donderdag 25 juni 2026

Vacation 2026 Poland and Germany ...

Van 30 mei tot en met 17 juni waren we met vrienden in Polen en Duitsland op vakantie waar o.a natuur en cultuur de meeste aandacht kregen. 

We verbleven o.a in Szczecin een stad die gelegen is aan de Oder en Oderdelta. We hoopten daar de zeearend van dichtbij te kunnen waarnemen. Er is de mogelijkheid het water op te gaan met een gids. Maar de kosten die dat met zich meebrengt en geen garantie op waarnemingen van een zeearend dichtbij, heeft ons doen besluiten op eigen risico de oevers te verkennen en hopen op een zeearend die langs kwam vliegen. Verder waren er in het riet op veel plaatsen de grote karekiet te horen en soms ook mooi zichtbaar. Net als andere vogels die zich in het riet ophouden en andere vogels. 

Van de vogels die we gezien hebben rond de Delta hier de diverse foto's gemaakt op 1 en 2 juni.

Ik schrijf dit blog in bijzondere omstandigheden. We zitten deze hele week al in een hittegolf en morgen wordt de heetste dag. 39 graden. Zaterdag hopelijk onweer en regen. Dinsdag zakken de temperaturen pas onder de 30 graden. Op sommige plekken zal het kwik tot rond de 40 graden geraken. Heel Europa heeft er onder te lijden. Zet dus wat water op een schaduwrijke plek in je tuin of balkon voor vogels en dieren.  

Grote karekiet Acrocephalus arundinaceus


gele kwikstaart Motacilla flava



Graafwesp Crabronidae

Grauwe fitis Phyliosopus trochiloides


Grauwe klauwier Lanius collurio


Bruine kiekendief Circus aerugionosus



rouwspanner Odezia atrata

Soldaatje Cantharidae

Visdiefje Sterna hirundo

Voorjaarsmestkever Trypocopris vernalis 

Witte kwikstaart Motacilla alba

Zeearend Haliaeetus albicilla


Zwarte roodstaart Phoenicurus ochruros

Appelvink Coccothraustes coccothraustes

Edelhert (met juveniel)  Cervus elaphus 



Boerenzwaluw Hirundo rustica




Grote karekiet Acrocephalus arundinaceus


Rietgors Emberiza schoeniclus  

Rietzanger Acrocephalus schoenobaenus




Zeearend Haliaeetus albicilla




Peter had een schema van onze reis samengesteld, aan het eind van alle foto's die ik gemaakt heb zal ik trachten dit aan het eind van de laatste blog te plaatsen van deze vakantie.  
Bedankt weer voor jullie reacties op mijn vorige blogs. 


6 opmerkingen:

  1. It was definitely an excellent vacation, Roos.
    I would be delighted with a few days where I could spot such a great variety of beautiful birds.
    All the best,
    JR

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I am glad that you were able to get away for a vacation, Roos. We all need a break from time to time. Actually, right now, we are on Vancouver Island, and enjoying it very much. The birding has been quite good - not exceptional, but certainly acceptable. Looks like you made a good decision not to spend a lot of money for the White-tailed Eagle expedition since you were able to find it yourself. Great series of pictures, as is always the case when you post. Hugs and warm regards - David

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Roos,
    das Glück war auf deiner Seite und der Seeadler kam doch vorbei. Auch die tollen Aufnahmen von der Rauchschwalbe sind Top. Ein erster Eindruck von deinem Urlaub ist schon mal vielversprechend.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Roos,
    Wat een geweldige foto's heb je kunnen maken in je vakantie.
    Je hebt de zeearend toch heel mooi kunnen fotograferen vind ik, met een gids om ze te fotograferen is niet gezegd dat het dan ook altijd lukt, je hebt denk ik een hoop kosten uitgespaard, want je foto's van de zeearend zijn geweldig vind ik.
    Ook de andere soorten vogels die je laat zien vind ik prachtig.
    Ik wens je veel sterkte met de hitte, van mij mag het snel gaan afkoelen want ik ben er ook helemaal klaar mee, vandaag ga ik geen deur uit, het is gewoon niet te doen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Piękne zdjęcia zrobiłaś na Zalewie. Pokaż więcej, dawno tam nie byłam. To właśnie w okolicach fotografowaliśmy bieliki z łodzi. Piekne zdjęcia, ciekawe spotkania. Pokaż koniecznie więcej.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En fantastisk serie fina bilder Roos. Jag skulle vara glad om jag fick till en sådan varierad serie med så många arter. Bra jobbat på den semestern och havsörn fick du med också ! Ha en fin sommar,,
    Lasse

    BeantwoordenVerwijderen