zondag 4 juni 2017

In alle opzichten een enerverende maand mei


Ten eerste dank jullie wel voor al jullie reacties op mijn vorige blog.
De maand mei was een enerverende tijd voor de natuur; vogels druk met nesten maken en jongen groot brengen. De maand mei was een erg droge en warme maand en na de koude periode van april was de impact daarvan goed waar te nemen. Het had invloed op de insecten en bloesems en de dieren. Maar er was voldoende te zien en te fotograferen. Voor een groter beeld van de foto's klik op de foto's om deze in een slideshow te kunnen zien.

First of all thank you for all your reactions on my previous blog. The month May was a buzzing month for nature and its inhabitants. The birds and animals bringing up their young, in a periode that was warm and very dry. Not easy for finding food because in the privious month it has been very cold that was bad for blossom and insects. But still enough to see and take pictures of.

Dat ik weinig reageer op jullie blogs komt omdat ook voor mij persoonlijk, ik door turbulente tijden ga en heen en weer wordt geslingerd door emoties. De natuur biedt mij soelaas om gedachten op een rijtje te zetten en dat vergt zoveel energie dat ik me moeilijk op andere zaken kan concentreren behalve de natuur ingaan. Ik hoop dat ik een modus kan vinden om hier mee om te gaan want dit wordt anders ondragelijk.

That I react so little on your blogs is that because for me personaly I go trough turbulent times and my emotions go back and forth. Nature is than a great refuge to try to put everything in the right perspective. This takes up so much of my energy. I do hope to find soon a solution because it gets sometime unbarable.

Hierbij dan weer de foto's van wat ik zoal heb waargenomen.
Veel plezier.
Op 31 mei bezoek aan de slechtvalken te Echt. De jongen vliegen al vrij rond en vertrekken met hun ouders mee op jacht om te leren jagen. Het is mooi om te zien hoe snel de jongen zijn opgegroeid. 

Herwith than a selection of pictures that represent the observations of the month May. And of course I start with the Peregrine falcons of Echt. They have grown so much and fly free in the air and go already on hunting trips with their parents.  For better views of the pictures click on the pictures to see them in a slideshow. Enjoy.





Bij de Stevolplas kon in deze bosrietzanger, distelvink en grasmus fotograferen. Ook heb ik het ijsvogeltje hier een paar keer langs zien vliegen die visjes naar zijn jongen bracht. Hier helaas geen foto's van omdat ik ze niet wilde storen.






 
Op 26 mei weer even langs de slechtvalken. Hier brengt het mannetje een vers geplukte prooi naar de jongen en eerder op 21 mei zie je hoe een van de jongen al mooie vliegpogingen rond de toren maakt. De andere jongen zaten rustig in de afwateringsgoot van de toren. Dat veranderde toen ze het vrouwtje met prooi zagen aankomen.








Er zijn nu volop libellen waar te nemen altijd een dankbaar onderwerp. Vlinders kom je nu ook steeds meer tegen maar ik vind het nog wat weinig.




 
 
Ook ben ik diverse keren naar De Luysen geweest waar een koppel futen jongen hebben gekregen. Hier brengt een oudervogel een gevangen visje naar het nest. De ijsvogels zijn ook druk met jongen maar laten zich jammer genoeg dit jaar minder op de door mij bekende plek zien. Deze foto is dan ook een toevalstreffer.
 


 
En overal hoor je de Koekoek. Ik had geluk dat dit exemplaar vlakbij de kijkhut op een tak van een dode boom kwam zitten. Ik snel naar buiten en kon achter de schutting deze foto's maken. Dit vond ik van de maand mei wel een hoogtepunt.
 




Bij de A-beek mijn eerste exemplaar weidebeekjuffer, van dit jaar. Dit is een mannetje. 


Een andere leuke verrassing was dat twee ooievaars op 17 mei een korte stop maakten. Een exemplaar nam op een tak vlak voor de vogelhut plaats. Een mooi moment om vast te leggen.





Bij een bezoek aan de kettingdijk deze viervlek kunnen fotograferen.



 
Mijn eerste icarusblauwtje van dit jaar in De Doort gefotografeerd op 13 mei.
 

Bij boer Jan waren de huiszwaluwen druk met hun nestjes te repareren.




Een langpootmug op Gewone waterbies - Eleocharis palustris


 

Libellen in overvloed en ze blijven facineren








Waterviolier bloeit in de kleine poelen van De Doort.


En de boomkikkertjes mogen niet ontbreken in dit blog.



Een distelvink, zo'n mooi vogeltje. Deze wilde wel even poseren.


Op 6 mei liet het eerste jong zich buiten de nestkast zien en gluurde over de dakrand naar de wijde wereld onder toeziend oog van de oudervogels.



 
En dan was ik ook nog jarig op 2 juni en heb dit gevierd met mijn dochter, nichtjes en hun partners en zoon. We hebben een heerlijke High Tea genoten in Brasserie Berlage in Den Haag, op 27 mei, bij het Gemeente museum van den Haag.
 

24 opmerkingen:

  1. Mooi blog weer Roos en wat heb je veel gezien. Goed dat je in de natuur je rustpunt vindt en kunt genieten van al het moois dat voorbij komt.
    Groeten,
    Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Roos.

    I'm sorry to hear that you'd had another 'bad spell'. I feared as much as we had not seen a post from you for such a long time. It seems, however, that you have still managed to continue with your wonderful and inspiring photography.

    I was hoping that you would do a post a few days ago, so I could wish you a happy birthday. So - a rather late Happy Birthday to you!

    Do you remember that, a couple of years ago, I said that through John we were almost related? Well, did you know that we are almost triplets?
    - your birthday last Friday, mine today and John's on Wednesday.

    Take very good care of yourself, Roos, and keep faith in nature. With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much Richard, as you have seen I wrote also a reply on your blog. Your words are hart warming.
      Warm regards,
      Roos

      Verwijderen
  3. Hallo Roos,
    Wow wat een mooie gevarieerde serie!
    En zo fijn dat in deze roerige tijd de natuurbeleving je rust geeft. ZO belangrijk!
    Sterkte!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Nou, nou, wat een heerlijke foto's om van te genieten. Je straalt de liefde voor de natuur uit. En dat je uit de natuur je energie put, begrijp ik helemaal. De rust die je er vindt en de schoonheid van vogels, libellen, vlinders, planten en landschappen, getuigen hiervan.
    Het was weer een feestje om je blog te bezoeken.
    Hartelijke groet
    Frans
    Geweldig die slechtvalk foto's en die libellen dan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Roos.

    Super mooi gevarieerd blog.
    Veel te zien en dus fijn meegenieten van al je mooie foto's.
    De Slechtvalken en de Koekoek zijn super.

    Houd je haaks Roos.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Patricia altijd fijn te lezen dat je van mijn foto's geniet.

      Verwijderen
  6. Hi Roos: It troubles me to hear that you are still operating under some cloud of depression. I know that I, and all your blogger friends, would do anything to help if only we could, but words across the ether are probably not a whole lot of help. Please know, however, that people around the world care for you, and wish only for you to be restored to full and perfect health. I am sending you the biggest, warmest, most enveloping hug you could ever imagine, all the way from Canada. I hope you can feel the love. David xo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dear David, what can I say. Your words are alway so kind and that helps a lot. A big hug for you and Miriam she is so Lucky to have a husband with such a big loving hart. I do feel the warmth you send with your respons.
      Warm regards,
      Roos

      Verwijderen
  7. H Roos, wonderful post with some stunning images. So sorry to read you have another period of feeling down but hopefully you will get some respite with your wildlife and camera. Hope you soon start to feel back to your old self. Look after yourself, all the best. John

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Roos,
    Zoals zo vaak biedt de natuur de broodnodige afleiding. Jij mag niet klagen over wat je gezien hebt. De beelden weerspiegelen dit overduidelijk. De koekoek is een knappe plaat geworden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig wat je allemaal voor de lens had Roos.
    Mooie serie die je hebt gemaakt.
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Roos,
    allereerst nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik zie echt de meest mooie foto's voorbij komen en daarvan vind ik die van de slechtvalken echt helemaal fantastisch.
    ook de andere foto's zijn heel erg mooi en de koekoek is natuurlijk de kers op de taart. Wat gaaf dat je die kon fotograferen zeg. De wereis vand e libellen zijn ook meer dan de moeite waard. Echt geweldig dit.

    Groetjes,
    Helma

    PS ik loop ook werkelijk weken op achter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie Helm en voor de felicitaties

      Verwijderen
  11. Hi Roos: Haven't seen your name pop up for a while, so just checking in to make sure all is well. Let me know when you have a moment. Big hug, David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello dear David, thank You for your interest about my absence in bloggerland. Don't worry I am in France at the moment for two weeks at the farm of my brother. Friday I am returning home. I took a lot of pictures so when I am back I have some work sorting things out for a new blog. Thank you again for asking after me.
      Warm regards from a verry hot France,
      Roos

      Verwijderen
  12. op en top voorjaar in jouwe blog, van de vogels tot de vlinders en libellen. Mooie serie van de slechtvalken, maar ook de koekoek heb je toch maar mooi gekiekt, ook leuk vind ik de weidebeekjuffer en de huiszwaluwen.
    Ja de natuur kan echt een rustpunt zijn in zware tijden, heel veel sterkte met alles wat jou nu bezighoudt.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen