zaterdag 7 oktober 2017

En France


Nock, nock ... Zoveel te doen, zoveel te zien en geen tijd voor een blog. Ook geen reacties van mijn kant op jullie blogs, sorry daarvoor.  Een flauw excuus omdat ik er gewoon tegenaan zit te hikken. Maar hier is dan een blog over de ruim twee weken dat ik weer bij mijn broer op de boerderij verbleef. Ook hebben mij broer en ik een bezoek gebracht bij mijn zus die in de Morvan woont. Een blog over de maand augustus moet ik ook nog maken waarin ik ook veel moois ben tegengekomen.  De eerste week was het nog warm met hoge temperaturen en daardoor nog volop vlinders, libellen en zelfs een zadelsprinkhaan. Aan de hand van de foto's zal ik een toelichting geven. Veel kijkplezier.


Weer een mooie deurklopper, als binnenkomer, kunnen fotograferen


Nock nock ....So much to do, so much to see and no time to write a blog or to react on your blogs. That is no excuse ofcourse, but the drive to write or otherwise was/is far away. But at last there it is. More than two weeks I spend with my brother on the farm. We also visited our sister who lives in the Morvan, in France. I also have to make a blog with captures I took in August. So that will be later. The first week was warm and therefore still lots of butterflies and insects to see. This periode of the year it is good to look at the skies because birdmigration is in full swing. And standing in the garden there they were. Fantastic. But look at the photos and they will speak for themselves.

Spaanse vlag Arctiinae / Euplagia quadripunctaria
 
Blauwe ijsvogelvlinder Limenitis reducta

Blauwe ijsvogelvlinder Limenitis reducta

Koninginnepage Papilio machaon


Parelmoervlinder Maar welke precies weet ik niet.

Parelmoervlinder Maar welke precies weet ik niet.

Parelmoervlinder Maar welke precies weet ik niet.

Kleine vuurvlinder Lycaena phlaeas

zadelsprinkhaan Ephippiger diurnus

Bronlibel Cordulegaster boltonii
Roofvogeltrek. In de tuin staande keek ik omhoog en plots zag ik diverse roofvogels overkomen. In totaal wel 250 stuks. Ze bleven doortrekken in kleine groepjes. Een wow effect want dit zie je niet zo vaak. Het waren wespendieven en wouwen. Een geweldig kippenvel moment.
wespendieven Pernis apivorus en wouwen Milvus milvus

wespendieven Pernis apivorus en wouwen Milvus milvus

wespendieven Pernis apivorus en wouwen Milvus milvus

wespendieven Pernis apivorus
Ook weer een middag naar de Aubrac en ook hier trekvogels waarvan 4 vale gieren. Fantastisch. Het loont dus echt de moeite om gedurende de trekmaanden meer omhoog te kijken.
plateau d'Aubrac

vale gier Gyps fulvus

 
Naast de boerderij staat nog een huis van Amsterdammers die een probleem hadden met een bijenvolk wat hun huisvesting had gemaakt in de schoorsteen. De mensen zijn ook niet altijd aanwezig en kwamen er achter dat in de tijd dat ze dus niet aanwezig waren dit bijenvolk hun intrek had genomen. Een probleem want ze kwamen via de schoorsteen ook het huis binnen. Wat te doen. Open haard aansteken en de bijen uitroken. Helaas een eigenwijze koningin die bleef zitten en zo ook het volk. Deze bleef aan de buitenkant zitten en waren natuurlijk ten einde raad. De vrouw des huizes had er grote moeite mee mede doordat bijen al zoveel te verduren hebben. Uiteindelijk heeft een imker een bijenkast in de buurt geplaatst hopende dat het volk toch zou verhuizen. Hoe het afgelopen is weet ik niet maar hoop voor het beste.
Bijen  Anthophila

 
 
Vogeltrek en dus ook grote verzamelingen van huiszwaluwen. Grappig was dat er ook nog nestjes met jongen waren. Dat wordt dooreten om niet achter te blijven.
 
huiszwaluwen Delichon urbicum
 


 
 
 
Link naar de Gite waar mijn broer en ik verbleven bij Ilse de Vrij, een vriendin van mijn zus, die paardencoach is en deze Gite runt. Ik heb wat aardige foto's kunnen maken van haar paarden.
 



 
In Estaing aan de Lot, was een weekend lang een middeleeuws feest georganiseerd. De mensen hadden er veel werk van gemaakt en de kostuums waren prachtig. Hier een impressie. De nar was geweldig en wist de lachers al gauw op zijn hand te krijgen.
 





De oogst uit de moestuin bij mijn broer. Hier gaat hij een schilderij van maken. Ben benieuwd hoe het gaat worden.
 
En op een terrasje is het altijd goed toeven met een heerlijke espresso. Tot de volgende keer en weer bedankt lieve broer voor je gastvrijheid.
 

27 opmerkingen:

  1. Wat een variatie en wat heb je veel gezien in Frankrijk. Ik ben jaloers op jouw vlinders.....geweldige soorten en ook zo mooi vast weten te leggen.
    Ook zoveel wespendieven, ik zou al blij zijn met 1.
    zwaluwen, ook leuk....maar die bijen, brrr...dat vind ik toch best eng. 1 bij vind ik niet erg, maar zo'n heel volk op je schoorsteen, liever niet.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Genoten van je prachtige, kleurige foto's! Het relaas over het bijenvolk, hoe triest. Radeloos volk... Hoop dat het een goed einde gaat krijgen.

    Dank je wel Roos!

    Warme groet,
    Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldige ervaringen en foto's Roos. Prachtig die vlinderfoto's en zo'n vogeltrek lijkt me heel indrukwekkend om te zien. Heerlijk zo te genieten bij je broer. Groeten, Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een bonte verzameling van gebeurtenissen Roos. Spectaculair de grote groep roofvogels, dat was vast indrukwekkend om te te zien. Bizar om het bijenvolk te zien, ik heb ook wel eens gehoord dat mensen ze in de schoorsteen hadden. Uiteindelijk gaat het volk tegen de winter dood, dus als er anders geen oplossing is gekomen, verdwijnen ze uiteindelijk toch wel, maar ja als ze in huis komen wordt het wel erg lastig. Mooi ook de opnamen van het middeleeuwse feest.
    Natuurkieker coby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I can see from your amazing photos, Roos, that you had a wonderful time in France with your brother and your sister. The range of photos you took is wonderful, from wildlife to people and festivities, and then you finish with fabulous produce. It all makes me wish I was there!

    I'm particularly impressed by your wonderful butterflies and that superb moth. I'd also love to see a Saddle Grasshopper - a strange-looking creature!

    We might have had to wait a long time for a post from you, Roos, but it was well worth the wait!

    With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your reaction Richard. Much appreciated :)

      Verwijderen
  6. Jij hebt niet te klagen over interessante waarnemingen en gebeurtenissen Roos. In een ander land met een duidelijk ander klimaat zie je toch weer hele andere soorten dieren dan in Nederland. De ervaring met bijenvolk is spectaculair. Het is inderdaad te hopen dat de imker de oplossing voor dit probleem heeft gevonden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie Kees. Zal eens navragen hoe het met de bijen is afgelopen.

      Verwijderen
  7. Hoi Roos.

    Dit is genieten Roos.
    Jij in het echt en ik van de foto's.
    Wat veel moois heb je gezien en op de foto's vast kunnen leggen.

    Echt een puur geniet moment om dit te kunnen zien.

    Dank je voor zoveel moois.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weer ouderwets genoten van je prachtige foto's Roos. Er is weer een hoop moois aan je voorbij gekomen. Helaas komen de rustige maanden er weer aan. Maar voor je het weet is het voorjaar er weer. En wie weet krijgen we wel een prachtige winter! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Liesbeth, ja denk dat ik maar in mijn hol kruip net als een beer en mijn kop pas in het voorjaar naar buiten steek.

      Verwijderen
  9. Prachtige foto's Roos, dit is weer genieten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ontzettend mooi Roos! Ik heb genoten!!!! Snel weer 1 graag :) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een super mooie serie Roos.
    Wat gaaf al die roofvogels en zoveel bij elkaar, dat lijkt mij geweldig om mee te maken.
    Dan die bijen, o dat is best heftig, ik hoop dat ze het hebben overleeft, want het gaat slecht met de bijen, maar om ze nou in huis te hebben lijkt mij ook niet handig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Roos,
    Wat een prachtige gevarieerd blogbericht!
    Prachtige foto's!
    Spaande vlag heb ik nog nooit gezien, mooi! Maar alle foto's hebben zo hun kleurrijke charme. Genieten!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Roos,
    and what a wonderful and varied post, some superb butterflies and the Saddle Grasshopper was a real find. The to see the Honey Buzzards and kites, as you say it pays to look up. The Medieval Feast looked really good fun. All the best, John

    BeantwoordenVerwijderen
  14. As always, Roos, a great series of images with a diversity of interesting subjects. I was especially pleased to see the pictures of House Mattin. This species, along with other aerial insectivores, has not done well in recent years.

    BeantwoordenVerwijderen