dinsdag 21 januari 2020

Lang leve de vrijheid - I remember


75 jaar geleden kwam een einde aan de Tweede wereldoorlog. 40-45 

Bevrijd door de geallieerden kwam er een einde aan de miserie en ellende waar vele landen, waaronder Nederland, onder geleden hebben. Miljoenen mensen zijn omgekomen of vermoord omdat zij zich verzetten of omdat zij niet pasten in het ideaalbeeld van de bezetters, zoals de Joden. Ook is het 75 jaar geleden dat concentratiekamp Auschwitz werd bevrijd door de Russen. Mijn ooms, Jacob (Jaap) van der Woude 25 jaar en Michiel van der Woude 27 jaar, broers van mijn moeder, die ik nooit gekend heb, zijn in 1942 vermoord in Auschwitz. Mijn oma Frouktje van der Woude - Klein, heb ik ook nooit gekend, zij is op 62 jarige leeftijd vermoord in Sobibor nadat zij uit huis was gehaald door de NSB en de Nederlandse politie! Eerst naar Westerbork vanwaar zij per trein hun ondergang tegemoet gingen in de concentratiekampen Auschwitz en Sobibor. Mijn moeder heeft met mijn zus die bij de bevrijding 4 jaar oud was op diverse plaatsen ondergedoken gezeten, onder meer in De Peel. De zus van mijn moeder Rachel (Rins) heeft o.a. ook in het verzet gezeten. Een andere broer Carel werkte bij Philps op een speciale afdeling Sonderburo (Sobu) waar veel "onmisbare" Joodse mensen werkten aan radiobuizen voor de Duitsers. Hierdoor heeft deze oom Carel de oorlog kunnen overleven. In mijn gedachten herinner ik de antwoorden op mijn vragen over het korte bestaan van mijn ooms Michiel en Jacob en mijn oma via summiere vertellingen van mijn moeder, dit heeft in mijn hele leven altijd een grote invloed gehad op mijn denken en doen. Deze dagen waar er veel aandacht aan herdenken en feest vieren is voel ik mij er buiten staan en bekijk het van een afstand omdat ik het nog steeds niet begrijp hoe zoiets heeft kunnen gebeuren. Tevens steekt het monster van anti-semitisme wereldwijd weer veelvuldig de kop op en ik krijg zeker het gevoel dat in Nederland er weer weggekeken wordt en men net als toen weer zwijgt. Voorvallen tegen Joodse instellingen of mensen praat men goed onder het mom van vrijheid van meningsuiting. Met de herdenking heb ik het gevoel dat men meer met de doden heeft dan met de levende Joden. 
De doden praten niet terug hé. 
De kreet die je op 4 mei altijd hoort dat het nooit meer mag gebeuren is voor mij een loze kreet zolang men (overheden etc) niet adequate het anti-semitisme weet terug te dringen. 
Voor mij dus nog steeds geen totale vrijheid omdat ik nog steeds niet vrij kan praten en moet uitkijken tegen wie ik wat zeg. 
De kunstenaar Daan Roosegaarde heeft een tijdelijk monument ontworpen ter nagedachtenis aan de 102.000 Nederlandse Joden, die vermoord zijn in WOII Hierbij de link met wat meer foto's en uitleg in het Engels.  Monument artikel




Ik weet het, het is niet prettig om hiermee geconfronteerd te worden maar ik moest het ergens kwijt en waar beter dan in mijn blog. Het is ook niet vreemd dat ik veel naar buiten trek, in de natuur voel ik mij senang zoals de Indische mensen trachtten te zeggen. In de natuur vind ik rust en geniet van alles wat ik daar tegenkom. Ik ben dan ook weer op diverse locaties geweest en heb weer veel foto's kunnen maken. 
In Echt zijn de slechtvalken nog steeds aanwezig en op de dag dat de Gemeente Echt de bevrijding vierden en de klokken werden geluid heb ik wat mooie vluchtfoto's kunnen maken van het vrouwtje slechtvalk. Een optocht met voertuigen van het Amerikaanse leger, tanks en drumbands kwamen in een lange stoet voorbij. Ik ben niet echt gaan kijken, omdat ik op hetzelfde moment het vrouwtje slechtvalk een mooiere ervaring vond. Het gaf mij het ultieme gevoel van vrijheid, zo vrij als een vogel. Mooier is er niet. 

Slechtvalk Peregrine falcon




Vanuit de kijkhut bij De Luysen een paar foto's gemaakt van het riet met gouden gloed en wolkenluchten die weerspiegelen in het water.







Kieviten Vanellus vanellus  De Luysen




Krakeenden Mareca strepera De Luysen



Grauwe ganzen Anser anser  De Luysen






Pimpelmees Cynanistes careluleus Molenplas






Distelvink Carduelis carduelis  omgeving Molenplas




Gaai Garruls glandarius  om in en rond de Molenplas Gaai, grote zaagbek




Grote zaagbek Mergus merganser  Molenplas



Hompesche molen aan de molenplas met op de achtergrond de krachtcentrale. Oude en nieuwe energie in een beeld.


Blauwe reiger Ardea cinerea in Hepperneert zijn de blauwe reigers al weer druk doende een nestelplaats in orde te maken. Je kan er natuurlijk nooit vroeg genoeg bij zijn. 






35 opmerkingen:

  1. I am happy, Roos, that you have the joys of nature and your excellent photographs to act as a counterpoint to the sadness of other aspects of your life. I am not sure one can ever totally recover from the incidents you recount, that marked your early life, and it is to the eternal shame of all humanity that attacks against Jews continues to this day, and the the old vile anti-Jewish and ant-Zionist tropes are being rehashed to foment hatred and division once again. I am sending you my love and my admiration. Through the bounty of nature may you find peace. David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you David for your kind words. :)
      Warm regards,
      Roos

      Verwijderen
  2. Hoi Roos
    mooie uitgebreide serie is dit om te antwoorden op min blog het is inderdaad druppels op mijn lens we kregen konstand een golf zee water over ons heen.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig maar Herman, dat scheelt weer in schoonmaken. Dank voor je reactie.

      Verwijderen
  3. Dag Roos wat mooi om hier een goede aandacht aan te geven ,geweldig en wat de slechtvalken betreft had je wel een prachtige locatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dearest Roos, thank you so much for pouring out your heart to us in this post. I'm sure that it was not easy to do, and I thank you for reminding us of the terrible things that most of us never experienced, and some of the continuing things that no one should ever experience. I find myself crying for your memories, and for giving us an understanding of what people such as yourself had to endure, and are still enduring. I'm so pleased that you are able to get some peace by connecting with nature and your beautifully crafted photography. Thank you again. With my heart-felt best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Roos,
    Dit heb je mooi verwoord, het mag nooit meer oorlog worden.
    Maar helaas is het overal in de wereld nog oorlog, de wereldleiders vinden het niet nodig om te stoppen denk ik, de wapen industrie moet toch gewoon doorgaan.
    De foto's zijn prachtig die je laat zien.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Irma voor je reactie op dit blog en de foto's

      Verwijderen
  6. Hoi Roos.

    Ik vind het mooi dat je dit zo onder de aandacht brengt,
    Eigenlijk zou dat niet eens nodig moeten zijn als wij mensen zelf dit allemaal tot ons zouden laten komen.
    Maar helaas de mens kijkt en kijkt dan opzij en vooral niet achterom want dat geeft te veel om over na te denken.
    Resultaat, de mens leert niets en zie een grote bak ellende op de wereld.


    Je foto's zijn prachtig.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Patricia, dat waardeer ik zeer.
      Roos

      Verwijderen
  7. Hoi Roos,
    Heel dubbel. Vrijheid vieren is tegelijk het intense verdriet voelen van het verlies van je dierbare familieleden. Zo mooi en moedig dat je dit met ons deelt en hun namen vermeldt. Zo vreselijk wat in de oorlog gebeurd is. Het verdriet dat je levenslang bij je draagt. Het wantrouwen wat je hebt over de vrijheid. Welke vrijheid....Gelukkig vond je ook dit keer weer een beetje een gevoel van vrijheid bij het zien van je mooie vrouwtje Slechtvalk en de vlucht kievieten. Ook je andere foto's zijn prachtig hoor, maar raakten een beetje op de achtergrond. Ik ben erg onder de indruk van je verhaal.
    Sterkte Roos, vooral komende tijd.
    Lieve groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Maria, voor je woorden van begrip die doen goed.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  8. Hoi Roos,
    Ik heb je intro met aandacht gelezen en het is inderdaad onbegrijpelijk dat dit heeft gebeuren. Allemaal veroorzaakt door een systeem waar je op dat moment in verkeert. De meeste mensen willen dit helemaal niet. Gewoon met elkaar in vrede leven, maar onze leiders beslissen soms anders en dan lopen de meesten toch mee. Het gebeurt altijd en overal en nog steeds. Echt onbegrijpelijk. Het is inderdaad een wereld van verschil als je in de natuur rond loopt. Niet echt natuurlijk, maar het voelt wel zo. Even in vrijheid weg van alle ellende. dat moeten we maar zoveel mogelijk blijven doen.
    Mooi blog overigens...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Roos, mooie blog en fotos. Dat gebied De Luysen lijkt me heel mooi met zoveel water, En die slechtvalken zijn erg mooi, een paar weken geleden is er hier ook 1 gezien maar hij is weeral weg denk ik. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel indrukwekkend je verhaal Roos. Fijn dat je dit met ons deelt. Inderdaad onbegrijpelijk en heel pijnlijk dat dit heeft kunnen gebeuren. Goed dat je veel in de natuur vertoeft waar je rust en een vrij gevoel ervaart, net als ik trouwens maar dat om een andere reden. Mooie foto's van de gaai trouwens. Gr. Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Toos, ja, jou reden is mij bekend.
      Bedankt voor je reactie.
      Roos

      Verwijderen
  11. Hi Roos,
    Thank you for your preamble, something that is still very raw for you, it still amazes me that people attempt to make out it never happened, mans inhumanity.
    Some wonderful images and the Peregrine is superb.
    All the best,
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi blog, Roos, om stil van te worden. Dat ben ik dan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Roos,

    Indrukwekkend relaas over wat je familie is overkomen. Ik zag een foto van het monument hier inde krant (ED) staan, goed dat er aandacht voor blijft.
    Mooi blog, slechtvalken moet ik ook maar eens op af, staan al lang op mijn verlanglijstje. Bekende plaatjes voor mij vanuit de hut in de Luijsen, was er van de week nog met die mist en kon alleen in de omgeving wat sfeerplaatjes maken. Leuk als je zo'n slag putters bij elkaar ziet, jammer dat ze niet wat dichter bij wilden komen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Ad. In Eindhoven zijn op diverse locaties de slechtvalken te bewonderen. Ook in Veldhoven op het ASML maar dat is een erg hoog gebouw. Op de Catharina kerk hebben ze een broedkast en zijn ze ook te zien. Bij het Evoluon ook een nestkast. Maar misschien jou allemaal wel bekend. Ben benieuwd naar je resultaten.
      Roos

      Verwijderen
  14. Dag Roos,
    Deze dagen is er veel aandacht voor WO II, terecht. Het drukt je met je neus op de feiten van zowel verleden als heden. Het is zorgelijk als je ziet wat er over de hele wereld gebeurt. Mensen kunnen blijkbaar van tijd tot tijd oogkleppen voor hebben of geobsedeerd zijn door een bepaalde religie, waardoor ze zich in onze ogen ongepast en stuitend gedragen.
    Je laat mooie beelden zien die duidelijk maken hoe je afleiding en balans in de natuur kan vinden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Indrukwekkend je verhaal Roos, weet even niet wat ik moet zeggen.
    Goed dat je, je verhaal hier deeld.
    Je foto's zijn weer prachtig.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Me gustan mucho todas las fotos y en especial las de los gansos en vuelo, son extraordinarias. Roos enhorabuena, un fuerte abrazo desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Roos,
    mooi zoals je het verwoord heb op je blog. Dit man ook nooit meer gebeuren! Het is te vreselijk wat er toen allemaal is gebeurd.

    Wat je foto's aangaat, ik ben ook graag in de natuur om mijn hoofd leeg te maken en dat kan daar ook het beste. ik vind je platen van de valk werkelijk schitterend. Mooi in vliegstand en zo mooi duidelijk. ook de andere vogels mogen er zijn. Je zag echt een hele invasie puttertjes! Ik heb weer enorm genoten.
    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie Helma en alle begrip waarvoor jij ook de rust zoekt in de natuur.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
    2. Dank je wel Roos,
      dank voor je begrip ;-)

      Verwijderen