woensdag 15 november 2017

Augustus en september


Nu het buiten grijs en nat is heb ik ruimschoots de tijd om mijn blog voor augustus en september bij te werken. Wat zeldzaam blijft is om de roerdomp te zien. Vanuit de kijkhut riep iemand ha de roerdomp en ik zag hem niet, na aanwijzingen van deze persoon werd het zoekplaatje duidelijk en dan is het weer een feestje deze schuwe mooie vogel vast te kunnen leggen met de camera. Een stel blauwe reigers hadden het met elkaar aan de stok en de een werd haast verzopen door de ander maar uiteindelijk wist hij/zij te ontkomen. Een buizerd had op een stok plaatsgenomen en vloog daarna pal richting de hut. Mooi om dat zo te kunnen waarnemen. Als altijd blijft het ijsvogeltje fascineren en ook daar weer aardige foto's van kunnen maken. Krakeenden zijn er ook weer te bewonderen wat een prachtig subtiel getekend verenkleed hebben deze eendjes. Drie watersnippen hebben ook een tijdje doorgebracht bij de kijkhut van De Luysen. De visarend heeft hier zijn buik vol kunnen eten en was voor een lange tijd te bewonderen. Als het goed is zit die al weer een tijdje in Afrika. Grote zilverreigers zijn ook weer met velen afgekomen op de rijke visstand en zijn prachtige sierlijke vogels en een dankbaar onderwerp voor een foto. Dit jaar heb ik wat minder tijd besteed aan paddenstoelen Maar de exemplaren die ik zag geven een mooi beeld van de herfst zo ook de verkleurende bladeren aan de bomen.  































Hieronder de foto's van augustus
Foto's uit: De Doort en Smeetshof

In De Doort was het in deze maand weer genieten van de boomkikkers en doordat ze vertrouwen op hun schutkleur bleven ze nu ook weer mooi zitten. Overdag zijn ze niet erg actief en slapen dan veel. Dat levert vaak dezelfde soort plaatjes op.




Deze zomer veel groene sabelsprinkhanen gezien.


Ik kom ook wel regelmatig bij het Smeetshof, waar ik deze grote bonte specht kon waarnemen. Een koppeltje klauwieren hebben hier hun jongen grootgebracht. Prachtig vogeltjes.



 


Ook lieten diverse reeĆ«n zich hier zien. Vanuit de auto, waar ze niet bang voor zijn, kon ik ze mooi vastleggen. 







14 opmerkingen:

  1. Hoi Roos.

    Prachtige serie laat je zien.
    Veel moois komt er voorbij.
    Is genieten van je mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi wat de natuur ons biedt! Ja, de Roerdomp zo dichtbij, geweldig! dat hoop ik ook ooit nog eens mee te maken.
    Groeten en tot snel weer in de natuur.
    Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amazing shots of the Bittern, Roos, a difficult species to photograph under any circumstances. The Kingfisher sequence is also very pleasing!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een jaloersmakende serie Roos.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ons geduld wordt beloond Roos. We hebben even moeten wachten maar je laat ons weer wat moois zien.De Roerdomp is in al zijn glorie te zien en de reigers vind ik prachtig geslaagd.
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke Blog Roos met eveneens mooie opnamen ��☺️����

    GĆ© Driessen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Roos,
    Wat een reeks mooie beelden laat je hier zien. Je had het makkelijk kunnen verdelen over twee blogs, voor iedere maand een.
    Prachtig om de roerdomp een keer te zien, een echte buitenkans. Het zijn haast teveel mooie momenten om overal op in te gaan. Fascinerende beelden van de reigers, schitterende platen van de ijsvogels en alsof het niets is ook nog een visarend en klauwieren. Ook de niet genoemde beelden mogen er zijn. Je hebt daar een mooie tijd gehad.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Such a wonderful and broad selection of images, Roos! Your Kingfisher images are amongst my favourites, but I am particularly envious of those fabulous Bittern images, the Shrike shots and, of course, your Tree Frogs!

    With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige gevarieerde serie foto's laat je zien Roos.
    De reiger kunnen er wat van, gelukkig liep het goed af.
    De roerdomp heb ik ook nog nooit gezien en gehoord.
    Ik heb genoten van je blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Roos,
    Pffft...wat een super de super mooie blog!!! Een feest om zo mooi de roerdomp te zien en te fotograferen, waar ik dan weer van kan meegenieten. Die naderende buizerd, de visarend in actie, geweldig vastgelegd. Maar ook het gevecht en later de visvangende blauwe reigers, wat gaaf! En dan Grauwe klauwieren, daar word ik toch stil van. Je ziet ze hier al zelden, maar jij hebt ze toch heel mooi op de plaat. Schitterend. De boomkikkertjes, herfstsfeertje en de reeƫn maken het helemaal af! Ik heb er van genoten.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Extraordinario reportaje, todas las fotos son fantƔsticas. Enhorabuena Roos, un abrazo desde EspaƱa.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie serie met van alles wat.Vooral de verschillende 'vangstmomenten' springen er wat mij betreft bovenuit, maar ook de mattende reigers en het 'shit'-moment van de buizerd.Een beetje actie voegt altijd wel iets toe aan een foto. En dan de roerdomp: jaloersmakende beelden. Ik heb ze wel eens horen roepen, maar gezien nog nooit.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik wist niet dat reigers zĆ³ met elkaar op de vuist kunnen gaan. Mooi vastgelegd. De klauwier en de roerdomp, ook om van te smullen. En wat de boomkikker betreft, dat heb ik ook: Het is altijd hetzelfde, maar ze blijven leuk om te fotograferen. Ik heb weer heel erg genoten van je foto's, groet van Willy.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi Roos,
    Wonderful varied post with the images of the Bittern making me very envious. The series of the Kingfisher are also beautiful. Very late Osprey, hopefully well headed South by this time.
    All the best, John

    BeantwoordenVerwijderen