zaterdag 20 juni 2020

Echt, De Doort en De Luysen ....


Afgelopen tijd weer op diverse plekken rondgekeken naar wat er aan vogels, vlinders, libellen en bloemen te zien is. Elk deel van het jaar is bijzonder maar begin juni is het een groot feest wat de natuur te bieden heeft. 

In Echt waar ik de Slechtvalken altijd bekijk en fotografeer is er een familie zwarte roodstaart die met succes een nestje heeft groot gebracht. De oudervogels vlogen af en aan met insecten om aan de jongen te voeren. De setting was fraai zo op diverse grafstenen en ik heb er met veel plezier wat leuke foto's van kunnen maken. 

Zwarte roodstaart Phoenicurus ochruros








Iemand was vergeten het raam te sluiten bij de kerk. 


De Doort ligt om de hoek en daar ga ik dan meestal ook een wandeling maken om te zien hoe de natuur daar dit jaar uitbundig uitpakt. Je hoeft niet eens door het poortje om al te kunnen genieten van de zang van deze zanglijster. Vanaf het fietspad liet hij zijn uitbundige zang horen. Een heerlijk geluid. 

Zanglijster Turdus philomelos





Langzaam zie je steeds meer vlinders zoals dit dikkopje. 

Dikkopje Hesperildae


Bij De Luysen, A-beek en St. Maartensheide is ook altijd wat te zien. Het mooie van deze gebieden is dat elk een apart biotoop is en dus is er veel variatie aan planten en dieren. Water in het bijzonder is zo belangrijk en dat is nu na alle werken weer volop aanwezig. Gelukkig heeft het na een maand droogte weer volop geregend en dat is te merken. Het groen is uitbundig en de geuren die je neus binnendringen is zalig. Distels op de St. Maartensheide staan nu ook te bloeien en oh zo leuk als je daar weer distelvinken hun zaadjes van af ziet snoepen. Acrobaten eerst klas.  Diverse soorten libellen zetten hun eitjes af in poelen. Een krabspin heeft vanuit zijn hinderlaag een bij te pakken. Een lieveheersbeestje op bloeiend gras. Zo heb je nog nooit naar gras gekeken maar zie hoe mooi de bloeiwijze is. Net klokjes. Een smaragdlibel scheerde over het water van de A-beek zijn territorium bewakend. Dit waren dan waarnemingen van 7 en 9 juni. De volgende reeks is al weer in de maak. Maar dat is weer voor een volgend blog. 

Grote keizerlibel Anaximperator



Platbuik Libellula depressa



Lijsterbes Sorbus 


Bruine korenbout Libellula fulva


Distelvink Caduelis carduelis



Blauwe breedscheenjuffer (vrouw) Platycnemis pennipes



Bloedrode heidelibel Sympetrum sanguineum


Lieveheersbeestje Coccinellidae


Platbuik Libellula depressa


Grote beer Arcita caja


Smaragdlibel Cordulia aenea


Echte weekschildkevers/soldaatje Cantharidae



Gewone kameleonspin Misunena vatia



Weidebeekjuffer Calopteryx splendens male


Klein koolwitje Pieris rapae


39 opmerkingen:

  1. This is an uplifting post, Roos, because the sheer joy that you derive from nature is manifested in every word. It must be especially significant this year, having gone through a long period of confinement. Someone may be very sorry they left the church window open if pigeons are getting inside. They may be dealing with more than wafers and wine at the altar! Have a great weekend. All the best, David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your reaction David. And the window is closed again ;)
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  2. Hoi Roos,
    Wat een mooie serie foto's op je blog.
    Geweldig om de jonge zwarte roodstaartjes te zien, ook de putter is prachtig.
    De libelen zijn super, zeker de vliegende, dat is echt heel moeilijk om ze scherp in beeld te krijgen.
    De juffer is denk ik een houtpantserjuffer, maar zeker weten doe ik het niet.
    Ik heb genoten van je foto's, op Facebook mis ik ze nu even, maar dat komt later wel weer, moet even wat gas terug nemen, dat is beter voor mijn ogen ook ik heb toch last van mijn linker oog dat is wazig, moet 8 juli weer naar de oogarts ik hoop dat ze er iets aan kunnen doen.
    Ik wens je een fijn weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Irma, ja ik begreep dat je even een brake bij FB hebt. Ik zie je daar tzt wel weer verschijnen. Doe lekker rustig aan. Dank weer voor je reactie op dit blog.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  3. Hallo Roos,
    wat een geweldig blog weer.
    De serie van de zwarte roodstaart vind ik werkelijk heel erg leuk. Het zijn er dan ook nog 2. Echt prachtig om te zien. Daarnaast vind ik de putter in de distel ook al zo gaaf en de lijster is ook niet te versmaden.
    Mooi al die juffertjes, libellen en vlinders. Je zag weer heel wat moois en wijs nu dus ook ;-)

    Groetjes,
    helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Roos,
    ik heb tot 2 keer aan toe een reactie gezet op het blog hieronder over de slechtvalken (prachtig om te zien) maar tot 2 x toe kreeg ik bericht dat mijn reactie door blogger bij dat blog werd geweigerd!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Helma, wat vreemd dat je geweigerd bent en de andere reactie van jou wel doorgegeven worden. Er is dus een nieuwe versie van blogger die iedereen gaat krijgen en ik werk er nu al een tijdje mee en nergens last van. Zal wel aan blogger liggen. Hoop dat ze het oplossen.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
    2. Mij lukt het ook vaak niet Helma

      Verwijderen
  5. Dag Roos,
    Zwarte roodstaarten zie ik maar zelden. Ik kan mij goed voorstellen dat het leuk was om ze te volgen en ze fotograferen. Het is weer de tijd van libellen en juffers. Je ziet ze steeds meer,vooral als er water in de buurt is. De kleurige weidebeekjuffers komen helaas langs de kust niet voor. Distels staan ook bij ons in de buurt in bloei. Het trekt vanzelfsprekend putters, alleen niet zo vaak als ik zou willen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Rose
    wunderschƶn zusammen getragen, schƶn beschrieben dazu erstklassige Fotos, die Libellen sind Top
    GrĆ¼sse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Roos.

    Super wat je allemaal laat zien.
    Mooi de Libelle, Lijster, Vlinders, Distelvink.

    De Zwarte Roodstaart heb ik nog nooit gezien, wat een mooi vogeltje is dat.

    Prachtige foto's Roos.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Roos
    wat zijn je foto's weer mooi in beeld gebracht top.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Roos,
    Another super series of varied images, and also a joyful set of words regarding the beauty of nature at this time of year, hopefully the church window has been shut and all is safe,
    You and yours stay safe and well
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Roos,
    Oh....wat staan je zwarte roodstaarten er geweldig op!!! Prachtig. En hoe heerlijk om de zanglijster te zien en te horen, Prachtig foto van het Groot dikkopje, maar de libellen mogen er ook zijn! Die glazenmaker is een vrouw Grote keizerlibel. Op foto 18 heb je zomaar een bruine korenbout(man) te pakken, super! De juffer van foto 21 en 22 zijn blauwe breedscheenjuffers. vrouwtjes. Ik had nog nooit gehoord van die kameleonspin, apart zo helemaal wit! Je foto van de weidebeekjuffer vind ik hƩƩl gaaf! Maar al je foto's zijn geweldig. Ik heb er weer van genoten.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Maria en voor de diverse namen die ik zo een twee drie niet uit mijn mouw kon schudden.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  11. Hoi Roos,

    Echt een prachtig blog. Je zwarte roodstaarten, de eerste en de laatste zijn schitterend ondanks dat je daar op het kerkhof keihard licht had. Ben recent ook in de Doort geweest, met veel moeite toch een boomkikkertje kunnen vinden. Je putters staan er prima op en ja, dat lievenheersbeestje is een beauty, die heb je natuurlijk niet voor niets ook in je header, lekker scherp. Eerste soldaatje ook heel mooi en de tweede van de krabspin ook een lekkere plaat waarbij je de oogjes mooi ziet. Prima idee om de achtergrond van de weidebeek in zwart/wit om te zetten, krijgt de juffer alle aandacht.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Ad en ja dat harde licht is soms niet aan te ontkomen. Ben nog steeds niet een van de vroegste om met dag en dauw op stap te gaan en in de namiddag heb ik andere verplichtingen om van het mooie avond licht gebruik te maken. Het zij zo.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk blog Roos šŸ˜ŠšŸ‘.
    Kleine bijdrage: het Lieveheersbeestje is een Zevenstippelig Lieveheersbeestje šŸ˜Š

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi de Zwarte Roodstaarten Roos en inderdaad leuk een heel andere setting dan normaal.
    Gr. Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi geschreven blog met prachtige foto's Roos, chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Sorry to come to this blog post so late, Roos. I have been insanely busy. I'm delighted that I did not miss it, however, as it has been a real pleasure to read, and your images are absolutely wonderful and, as always, inspire me to try and improve my own efforts.

    I particularly love the sequence with the Black Redstarts and, of course, your dragonfly and damselfly images are making me green with envy!

    Take great care and stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your reaction Richard and we all have sometimes other things to do so no apologies necessary at all.
      Thank you for liking my photos :)
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  17. Mooi verslag met heerlijke foto's van de mooie De Doort

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hai Roos,
    Fraaie serie libellen en vogels.Jammer van het harde licht bij de zwarte roodstaarten, maar ja, dat is vaak niet anders. Jij woont daar niet verkeerd hĆØ?
    Groet,Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Dick en ja de tijdstippen dat ik er op uit kan geeft vaak harder licht. Ik ben geen vroege vogel en in de namiddag andere zaken die aandacht vragen.
      Groeten
      Roos

      Verwijderen
  19. Genoten van je foto's zus, veel diversiteit

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Roos,
    ik denk dat menigeen je benijd bij het zien van die prachtige grote weerschijnvlinder. Ik heb er veel over gelezen en uiteraard foto's van gezien op internet maar nog nooit zelf gezien. Geweldig zoals jij deze laat zien. Wat een mooie vlinder zeg.
    Maar ook je serie van de zwarte roodstaart is niet te versmaden. Prachtige vogel en ook weer heel mooi vereeuwigd. Wederom een prachtige post.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen