zaterdag 25 mei 2013

Grevenbicht, Ooievaar, Gele Kwikstaart, Grasmus en....

Afgelopen dinsdag weer richting Grevenbicht en omgeving.
Het was droog en af en toe wilde de zon door de wolken breken.
Het is een veel te koude lente. Vogels en insecten hebben het erg moeilijk. Veel vogels hebben jongen en kunnen moeilijk aan voedsel komen. Je leest dat veel jonge pullen van weidevogels door de kou en regen het niet redden.
Eerst ben ik gaan kijken bij Illikhoven of ik nog Gele Kwikstaarten kon ontdekken. Daarna naar de Ooievaars en de uiterwaard van De Maas. Gele Kwikstaarten waren aan het foerageren. Ik trof een Ooievaar aan op het nest. Ik had begrepen dat de eieren als ze al aanwezig zijn al lang hadden moeten uitkomen. Maar ik kon uit het gedrag niet opmaken dat dit was gebeurd. Misschien zijn ze schijnzwanger?
Daarna een korte wandeling waarbij ik in de verte de Groene Specht hoorde lachen en de Geelgors zijn lied ten gehore bracht. Toen hoorde ik de Grasmus en vond hem al scharrelend tussen het lage struikgewas zijn snaveltje inmiddels goed gevuld met insecten. Druk, druk, druk.
Een soort sprinkhaan zat op het blad van een Beukenhaag. En een ander insect zat op een bloeiende struik.
Inmiddels was het wat harder gaan waaien en dikke wolken kwamen opzetten. Richting huis dan maar weer. Maar voordat ik in de auto stapte nam ik wat vreemde rode puntjes waar op de bladeren van een Lindeboom. Vraag me af wat dat zijn.

Hierbij weer de gemaakte foto's


Gele Kwikstaart

Gele Kwikstaart
 
Ooievaar geduldig op het nest


Grasmus

Grasmus

Sprinkhaan?



Klaver
 

2 opmerkingen:

  1. Ik heb hetzelfde gezien een paar dagen geleden in Velen, Duitsland.
    Rode puntjes die uit de bladeren kwamen, en het leek erop dat aan de onderkant van de bladeren een wit puntje zat.
    Bij aanraking bewogen ze niet.
    Geen idee wat ik gezien heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je reactie Anoniem,
    Inmiddels weet ik dat dit gallen zijn veroorzaakt door de Zomerlindehoorntjesmijt. Het blad of de boom ondervind hier geen hinder van.

    BeantwoordenVerwijderen