vrijdag 5 mei 2017

Dankbaarheid dankzij de natuur


Vandaag is het alweer 5 mei, Bevrijdingsdag, met op 4 mei de dodenherdenking waar ik altijd denk aan mijn familie en al die mensen die, alleen maar omdat ze Joods waren, vermoord zijn door een regime wat dacht superieur te zijn. Daarom mensen, koester uw vrijheid. Want in deze tijden staan er weer leiders op die vrijheid en democratie aan hun laars lappen.
Wanneer een huis steeds minder een thuis wordt is de natuur mijn toevluchtsoord en ben dan ook zeer dankbaar dat ik hier vaak mag vertoeven. April was dan ook, ondanks dat de temperaturen erg laag waren, een prachtige maand om veel moois te zien. Vogels, vlinders, bloesem en de aardige mensen die ik altijd weer tegenkom. Met de Pasen, een bezoek gebracht aan mijn zus en haar partner, die in de Morvan, Frankrijk wonen. Een heel fijn weerzien na vele jaren. Dank je wel lieve zus. Ook was mijn broer met zijn vriendin voor 3 dagen op bezoek en ben met hen naar De Doort en De Luysen geweest. Op 2 mei mocht ik ook weer bij het ringen zijn van 3 jonge slechtvalken, uit Echt, Nederlands Limburg. Het zijn drie mannetjes dit jaar. Dit is in een notendop wat er in april en begin mei mijn lens passeerde. Het wordt een veelvoud aan foto's deze keer.

Eerst maar even de jonge slechtvalken zijn ze niet adorable....



Today it is the 5th of May, Liberation day, with on the 4th of May the remembering of the dead. I Always think of my family and all those people who, just because they were Jewish, were murderd by a regime which thought to be superior. Therefore, people cherish your freedom and democraty. In these days there are again leaders who think they can do otherwise.
When a house is getting less a home, I cherish the many moments I am in nature. April was a wonderful month. The temperatures were to cold but there was plenty to see. Birds, butterflies, blossoming trees and bushes and again I met a lot of friendly people who share the love of nature. With Easter after many years, I visited my sister in France who lives in The Morvan, France. It was wonderful to see her and her partner again. Thank you my dear sister. Also my brother and his partner came for a vissit and I went with them to the Doort and The Luysen to show them the Treefrogs and the Kingfisher. On the second of May I also attended again the ringing of the young Peregrines falcons, in Echt, Limburg. This year three young male birds. A fourth egg did not hatch. This is in a nutshell what happend in the last month and the beginning of May. I made a lot of pictures so brace yourselves.





Op 3 mei was ik naar de Kettingdijk, en tot mijn grote verrassing zag ik daar ineens een lepelaar, en een kiekendief.

 



 

In Frankrijk, in de Morvan stonden de bossen vol met bloeiende bloemen, zoals de boshyacint. Spectaculair. Ook zag ik wilde zwijnen die uit het bos waren gekomen naar een voederplek. Ze kwamen zo dichtbij dat ik ze haast niet in mijn frame pasten.






26 april bezoek aan De Luysen.






Bezoek aan De Doort





en nog meer foto's van De Doort gemaakt op 8, 10 en 30 april en 1 mei.







 




 







21 opmerkingen:

  1. Ik was al een poos niet op je Blog geweest , maar ik heb nu heerlijk weer zitten te genieten ervan Dank je Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos.

    Wat laat je veel moois zien.
    De Slechtvalkjes zijn echt de topper van je serie.
    Ik heb echt zitten genieten van al dit moois.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Roos,
    Wat een super serie laat je zien, zeker de jonge Slechtvalkjes zijn echt super om te zien.
    Geweldig dat je daar bij kon zijn, de andere foto's zijn ook geweldig, ik heb genoten van je blog.
    Je doet het goed om naar buiten te gaan, we leven in een rare wereld, ik houd mijn hart vast met de rare gasten die het nu in de wereld voor het zeggen hebben, het zou zo maar weer eens fout kunnen gaan, maar dat zal het ook erger worden als in 40/45 vermoed ik zomaar.
    Ik hoop natuurlijk dat er niets gebeurt, maar je weet het nooit.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldige foto's weer Roos! Altijd fijn om een toevlucht in de natuur te kunnen vinden. Geniet er maar van, dan genieten je volgers met je mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I was very happy to see your name pop up in my reading list, Roos. What a great series of images, and I am especially glad to read that you are once again involved with the Peregrine Falcons. Your warning about present day demagogues is very timely and I hope everyone heeds it. We are certainly dealing with one on this side of the Atlantic. The United States could very easily sink into fascism. A big hug from Waterloo.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is dit bijzonder mooi vooral de jonge vogels heel apart

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Roos and what a super post, the young Peregrines are a delight, also the Spoonbill and G W Egret. Love the frog and you have managed another kingfisher, still a bogey bird for me. You are so lucky with the butterflies and Dragonflies, its still to cold and windy in England. Great post and images. All the best. John

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hello Roos
    A super selection of high quality photos, super series
    Greetings Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dear Roos. Thank you for giving me such a delightful start to my morning, with your wonderful images of nature in the springtime. You will probably not be surprised to hear that the Tree Frogs are my favourites, but you have given us a super and varied selection of images of other subjects too.

    Sorry that I have not visited before now, but I have been busy preparing a talk which I will be giving soon.

    With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een variatie, wat een soorten.
    Erg leuk die jonge valkjes, en wat een ervaring met die zwijntjes.
    Leuk de boomkikkertjes, ik heb ze bij ons in de buurt ook alweer gezien.
    Prachtige vogelfoto's weer, en ook de daslook mag in dit seizoen niet ontbreken in zo'n natuurblog als deze
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie serie Roos, al is wel wat lang ;-))
    Prachtig ook om dat kleine uiltje te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Veel foto's, dat klopt, maar door de variatie geen enkel probleem om ze alemaal te bekijken. Mooie serie, hoor.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lovely series of photos and species, Roos!
    The immature L. depressa dragonfly male is fantastic!
    I also appreciate the White-throat and the frogs!
    Warm hugs, keep well :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Roos,
    sorry voor mijn late reactie maar mijn rug was werkelijk pijnlijk door de hernia. Nu gaat het gelukkig beetje bij beetje weer wat lekkerder.

    Wat ene prachtige foto's laat je hier zien. De kleine slechtvalken zijn echt superleuk. De lepelaars zijn ook prachtig om te zien. Eigenlijk al je flora en fauna waarvan je ons hiervan laat meegenieten is echt geweldig. ook ik mag graag de natuur in en daarvan genieten. helaas ging dit de laatste tijd niet echt.

    Erg fijn dat je een weerzien met je zus hebt gehad en ook met je broer en zijn partner. Dit zijn dan ook weer geweldige mooie momenten om van te genieten. Koester deze mooie momenten.

    Groetjes,
    helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie, gevarieerde serie foto's. Voor elk wat wils...maar ik heb van alle foto's genoten.
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie serie Roos.
    Wat ben jij een mazzelaar dat je bij het ringen kunt zijn. het zijn idd. dotjes van beestjes.
    Als ik op de kettingdijk kom, zie ik nooit wat..............Tenminste geen lepelaar
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een fantastische fotoserie Roos. Met bloedmooie foto's. Daarbij zijn de slechtvalk kuikens ook nog eens echt vertederend. De foto met echtpaar oranjetipje ook al een toppertje. Maar het zijn allemaal juweeltjes, waar ik heerlijk van genoten heb.
    Laten we maar heel bewust genieten van onze vrijheid! Het lijkt zo vanzelfsprekend maar dat is het niet.
    Groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dag Roos,
    Het is een uitgebreid maar tegelijkertijd interessant beeldverslag.Jij hebt in april veel moois gezien, waarvan je hier een deel laat zien. De platen van de jonge slechtvalken zijn bijzonder, niet iedereen krijgt zo'n kans.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heerlijk dat je de lezer meeneemt naar dit natuurspektakel. Prachtig en rustgevend met hele mooie close-ups van vlinders en bloemen. Die jonge valken zijn fantastisch geplaat, wat een mazzel dat er bij kon zijn.
    Je hebt groot gelijk dat je de vrijheid moet koesteren in deze tijd.
    Ik heb genoten van je blog.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen