maandag 25 maart 2019

Nog meer Lentebodes ...


In het vroege voorjaar is De Doort het gebied om de Lente signalen waar te nemen. Naast het uitbundig zingen van de eerste aangekomen vogelsoorten zoals de tjiftjaf, hebben de andere vogels ook de kolder in de kop. In het bos was het een paar dagen een kakafonie van spreeuwen, kramsvogels en koperwieken die nog even kwamen bijtanken op de bessen van de wingerd die om menig boom gewikkeld is. Een belangrijke voedselbron dus. Na dat smikkelen was het massaal vliegen naar de beek om te drinken en te badderen. Foto's maken is alleen op afstand mogelijk omdat de vogels bij benaderen allemaal opvliegen. Dus geen foto's van dit spektakel. Door de paar warmere dagen schieten de bloemen en planten uit de grond. Bosanemoon, slanke sleutelbloem, daslook, speenkruid en klein hoefblad waren al volop te zien. Ook de eerste pinksterbloemen en jawel op de dag dat het 19 graden werd mijn eerste oranjetipjes kunnen vastleggen. Aan nesten wordt door diverse vogels al gewerkt. De slechtvalken zijn altijd al vroeg met het leggen van eieren en ik ben zeker dat het koppeltje slechtvalken in Echt al druk aan het broeden is. Zij zijn altijd een van de eersten. Regelmatig ga ik even langs de kerk om te zien of ik wat kan waarnemen. Maar met weinig succes. Conclusie is dan dat er druk gebroed wordt.
Bij de Stevolplas een koppeltje roodborsttapuiten gezien en graspiepers. En ook hier een eenzame haas kunnen waarnemen in het veld en op de veldweg.
Ook ben ik weer eens in De Luysen geweest. Ook dit jaar heeft een koppeltje boomklevers de uilennestkast als broedplaats uitgekozen. Door het grote gat hadden ze veel werk met het dichtmetselen maar het is kunstig van ze hoe ze dat voor elkaar krijgen.

Oranje tipje Anthocharis cardamines op pinksterbloem Cardamine pratensis






Bosanemoon Anemone nemorosa

 



klein hoefblad Tussilago farfara


Wilg Salix hastata


 Pinksterbloem met aardhommel Bombus terrestris


Slanke sleutelbloem Primula elatior


 

Graspieper Anthus pratensis



Haas  Lepus europaeus







Pimpelmees Cyanistes caeruleus


 
Boomklever Sitta europaea
 


Tjiftjaf  Phylloscopus collybita

 


37 opmerkingen:

  1. Your new header is delightful, Roos. We haven't had temperatures anywhere nineteen degrees but each day it is above freezing and signs of spring are everywhere. It really is a very magical time of the year. I will look forward to later reports of "your" Peregrines. In the meantime I am very much enjoying all the pictures you have shown us here. The bird house occupied by the Nuthatch interests me a great deal. I have seen them in Europe but they are nowhere available here.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your reaction David. Glad you liked the header of this blog. The bird just finished bathing and was so funny to see. And the Nuthach is a great bird and clever in doing this masonry.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  2. Hoi Roos.

    Prachtige foto's.
    Mooi de bloemen.
    Mooi de vogeltjes, super al het Vlindertje erg mooi.
    Het natte Pimpelmeesje steelt de show.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Roos,
    Prachtige serie is dit, ik vind foto 9 echt heel mooi.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Irma.
      Altijd zo trouw met reageren.
      Groetjes,
      Roos

      Verwijderen
  4. Wat een mooi lenteblog Roos.
    Prachtig om het oranjetipje al te zien, genieten is dat hƩ?
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig Irma dit nodigt je gewoon uit om er weer heerlijk op uit te trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uhhh Irma? Wat maak je me nou Bas!

      Verwijderen
    2. Dat is wel een onvergetelijke fout natuurlijk Roos maar misschien vergeef je het mij.

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

      Verwijderen
    4. Is goed hoor Bas :) Maak je geen zorgen. Vergissen is menselijk.

      Verwijderen
  6. Hi Roos,
    Super set of Spring images, the header is a delight with the bathed Blue Tit.
    Very early to be seeing the Orange tip but so good to see.
    This really is a magical time of year and nature brings its surprises.
    All the best, John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello John, thank you for your reaction and liking the Blue Tit.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  7. Hoi Roos,

    Zo, je kunt toch zien dat je daar weer wat zuidelijker zit, dat oranjetipje is wel heel erg vroeg, meestal komen ze geruime tijd na de heikikkers en die kleuren hier nu pas goed en wel blauw. Mooie voorjaarsserie waarvan ik vooral we wilgenkatjes op nr. 9 eruit vind springen. Was afgelopen week ook nog in de Luijsen, maar nog weinig activiteit.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ad, dankjewel voor je reactie. Ja die heikikkers is ook nog een wens van mij om te zien. Nu te laat dus maar hopen op volgend jaar.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  8. A wonderful set of images, Roos, heralding the arrival of spring. Your spring seems to be much more advanced than ours, and I have not yet seen my first Orange Tip of the season.

    I had a good laugh at the wet Blue Tit. A fabulous image!

    Take good care. My very best wishes for the rest of the week - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Richard, In the part where I live it is always a bit warmer than the rest of the country. More east and south situation.
      Glad you like the Blue Tit.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  9. Heerlijk al deze natuur opnames, wat 'n mooie blog. Heb er met veel plezier naar gekeken.
    Groet Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Reacties
    1. Dank voor uw reactie maar graag had ik een naam gezien. Een reactie van u heb ik verwijderd. Dubbel gepost.

      Verwijderen
  12. Hoi Roos,
    Ik smelt natuurlijk gelijk van je pimpeltje, wat schattig en een geweldige foto!!
    Dat je al het Oranjetipje hebt gezien...ohh. wat verlang ik ook naar die vlindertjes. Je hebt ze prachtig gefotografeerd.
    Ook de bloemen en bloesemtakken zijn heel fraai. De Tjiftjaf, lentebrenger is ook een heerlijke foto. De hazen zou ik bijna vergeten, Ik zie ze hier ook overal rammelen,
    Ik heb weer genoten van je mooie blogpost.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Maria, dank voor je altijd zo optimistische en enthousiaste reacties op mijn blogs. Altijd plezierig om te lezen net zoals deze.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  13. Dag Roos,
    Je wordt al vroeg verwend met een mooie vlinder. Een oranjetipje heb ik in het westen al tijden niet gezien. Bloemetjes verschijnen overal, je hebt ze knap in beeld gebracht. Tenslotte springt de haas er voor mij uit. Prachtige beelden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Roos,
    Een heerlijke voorjaarsreportage. Het is nu hoogseizoen voor ons soort mensen. Je was er wel vroeg bij met je oranjetipje zeg. Bij ons in het westen zie je ze sporadisch en meestal wat later. Pinksterbloemen en Look-zonder-look moeten nog in bloei schieten. Volgende week ga ik ze op de Veluwe proberen te spotten, evenals de bosanemonen.
    De 'verzopen'pimpel is de topper van deze reeks. Erg aandoenlijk.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Dick voor je reactie. Ik hoop dat je slaagt in het vastleggen van de voorjaarsbloeiers.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  15. Wat mooi weer Roos, net als anderen hier val ik voor de pimpel. Je foto’s van het oranjetipje zijn top, ik wist niet dat je hem zo goed voor je lens had gekregen. Ik vind het maar een moeilijk vlindertje, zit nooit als ik hem als eens zie. Voorjaar!
    Groeten, Roely

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Roely, dank voor je reacties op dit en vorige blogs.
      Groetjes,
      Roos

      Verwijderen
  16. Una serie fotogrƔfica espectacular, me han encantado todas las imƔgenes. Enhorabuena por este trabajo tan profesional Roos, un abrazo desde EspaƱa.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Roos
    hier krijg je het lente gevoel van mooie serie is dit.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Herman, Je dubbele reactie heb ik verwijderd.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  18. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen