zondag 18 februari 2018

Barmsijs en witstuitbarmsijs


Niet elk jaar worden onze regio's bezocht door barmsijzen en op sommige locaties zijn ze ook goed van dichtbij te zien en te fotograferen. Op een locatie in Arnhem bij de Nieuwe Havenweg is een groepje van plus minus 40 vogels neergestreken om er langere tijd te verblijven. Wat ze daar in eerste instantie te zoeken hadden is voor mij nog steeds een vraagteken. Een kaal stuk land tussen bedrijven zonder bomen is toch niet de plek die je in gedachten hebt om te overwinteren. Inmiddels hebben heel veel vogelspotters en fotografen uit heel Nederland deze vogels gezien en op de plaat gezet. Om er voor te zorgen dat ze niet naar andere plekken uitzwermen worden er zaadjes gestrooid wat de vogels zich goed laten smaken.  Je kan je bedenkingen hierbij hebben en voor- en tegens zijn ook her en der te lezen en te horen. Op sociale media kom je ook veel dezelfde soort foto's tegen. Maar eenieder wil toch graag ook een foto hebben van deze prachtige en bijzondere vogels. Tussen de barmsijzen zit ook de zeldzamere witstuitbarmsijs. Ik had er dan ook een rit van anderhalf uur voor over om ook te genieten van deze barmsijzen. 
Op deze link kun je via Wikipedia meer lezen over de witstuitbarmsijs
De foto's heb ik kunnen maken met een nieuwe camera een Nikon D810. Mijn oude D610 heb ik in kunnen ruilen en daar ik een flinke korting kon krijgen op de D810 was het een hele goede deal. Het resultaat is in vergelijking met mijn oude camera verbluffend en ik ben er ook zeer gelukkig mee.



Not every year our regions are vissited by Common Redpoll, (Carduelis flammea) and among them one Arctic Redpoll (Acanthis hornemanni hornemanni). In the city Arnhem, near a harbor on a field with no trees, a flock of about 40 birds are staying for the winter. It took me one and a half hour to get there and it was worthwhile. I kept wondering how on earth these birds favour a location like this. Now that most of all birders and fotografers of the Netherlands have vissited the location it was clear that the birds stay because they get seeds to eat and therefore stay to have an easy meal. One can have its opinion about this but one also feeds the birds in the garden. So why not. The birds benefit from it and including me, one can enjoy this wonderful birds on this location.
The photos I was able to take with my new camara a D810 from Nikon. With a great reduction and selling my D610. The price went down because of the new avalable camara of Nikon the D850. This was to expensive for me but I am most happy with my D810 see here the result.








Arctic Redpoll (Acanthis hornemanni hornemanni)











28 opmerkingen:

  1. Great series of pictures, Roos. We have not seen any redpolls at all here this winter, or for the past couple of years for that matter. Perhaps soon a few will visit my feeders. These will be birds that have migrated farther south and are stopping over for a feeding boost on their way north.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello David, I hope for you they will make a stopover at your feeders coming Springtime.
      Roos

      Verwijderen
  2. Your are right, Roos, that long drive really was worthwhile and you have some fabulous images to prove it! We don't see many Common Redpoll here, and the only ones that we have had visiting our garden are the smaller Lesser Redpoll - but we have not had many of them this winter.

    Your new D810 is serving you well - but then it is in the hands of someone who knows how to use it!

    With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De vogels zijn prachtig en de foto's zijn geweldig. Het is leuk hoe tevreden je bent met je nieuwe camera. Met vriendelijke groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Roos,
    Some superb images of the Redpoll, a bird I have never got an image of.
    You will find the D 810 to be a wonderful camera, its the camera I use and am extremely happy with the results, I find I get no noise when I work up to ISO 10000, after that it does start to creep in.
    All the best, John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you John, knowing now that you have the same camera I can ask you in the future for some advice if I am stuck with a problem.
      Roos

      Verwijderen
  5. Hoi Roos,
    Wat had je een mooie setting, gelukkig toch even op een van de weinige boompjes die er staan!! Ik ben er ook geweest maar het stormde als een gek, dus hele andere beelden. Je foto's zijn pareltjes! Schattige en mooie vogeltjes, die zo'n rit best de moeite waard maken!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat 'boompje'is een in het hek gestoken takje hahaha. Maar het geeft een extra dimensie aan de foto's.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
    2. Ik begreep het inmiddels ;-) Geeft een meerwaarde aan je foto's, prachtig!
      Fijn weekend, alvast!
      groetjes, Maria

      Verwijderen
  6. Hallo Roos,
    Ook naar de barmsijsjes geweest zo te zien! Leuke vogeltjes zijn het toch en je foto's zijn prachtig. Gelukkig hebben ze weer wat extra attributen op het hek geplaatst zo te zien en dat is zeker een voordeel voor de plaatjes. Ik zou er zelf geen anderhalf uur voor rijden, maar wel voor een bezoekje aan onze kleindochter in Nijmegen en als je dan toch in de buurt bent... Als ze nog even blijven ga ik misschien volgende week nog een keer, want ze zijn toch wel erg leuk en uniek.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Dick, ja dat is zeldzaam dat ik zo lang in de auto ga zitten voor het maken van foto's maar dit was wel bijzonder en trefzeker. Meestal zoek ik het toch meer bij me in de buurt.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  7. Hoi Roos.

    Wat een mooie vogeltjes zijn dit.
    Je hebt er super mooie foto's van gemaakt.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb nooit geweten dat hij zo mooi was.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Unas fotos extraordinarias!!! Enhorabuena Roos, un fuerte abrazo desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Roos,
    Je hebt niet voor niets zo'n lange reis gemaakt, ik had het er niet voor over.
    De serie die je gemaakt hebt is schitterend. Dat er een takje in het hek gestoken is zal veel veel platen mooier hebben gemaakt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag Roos, ik had van de week ook de mazzel om sijzen en grote barmsijzen te zien, maar mijn foto's zijn helaas niet zo mooi als de jouwe. Ze zaten met een hele groep hoog in de boom en ik moest omhoog fotograferen. Prachtige foto's hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Roos,
    Wat een prachtige serie foto's van deze barmsijsjes.
    Ik vind de ze echt prachtig, ze zijn allemaal perfect scherp ook.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Roos ,wat een mooie foto`s ,je hebt er iets prachtigs van gemaakt.
    Gr.Kitty

    BeantwoordenVerwijderen
  14. OH, Roos, wat een prachtige foto's van dit prachtige vogeltje. Ik ben er ook geweest maar deze foto's zijn wel erg bijzonder. De meeste foto's zijn gemaakt op dat prikkeldraad ( ik ook ha, ha) maar die van jou zijn héél mooi gelukt in een natuurlijke setting. Genieten dus.
    Proficiat met dit blog!
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hoi Roos,
    ik zie nu dat ik bij jou al een tijdje niet langs geweest ben op je blog en zo toch een aantal mooie posts heb gemist, zoals deze van de barmsijsjes. Wat zijn ze mooi en wat heb je ze goed kunnen fotograferen. Ik weet wel dat de locatie een bedrijven terein is en die mooie achtergrond een bakstenen muur. Maar doordat het zo wazig is, die achtergrond, is het juist heel mooi. Helaas was de locatie voor mij te ver weg om ook een kijkje te nemen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen