maandag 8 juli 2019

Allerlei verrassingen ...


Alweer wat achterstand met posten, helaas. Maar wat in het vat zit verzuurt niet is het spreekwoord. Dit blog betreft waarnemingen gedaan in Het Smeetshof, Kettingdijk, De Banen en bij De Luysmolen. Hoogtepunt waren de bleek later, twee wespendieven. Vaak gebruik ik de auto als kijkhut. Dieren en vogels hebben minder schrik van auto's dan van mensen. Geeft je te denken! Ik was op zoek naar vlinders en dan zie je onderwijl allerlei kleine vogeltjes. Je hoort ze alarm slaan dus kijk je waar ze op reageren. In eerste instantie zie je niets tot op nog geen 15 meter je wordt aangekeken door een roofvogel. Je denkt gelijk oh een buizerd maar nee die hebben niet van die gele ogen. Dan ga je even denken, dan de realisatie;  holy moly het is een wespendief die je zit aan te kijken. Het exemplaar op het paaltje bleef mooi zitten en ik kon diverse foto's maken. Toen vloog hij/zij op en wat bleek zijn partner zat vlakbij in de buurt. Dus twee wespendieven die op de vleugels gingen. Op latere dagen ben ik nog eens terug geweest en heb ze beiden in de lucht kunnen waarnemen. Ze zullen vast wel een nest in de buurt hebben en ik hoop dan ook dat het een succesvol broedjaar voor ze is.  Op de Kettingdijk was ik alsmaar op zoek naar de Grote Weerschijn vlinder. Die heeft zich na elk jaar dit jaar zich niet laten zien. Jammer want het is een van de mooiste vlinders. Het is sowieso een minder goed vlinderjaar. Komt dat omdat de processierups op grote schaal wordt bestreden dat alle andere rupsen van vlinders hierdoor ook het loodje leggen? Desondanks toch wat kleine ijsvogelvlinders kunnen waarnemen.

Bij De Luysmolen waren de kersenbomen weer zwaar beladen met kersen. Zwartkopjes, merels, lijsters, kraaien en spechten hebben wel een paar weken zich tegoed kunnen doen. En dan zit je onder de boom foto's te maken en flatch een vogelpoepje op mijn oog die ik nog net op tijd kon sluiten. Even oog afspoelen met water uit mijn drinkfles. Tja je moet er wat voor over hebben. Toch ...

Nou hier weer teveel foto's maar kan het niet laten om ze te plaatsen.

Wespendief Pernis apivorus  








Atalanta Vanessa atalanta

Bruine korenbout vrouwtje Libellula fulva

Eikenprocessierups Thauimetopoea processionea


Grasmus Sylvia communis juveniel




Kleine ijsvogelvlinder Limenitis camilla  





Zwartkop Sylvia articapilla


Merel Turdus merula


Grote bonte specht Dendrocopos major














Weidebeekjuffer Calopteryx splendens   male and female 






34 opmerkingen:

  1. geweldig die wespendief staat er erg mooi op ( de rest natuurlijk ook) maar gelukkig had je nog water bij je anders krijg je het haast niet schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je toch weer veel moois gezien, allereerst die prachtige wespendief, die werkte echt goed mee. Ook heel gaaf de kleine ijsvogelvlinder, die zou ik graag nog eens willen zien. De processierups heb je ook mooi vastgelegd, ik krijg al kriebels als ik er naar kijk. De spechten sluiten de blog mooi af. oh, en dan vergeet ik nog de weidebeekjuffers, ook al zo mooi
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ghita, dank weer voor je reactie.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  3. Hi Roos,
    What a wonderful find in the Honey Buzzard, and it was so co-operative especially sitting on the post.
    Also good to see the Oak Processionary caterpillars, so many all together.
    In general a super post, thank you.
    All the best,
    John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello John, the Oak Processionary caterpillars is a real plague here in Belgium and the Netherlands. The hairs they lose in treatning situation cam give you quit an itch.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  4. I can only imagine how delighted you must have been to discover these Honey Buzzards, Roos. What an exceptional find and to be able to observe them so close and get such great pictures is a rare bonus. I hope that they are breeding locally and that you will be able to find the nest. It would be great if you could bring us pictures of the young birds. Thanks too for all the other pictures. You had a rare morning enjoying nature. I too often use that technique of using the car as a blind. It works well.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello David, thank you for your reaction and liking my photos of the Honey Buzzerds. I do not think I will find the nest and actualy I do not wish to disturb the birds. That is safer for them that I do not know and therefore other people who might do them harm.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  5. Hoi Roos.

    Geweldig wat je allemaal laat zien.
    Mooi de Vlinders, insecten en vogels.
    De Wespendief is super.

    Prachtig Roos.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Roos,
    Holy moly!!!!! inderdaad wat een sensatie zo'n wespendief die je aankijkt, ge-wel-dig!!! Ik kan me dat helemaal voorstellen. ZO, gaaf! Prachtige foto's ook nog eens, dat is wel een lekkere bonus! Ik heb de bruine korenbouten dit jaar gemist, ze zullen er nu wel niet meer zijn. Mooi komen die hemelsblauwe ogen uit op je foto. De weidebeekjuffers zijn ook schitterend met hun metallic uiterlijk. De grasmussen zijn ook schattig en mooi geplaat. En dan een van de mooiste vlinders, wat een juweeltjes van foto's zeg! De kersen eten de spechten ook heel gaaf. Alleen dat vogelpoepje, argh...vervelend! gelukkig is er dan wat water! Altijd meenemen is ook mijn devies.
    Prachtige blog en helemaal niet veel te veel foto's.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank weer voor je reactie Maria. Altijd fun om te lezen. :)
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  7. Wow, wat een mooie soorten had je voor de lens Roos.
    Prachtig de wespendief, nog nooit in het echie gezien.
    Ook het ijvogelvlindertje staat nog op mijn wensenlijstje, erg mooi hoor.
    Heerlijke serie, ik heb er van genoten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Roos,
    werkelijk een schitterende blog!!!
    Ik heb ook oog in oog gestaan met een wespendief en wist in eerste instantie ook niet wat het was. Jou wespendief is werkelijk van grote schoonheid wauw!!! Echt fantastisch. Daarnaast ook de kleine ijsvogelvlinder die ik zelf nog nooit zelf gezien heb.
    Ook je kleine vogeltjes zijn heel mooi vereeuwigd. De specht met jonge specht is ook geweldig om te zien en te kunnen fotograferen. Ik heb enorm zitten genieten hier.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Helma, ja dat was voor jou dan ook een geweldige ervaring om een wespendief te zien. Weer bedankt voor je reactie.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  9. Hallo
    kann mich nur anschliessen, toller Bilder schaut man sich gerne an
    GrĆ¼sse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hello Roos!I'm just catching up after a few days away. I didn't see anything as fabulous as your Honey Buzzards. How lucky you are to find them and to be able to take such wonderful photos of them! I expect that you'll be looking for the fledged juveniles soon?

    Your other images are delightful too, but the ones of the juvenile Great Spotted Woodpecker made me rather sad. We don't often see woodpeckers in our garden, but we'd had a juvile visiting occasionally for a few weeks recently. However, my wife phoned me yesterday while I was away to say that she'd just found the woodpecker dead under my study window. I think it had been frightened, or even attacked, by a cat or a Sparrowhawk, and had flown away and hit the window glass.

    Take good care. With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Richard, so sorry to read the juvenile Woodpecker is no more. I can imagine how you both must have felt. I do hope next season you will have again a juvenile woodpecker in the garden. But for now it is great missing.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  11. Dag Roos,
    wat een bijzondere soorten heb je gezien. Zo'n ontmoeting met wespendieven springt er wel uit. En dan ook nog mooie platen maken! De ijsvogelvlinder is ook al zo'n opvallende waarneming. Ik heb er nog nooit een gezien. En dan zie ik voor het eerst in een blog de eikenprocessierups. In het wild heb ik wel een paar plaatsen gezien waar waarschuwingslinten hingen maar zoveel rupsen als jij hebt gezien is mij niet overkomen. Oppassen maar, ook voor vogels die wat kwijt willen.....
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha leuk geschreven Kees over die vogels die wat kwijt willen. Eikenprocessierups is hier een ware plaag. Aan elke eik hangen wel een paar nesten en je moet er niet bij denken hoeveel rupsen dat bij elkaar zijn. Gelukkig leren de koolmeesjes nu hoe hier mee om te gaan en eten de rupsen al. Ik denk dat meerdere vogels daar ook gauw genoeg achter komen. Gelukkig heb ik niet zoveel last van die haartjes en loop dus gewoon onder de eikenbomen met nesten door.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  12. Extraordinario reportaje, me han gustado mucho todas las fotos y en especial las del Abejero europeo que son fantƔsticas. Enhorabuena Roos, un abrazo desde EspaƱa.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige fotos Roos, de specht is ook heel leuk met zijn hapje. De ijsvogelvlinder is ook erg leuk, zoals ook de zwartkop die je hier bijna nooit ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig. Wat een mazzel had je met die wespendieven. Ik weet dat ze bestaan en daar is dan ook alles mee gezegd. Ik zou ze dan ook niet herkend hebben.
    Ik geloof inderdaad dat het niet zoveel kwaad kan om onder eiken door te lopen als er een rood-wit lint omheen zit. Toch blijf ik op afstand als ik dat zie. Zover is het nog niet gekomen, maar toch loop ik al weken te krabben. Als er veel wind staat, kan je die haartjes volgens mij overal oplopen. Bovendien, je gelooft toch niet dat elke eik in bos of duin gecontroleerd is? Maar, leuk is anders!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Roos
    prachtige foto's Roos vooral die specht maar de rest mag er ook zijn.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig Roos. Ook de Kiekendief (Kettingdijk?) is schitterend vastgelegd. Wat een gelukstreffer. Bij de vlinders zie ik van de Kleine IJsvogelvlinder zowel het mannetje (zwart) als het vrouwtje (bruin). Gelukkig zien we die de laatste jaren, mede door gericht natuurbeheer, vaker.Toch is het nog steeds een kwetsbare standvlinder.

    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Gerard en nee de kieken waren te zien in het Smeetshof.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  17. Hoi Roos,

    Zo, wat ben jij een gelukshebber zeg mer die wespendief, zo zul je die niet snel meer zo dichtbij te zien krijgen. Ik wil absoluut niets afdoen aan de andere foto's, maar de wespendief vormt voor mij hier wel de kers op de taart, over kersen geproken.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja was er zeer van onder de indruk. Dank voor je reactie Ad.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen