zondag 2 mei 2021

Outings in between ...

 

Drukke tijden, met andere bezigheden, namen- en nemen tijd in beslag om er op uit te trekken. Maar als het even kan dan ga ik op stap. De grens mag ook weer overgestoken worden dus kan ik ook weer naar plekken zoals De Doort en langs de slechtvalken. Over de slechtvalken kreeg ik bericht dat er dit jaar maar twee eieren zijn gelegd en dat mijn contact heeft geconstateerd dat een ei was uitgekomen en hoopt dat het tweede ei ook zal uitkomen. Dat hoop ik ook want anders is het wel karig dit jaar. Misschien ligt het aan de leeftijd van de ouder slechtvalken dat er dit jaar maar twee eieren zijn gelegd. Ze zijn al heel wat jaren samen dus op leeftijd. Er was ook sprake van een indringer, een ander mannetje. Een deze dagen zal/zullen de kuiken(s) geringd worden en dan zal ik daar bericht van krijgen. Vanwege Corona is er geen mogelijkheid hierbij aanwezig te zijn. We hebben en krijgen alleen de foto's. 

Appelbloesem


Vrouwtje slechtvalk op het ei en kuiken, bekeken door het gaatje.


Op het rooster


Uit het ei eneen paardagen oud.


In de Doort, heb ik de eerste boomkikkers al weer kunnen zien en daar er hier al vroeg de eerste pinksterbloemen bloeien ook de oranjetipjes al heb waargenomen. Naast de pinksterbloemen ook weer de eenbes, salomonszegel, bosanemoon, boshyacint en daslook. 

Boomkikker Hyla arborea



Boshyacint Hyacinthoides non-scripta



Oranjetipje female Anthocharis cardamines




Oranje tipje male 


Tjiftjaf Phylloscopus collybita


Zwartkop man Sylvia atricapilla





Paarse dovenetel Lamium purpureum met boomhommel Bombus hypnorum


Grote muur Stellaria holostea


Kersenbloesem Prunus 


Bosanemoon Anemone nemorosa



Eenbes Paris quadrifolia




Kneu Linaria cannabina


Daslook Allium ursinum




Oranjetipje op grote muur 


Pinksterbloem Cardamine pratensis 


Salomonszegel Polygonatum


Slanke sleutelbloem Primua elatior


Staartmees Aegithalos caudatus met nestmateriaal 



Tjiftjaf Phylloscopus colliybita met nestmateriaal   



Klein geaderd witje Pieris napi



Als ik richting De Luysen rij dan kom ik tweemaal een voorbewerkt ooievaarsnest tegen. Ik had hier al melding van gemaakt in mijn vorige blog. Jaren staan deze leeg en ooievaars die overvliegen hebben er nooit gebruik van gemaakt. Tot dit jaar; een koppeltje bezit heeft genomen om er te gaan broeden. Langs een beek met redelijke natuurlijke velden en met De Luysen vlakbij is er genoeg mogelijkheid om voedsel te vinden voor eventuele jongen. Het nest trekt veel aandacht omdat het vanaf de doorgaande weg goed zichtbaar is. Ik ben benieuwd of dit koppeltje succesvol zal zijn. 

Ooievaar Ciconiidae



In de Luysen is het qua vogels nog rustig alhoewel ik er laatst een goudvink heb waargenomen en aan de achterzijde van de Luysen in de buurt van de beek een appelvink. Twee soorten die je niet elke dag tegenkomt. De roerdomp heb ik diverse malen horen 'hoempen' ergens tussen het riet. Gelukkig dat deze vogel ook weer aanwezig is. Zwaluwen mondjesmaat, het is erg koud voor de tijd van het jaar dus weinig insecten, maar het komt op gang. De akkers worden ook weer flink bewerkt met tonnen mest en kunstmest. Er wordt geploegd en gezaaid. Sommige velden worden ook al weer afgereden waar raaigras stond. Op steeds meer plekken zie je dat er aansluitingen zijn geplaatst om te kunnen beregenen met grondwater. Ik hoop dat dat legaal geplaatst is want er wordt ook hierin gesjoemeld. Dat allemaal om die vermaledijde mais te kunnen laten groeien voor de massa dieren die gehouden worden. Twee derde van al deze opbrengsten zijn voor de export om hele volksstammen te voeden. Wij verzuipen in de stront van al deze dieren en putten het land uit om maar te oogsten. De kreet die boeren laten horen: "zonder boeren geen eten" is waar maar ik zie niet in waarom boeren in Nederland en België de hele wereld moeten voeden. Uiteraard hou ik daar dan ook rekening mee voor eigen consumptie en eet wat het seizoen te bieden heeft. Bijvoorbeeld dus geen kersen in de winter die uit Argentinië komen. We pompen zo wat rond aan voedsel op deze wereld. Levende have voor export die onder erbarmelijke omstandigheden op schepen worden gehouden is werkelijk schandalig. Zeker als er een kink in de kabel komt zoals laatst in Het Suez kanaal. Dieren die geen voedsel meer hadden of drinkwater, stierven onder vreselijke omstandigheden. 

Appelvink Coccothraustes coccothraustes


Wilde eend Anas platyrhynchos


Smaragdlangsprietmot Adela reaumurella


Zwartkop vrouwtje Sylvia atricapilla


Zwartkop male in tegenlicht 


Boomklever Sitta europaea


Distelvink Carduelis carduelis


Goudvink Pyrrjula pyrrhula


Tjiftjaf Phylloscopus collybita


Stof, dat vrijkomt bij het injecteren van de mest van varkens of koeien. Het doodt al het leven in de bodem en dit alles om mais te verbouwen voor diervoeder. Het landschap verwordt zo tot woestijn. Ook verdwijnen elk jaar bomen, struiken en planten die hier niet meer tegenop kunnen boksen en zo het loodje leggen. Landje pik kun je het ook noemen. 


Nostalgisch haast zo'n vogelverschrikker, de soorten vogels die er dan nog zijn zoals duiven en kraaien trekken zich er niets van aan. Ze hebben honger omdat er steeds minder voor hen aan voedsel te vinden is op deze kale gronden met gemanipuleerde boontjes. 

Basta, met het gezever. Hier nog wat foto's van de natuur die elk seizoen weer tracht zijn pracht te laten zien voor wie er oog voor heeft. Dank weer voor jullie reacties op mijn vorige blog en ik zal trachten jullie blogs de komende dagen te lezen en bekijken. 

Spierstruik Spiraea

Bittere veldkers Cardamine amara  


Gewone vogelmelk Ornithogalum umbellatum 



Appelbloesem 



Kersenbloesem Prunus 


Salomonszegel Polygonatum


Wilde eend met drie pullen 


De man wilde eend met rivaal 


Merel Turdus merula man met voedsel voor jongen. 



19 opmerkingen:

  1. Hoi Roos,
    Wat een prachtig gevarieerd blog met super mooie foto's.
    Ik ben het helemaal met je eens, van mij mogen ze de veestapel inkrimpen met zeker de helft, niet normaal dat ons land uitgeput wordt om mensen in andere landen te voeden en wij weer voedsel uit andere landen halen, ik denk dat ieder land wel voor zijn eigen voedsel kan zorgen in deze tijd, dus stoppen met dit onnodige vervoer.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos, prachtige serie fotos. de slechtvalken en de boomkikkers vind ik heel mooi. De zwartkop, boomklever en appelvink zijn ook heel mooi. Soorten die je bij ons eigenlijk niet ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hello, Roos. I am very pleased to know that you are able to get out to converse with nature, and produce these wonderful images of what you have observed, and that we can all enjoy - thank you!

    I am sorry to hear that the Peregrines only produced two eggs this year. I too hope that the second egg will hatch, and the youngsters will be raised successfully for a long and productive life.

    Thank you, also, for the Boomkikker images. One day I hope to see one of these wonderful creatures!

    I'm fully in agreement with you - modern farming practices are destroying the planet. The loss of invertebrates, which form the base of the foodchain, is disasterous. Add to that the problems caused by livestock, and we are in deep trouble. Lindsay and I are not yet vegetarian, but we are moving in that direction and probably eat less than half the amount of meat that we used to, and now we always try to shop with local businesses for local produce. We are also trying to make our small garden as wildlife-friendly as practicably possible.

    Stay safe - best wishes - - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hello Richard, thank you for your reaction om this blog and glad to read that you think the same way about how mankind is treating this planet.

      Verwijderen
  4. I love the nature of items you shown us, the Bullfinch and Hawfinch, they are tremendous.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Roos.

    Super serie.
    Zoveel moois laat je zien.
    Mooi de bloemen en de vlinders.
    Wat is die klein dat Slechtvalkje.
    Super mooi de boomkikkers.

    Prachtige serie Roos.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Roos
    wat heb je veel gezien en wat een vogels heb je voor je lens gehad super mooie serie is dit,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. At least if the Peregrine Falcons only have one or two youngsters to feed they should be able to raise healthy, strong individuals. Let us know how it all proceeds. As for industrialized farming, it is a problem the world over and we are sewing the seeds of our own destruction.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Roos,
    Wat een mooie lange blog!!
    Teveel foto's om ze allemaal te benoemen, maar het zijn weer juweeltjes! Je prachtige bloesem en vroege weelderige bloeiers, de heerlijke grasmus, zwartkoppen, fiti, putter, staartmezen . Heerlijk voorjaar gevoel. Ook de witjes en met name de Oranjetipjes, wow! Die heb je weer mooi kunnen platen. Je foto van de vogelverschrikker vind ik ook geweldig! Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met de Slechtvalken.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Un reportaje primaveral espectacular, todas las fotos son extraordinarias. Me alegra ver que año tras año los halcones peregrinos vuelven a criar en el nido de la torre. Enhorabuena Roos, un abrazo desde Cantabria.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Roos
    deine Frühlingsbilder machen lust auf den Sommer und warme Temperaturen, und deine Wut über Landwirtschaft und Viehhaltung kann ich voll verstehen, ist hier in Deutschland genau so schlimm... nennt sich Landwirtschaft.... ich sage Raubbau dazu
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Roos wat heerlijk zo,n mooie variatie en zoveel

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Roos,wat heb je weer veel moois verzameld en weten vast leggen.
    Het is iedere keer weer genieten van de variatie welke je in beeld hebt gebracht.Je hebt er een mooie blog van gemaakt.
    Groetjes Kitty

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Roos,

    Zo, dat is nog eens een hele kluif. Maar ik begrijp volledig dat wat je fotografeert ook graag wilt laten zien. En zeker als je dan ziet wat je allemaal voor de lens gekregen hebt. Een hele mooie serie, teveel om allemaal te benoemen, maar het staartmeesje en de goudvink wil ik er graag uitlichten, prachtige platen. Gelukkig zijn inderdaad de grenzen weer open, vandaag voor de eerste keer sinds heel lange tijd weer eens in de Luijsen geweest. Helaas zijn de vogelhutten nog gesloten, maar de roerdomp verwelkomde me al met z'n gehoemp. Verder was het er qua vogels nog steeds vrij rustig. Bij de Kettingdijk kon ik nog een viertal lepelaars fotograferen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Roos, het voorjaar spat van het scherm af als ik dit blog lees en zie!!! Helemaal eens met je kritische houding ten aanzien van onze landbouw van mais. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat zijn heel veel foto's Roos. De een nog mooier dan de ander. Ik heb genoten.
    Fijn dat de temperatuur wat aan het stijgen is en dat zie je meteen aan de vegetatie. Ook je vogeltjes zijn mooi. Het zijn echter nog steeds de boomkikkertjes die de show stelen. En wat betreft de "zooi" die onze natuur ruïneert, konden we er maar wat tegen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooi lenteblog, echt van alles wat er nu te zien is.
    Oranjetipje heb ik maar 1 keer gezien, en nu zie ik de pinksterbloemen niet meer, dus voor deze soort is het nu te laat om nog te zien. Prachtig die valken...
    En boomkikkers, die zijn er hier ook nog niet... het is waarschijnlijk nog wat te koud.
    Leuk om een ooievaarspaartje te volgen, ik ga straks misschien nog even kijken bij mij in de buurt.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Roos,
    net als jij heb ik het ook gewoon te druk om er op uit te gaan.
    Maar gelukkig kan je een enkele keer nog weg en het is ook fijn dat je de grens weer over mag.
    Ik heb zitten genieten van al het moois wat hier voorbij is gekomen van vogels, vlinders en bloemen. Wat is er toch veel moois in de wereld.
    Groeten, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dag Roos,
    De nadelen van de intensieve landbouw zijn bekend, de invloed op het milieu is helaas maar al te goed merkbaar. Gelukkig is er nog steeds veel te zien buiten, zoals je hier laat zien. Uiteraard heeft het tamelijk frisse voorjaar invloed op allerlei soorten, zoals bijvoorbeeld de amfibieën. Boomkikkers heb ik nog niet gezien, vorige week voor het eerst wel hagedissen. Vogels zijn druk bezig. Jij mag niet klagen over de variatie aan soorten, hier in het westen vind ik het in het duingebied wat mager. Wellicht krijgen we binnenkort een inhaalslag. Je liet veel platen zien, maar het kostte weinig moeite om tot aan het eind te komen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen