dinsdag 21 november 2017

Roerdomp op zijn mooist


Op 17 november waren de weersomstandigheden perfect, zon, windstil en een prachtige blauwe lucht. Na een lange tijd weer eens naar De Luysen, want er was melding van een roerdomp (Botaurus stellaris). De werken waren gedaan waaronder het onderhouden van het riet. Ik was nog maar net binnen in de hut of iemand riep; daar de roerdomp, en ja daar kwam hij tevoorschijn en hup op de vleugels om naar het rieteilandje voor de hut te vliegen. Ik had geeneens tijd om te zien of mijn camerastanden goed stonden, stelde scherp en klikerdeklik volgde ik zijn/haar vlucht in de hoop dat ik goed geschoten had. De vogel klom, na geland te zijn, op een paar rietstengels om daar in vol ornaat wel twee uur te blijven zitten. Beetje poetsen en hij/zij had last van iets wat dwars zat. Dat was te zien aan het veelvoudig opensperren van de snavel en bewegingen te maken zoals je ook wel kan zien als een ijsvogel een braakbal kwijt moet. Maar hier niet kunnen zien of er daadwerkelijk wat uit zijn snavel kwam. Ik heb dus heerlijk genoten van deze vogel, die voor de paar mensen die in de hut waren, zich van diverse kanten heeft laten bewonderen.
Hierbij de foto's die ik heb kunnen maken. Voor een groter beeld klik op een foto en je krijgt een diavoorstelling.

Ik wil jullie ook weer bedanken voor jullie reacties op mijn vorige blog.



























34 opmerkingen:

  1. Hoi Roos.

    Woh Roos wat prachtig.
    Mooi deze Roerdomp.
    Super foto's heb je gemaakt.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldige serie en wat zul je genoten hebben in de hut!
    Gr. Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldig blog Roos.
    Gaaf dat je de roerdomp zo prachtig kon vast leggen.
    Ik ben helemaal weg van de eerste 5 foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. WWWWWOWWWWWW!!!!!! Fabulous images of the Bittern, Roos. I have NEVER seen better!. With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Roos,
    You lucky lucky lady to have such an encounter with the Bittern, absolutely brilliant images.
    All the best, John

    BeantwoordenVerwijderen
  6. great pictures of a nice and exciting birdšŸ‘šŸ»

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schitterende ervaring Roos, die je ook schitterend hebt vastgelegd! Genieten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. WOW Roos, what fantastic photos of a rare bird to see!
    You are lucky to have it around, I don't see them where I am.
    Got my connection back, what a relief.
    Warm hugs and many thanks for your kind visits :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your reaction Noushka, and I am glad to see you back on line. All the best for you.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  9. Hoi Roos,
    Wat gaaf is dit!!!! Geweldige platen van de roerdomp, vooral die in actie met spetters en prachtige weerschijn in het water, wat een mazzel!
    Geweldige waarneming en fotoserie!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Maria voor je reactie op dit blog. Ja het was ook een mooie samenkomst van omstandigheden. Soms heb je geluk.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  10. Wow!!! Wow!!! Wow!!! Las primeras fotos y la de la portada son un documento extraordinario, me han gustado mucho. Roos enhorabuena por este gran trabajo, saludos desde EspaƱa.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ben stik jaloers op deze prachtige serie. Wat een schitterende actiefoto's .Het opspattende water bij zijn poten, de open bek, de vleugelpatronen....Ik had maar wat graag bij je willen staan/zitten.
    Gefeliciteerd met dit prachtige blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. schitterend om te zien. Je dia serie lijkt wel een vertraagde film. Prachtig. Wat heeft ie overigens grote poten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Geer. Ja leuk he die poten. Daar kunnen ze mooi mee in het riet klimmen.

      Verwijderen
  13. wat is dit mooi,zo heb ik de roerdomp nog nooit mogen aanschouwen,subliem.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een buitenkansje Roos, ik kom best vaak in de Luijsen en hier hoop ik al jaren op. Jij maakt het zomaar mee, dit zijn echt unieke kansen en jij hebt ze prima benut. Geluk dat je camera toch nog redelijk goed ingesteld stond toen je zo snel moest handelen. Wat zou het balen zijn als je hierdoor je kans mist. Misschien tref ik je weleens in de hut.

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Good morning Roos: To answer your question, you are definitely still on my blog list and I get notified every time you post. Why you are no longer on the home page list on my blog, I have no idea. I must have hit a button inadvertently. I am typing this on an iPad but when I get to my computer later today I will see if I can rectify it. As one of my favourite people in all of Europe you should certainly be there!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Schitterend om een roerdomp zo te kunnen vastleggen Roos, echt geweldig. Het is al genieten van de foto's, maar het met eigen ogen beleven is natuurlijk helemaal top!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen