zondag 16 februari 2020

Lucky me ...


Tussen twee stormen door toch weer er op uit met diverse leuke waarnemingen. Op naar de Luysen en terwijl ik nog in de auto zit op de parkeerplaats zie ik een oranje/roze flits voorbij vliegen en landt op een boomtak. Dat noem ik geluk hebben, het is de man goudvink. Dus die heb ik nu een stuk beter op de foto dan hoog in een boom. Er was mij verteld dat de middelste bonte specht ook in deze bomen voorkwam dus na een vergeefse eerste poging nu wel geluk maar net als de eerste foto's van de goudvinken zat deze specht dus ook heel hoog in een boom. Dus dan maar hopen dat bij de volgende keer hij wat lager komt zitten. De grote bonte specht was ook hier aanwezig. Ook weer veel staartmeesjes, ook een van mijn favoriete vogeltjes. Ze werkten goed mee om ze goed op de foto te krijgen. 

Goudvink Pyrrhula pyrrhula   


Sneeuwklokjes zie je nu ook al weer tevoorschijn komen en de groene sprieten van narcissen en boshyacinten steken ook alweer boven de dorre bladeren uit. Een zweefvlieg was al vroeg wakker en gelukkig waren er ook al weer madeliefjes aan het bloeien zodat er wat te eten voor deze zweefvlieg was. Daarna even naar de vogelhut waar nog niet echt veel te zien was behalve de gebruikelijke ganzen en eenden. Een buizerd kwam recht op de hut afgevlogen dus snel een foto kunnen maken. 

Madeliefje Bellis perennis


Buizerd Buteo buteo   


Grote bonte specht Dendrocopos major


Middelste bonte specht Leiopicus medius  


Sneeuwklokjes Galanthus nivalis


Staartmees Aegithalos caudatus





Merel female Turdus merula


15 februari nog even een rondje rond de molenplas en richting Echt om de slechtvalken te zien. Bij de molenplas zijn vaak torenvalkjes aanwezig. Vanaf de boompjes geplant langs de weg speuren zij naar muizen in het veld en dus kan je vanuit de auto mooie foto's maken. Deze keer werkte het vrouwtje mooi mee. Ik mag wel zeggen dat ik zeer tevreden ben met deze serie. Dan nog richting CisterciĆ«nzerabdij Lilbosch waar de sneeuwklokjes altijd uitbundig bloeien. In de oude bomen veel vogels. Boomklevers, veel mezen, zelfs spreeuwen die je op het verkeerde been zetten door het geluid van een buizerd na te doen. Op de kloostermuur groeien prachtige mossen. En naast de sneeuwklokjes bloeide op verschillende plekken al krokussen. 

Torenvalk vrouwtje Falco tinneunculus








Op de sneeuwklokjes en op de bloeiende els waren alweer honingbijen te zien met op hun pootjes verzamelde stuifmeel. 



De eerste bloesem was ook al weer te zien.




Boomklever Sitta europaea




Krokus





Slechtvalk Falco peregrines






Gewoon Sneeuwklokje Galantthus nivalis




38 opmerkingen:

  1. Hoi Roos
    geweldige serie is dit top
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos. Vanuit Spanje geniet ik mee van de ontluikende lente in Nederland dmv jouw prachtige foto’s. Vooral die van de goudvink, torenvalk en staartmees zijn heel mooi. Alleen herfsttijloos? Bloeit volgens mij alleen in de herfst. Denk dat het krokussen zijn. Maar wel een mooie foto. Dat mis ik dan weer wel maar hier is weer ander moois te zien. Gr. Toos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Toos, heerlijk dat je kunt genieten in Spanje. Inmiddels de benaming aangepast. Ik had al mijn twijfels maar vergeleken met krokussen vond ik ze zo iel. Maar inderdaad herfsttijloos zie je alleen in de herfst. Geniet nog van je tijd in Spanje en we zien de foto's wel weer tzt.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  3. Hoi Roos,
    Ik geniet van deze foto's, wat een mazzel met de goudvink had je.
    De torenvalk, staartmeesjes de slechtvalk de krokussen en de sneeuwklokjes zijn echt super.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. gave serie, veel mooie ontmoetingen zoals de mooie goudvink man, maar ook dat schattige bolletje staartmees en de goed meewerkende torenvalk. Ook leuk om de sneeuwklokjes en boerenkrokussen te zien, en dan ook nog op een van de foto's een vuurwants erbij (denk ik)... En bijtjes met stuifmeel, die heb ik nog niet gezien. En dan de afsluiters....de prachtige slechtvalken..... weer een heerlijk blogje
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Absolutely stunning are your photos, I love the Peregrine Falcon, and the Kestrel, great pictures.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jeetje Roos, wat een fijne serie met lekker veel lentegevoel! Ten eerste: de Torenvalkenserie is super gelukt, ik kan me voorstellen dat je blij bent met de foto's! Dan de Goudvink er mooi op Ć©n de Middelste bonte specht, een prachtige soort, heel leuk. De Staartmeesjes zijn ook zo leuk, ik vind het zulke gezellige vogeltjes en ze zien er zo lief uit.
    Ik was echt verbaasd dat jij al een Zweefvlieg en een Honingbij hebt gefotografeerd maar ik denk dat het wel iets uitmaakt dat je een stuk zuidelijker woont dan ik, de bloesem zie ik hier bijv. ook nog niet.
    Een heerlijke blog met lekker veel variatie.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Great nature reporting, Roos. I am glad that the Bullfinch was so cooperative for you. I am especially impressed with the shots of the Kestrel, especially those of the bird in flight. And I am very happy to see your Peregrine Falcon on the blog once again. Best regards, David

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Roos.

    Fantastische serie zo mooi allemaal.
    Het Torenvalkje is echt super.

    Super mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Such a beautiful post, Roos, full of delightful images of a wide range of subjects! I know that luck played a significant part in getting these images, but it is your photographic and artistic talents that has produced these results.

    I am very fond of woodpeckers and, sadly, I have never seen a Middle Spotted Woodpecker, but I would love to do so!

    I particularly like your flower shots, and your Kestrel images are fabulous.

    With my very best wishes - take good care - - - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much Richard for your reaction. Hope for you you will one day get to see a Middle Spotted Wooodpecker.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  10. Wspaniałe obserwacje i piękne zdjęcia pustułki! Gratuluję! Wiosna już przyszła Tyle kwiatĆ³w!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Roos wat een prachtige variatie zoveel en zo mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Roos,

    Wat een mooie waarnemingen bij de Luijsen, proficiat daarmee, ik heb er in al die jaren dat ik er kom nog nooit een goudvink en ook middelste bonte specht gezien. Die laatste staat al jaren hoog op mijn verlanglijstje. Toen ik er enkele weken geleden voor de laatste keer was meen ik hem ook even gezien en gehoord te hebben, ik heb een hele tijd staan posten, maar hij liet zich niet meer zien. Mooie foto's ook van de staartmezen en ja die goudvink was natuurlijk de kers op de taart voor je. Als ik je foto's van de slechtvalk zie raak ik steeds meer enthousiast om daar ook eens gaan te kijken.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Ad voor je reactie. Ik hoor wel wanneer je de slechtvalken wil gaan zien. Dan kom ik ook even buurten.
      Roos

      Verwijderen
  13. Hoi Roos,
    Inderdaad, lucky you. Fraaie soorten als de goudvink en de middelste bonte specht, maar schitterende platen van de torenvalk. Lenteboden laat je volop zien, gelukkig in West-Nederland ook te zien. Bijtjes vind ik wel heel bijzonder, ik heb zelf pas geleden een verrassende ontmoeting met een veelvraat (rups) gehad. De winter lijkt op deze manier toch echt wel achter ons te liggen. Staartmeesjes, boomklevers en slechtvalken maken naast de al genoemde soorten duidelijk dat je het wel getroffen hebt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die goudvink man is wat je noemt een kadootje! En wat een mazzel dat je toch op tijd je camera schietklaar had! Verder zijn de staartmeesjes goed gelukt, maar de torenvalk springt er echt uit. Supermooie plaatjes.
    Het is inderdaad vroeg voorjaar dit jaar. Mooi dat je de honingbijen al kon vastleggen. Dat moet dan op Ć©Ć©n van die zeldzame dagen met weinig wind geweest zijn. En is dat de sleedoorn die al bloeit?
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tjonge Roos, wat een heerlijke serie!
    Je had zeker geluk met die prachtige man goudvink! En zo heerlijk al die bloeiers alweer met honingbijen en een Blinde bij, leuk! Mooi de sneeuwklokjes en krokussen, maar ook die elsen en frisse moskapsels. Ik word er blij van ;-) En dan ook een vrouwtje torenvalk, die heb je wel geweldig mooi kunnen fotograferen, pffft, gaaf! Als ik een plek weet waar een Kleine of middelste bonte specht zit....is hij nooit thuis als ik er heen ga...daar heb jij geen last van. Hoppa, die fel begeerde Middelste Bonte specht ( wij zeggen altijd kortweg een Mibo..) Ik ben dus wel een tikkie jaloers! Verder verwen je ons volgers natuurlijk met super foto's van de slechtvalk! De prachtige boomklever en de staartmezen wil ik niet vergeten. Wat een mooie geslaagde uitstapjes heb je gemaakt!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hi Roos,
    Similar to the UK, a case of getting out between the storms,
    some excellent images, I always find the Long Tailed Tits very difficult to get an image from, they never stop moving.You appear much closer to Spring than us with the Bees out an about. Good to see the Peregrine,
    All the best,
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Roos
    tolle Zusammenstellung vom ersten FrĆ¼hling, der Falke und Turmfalke sind Top, sehr schƶn
    GrĆ¼sse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heerlijke foto's Roos en wat gaaf dat je de middelste bonte specht ook kon footgraferen. Nu je weet dat die er zit kan je er altijd weer even heen om hem nog dichterbij te kunnen fotograferen.
    Ook je torenvalk en goudvink vind ik super net als de staartmees. Deze laatste zou ik ook wel weer eens willen zien en fotograferen :-)
    Heerlijk ook wat voorjaarsbloeiers :-)))
    Echt weer even genieten :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen