vrijdag 21 januari 2022

To much rain ...

 

Dit is toch geen winter meer ... regen en mist is wat de klok slaat. Niet het beste weer om er op uit te trekken om foto's te maken. Op de zeldzame dagen dat er toch een zon te zien was wist ik niet hoe gauw ik er op uit moest. De slechtvalken zijn weer volop aanwezig op hun vaste stek in Echt. Het zelfde mannetje en vrouwtje wat er al jaren hun thuis heeft zijn weer aan het baltsen en het mannetje brengt weer prooi voor het vrouwtje. Nu maar hopen dat dit broedseizoen vruchtbaarder zal zijn. Vorig jaar is er maar een kuiken uit het ei gekropen. In De Luysen was op de dagen dat ik er weer eens was heel weinig te zien. Een keer een waterral de oversteek zien maken in de mist. Ook in de mist was ik gaan kijken naar de wilde zwanen die bij Nederweert te zien zijn in een stoppelveld. 4 jonge vogels en 3 adulte vogels. Ondanks de mist kreeg ik ze wel op de foto, maar de tweede keer dat ik naar ze ging kijken was het beter weer en zaten ze iets dichterbij. 

Slechtvalk Falco peregrinus  


Bij Grevenbicht is een veldje met uitgedroogde zonnebloemen, venkel en kaardenbollen. Planten die vol zaden zitten en aantrekkelijk zijn voor vogels die zaad eten zoals de rietgors en distelvink. Van beide soorten waren er troepjes aanwezig. Op deze locatie fotografeer ik ook vaak torenvalken die daar hun nestkast hebben. 

De dagen beginnen gelukkig alweer te lengen en her en der hoor je ook weer vogels zingen. Ik kan niet wachten op wat meer lente signalen. Winters zoals vroeger met sneeuw en ijs zullen we niet meer krijgen dus kan de winter me gestolen worden. 

Hier weer wat foto's die ik heb kunnen maken.






Torenvalk Falco tinnuculus 



Distelvink Carduelis carduelis 



Rietgors Emberiza schoeniclus 



Waterral Rallus aquaticus  


Wilde zwanen Cygnus cygnus












15 opmerkingen:

  1. Hello, Roos. I really like your style of photography in this blog post. I have been trying to pick some favourites, but I cannot - they are all delightful. I found myself being very impressed by the swans in the fog - something that I would not have thought of trying! A super post - thank you.

    Our weather has turned from days of being wet and foggy to being sunny but rather cold, with lakes being frozen over. I hope that your weather improves too.

    Best wishes - stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  2. La primera foto del halcón posándose es una maravilla, me ha gustado mucho este reportaje. Enhorabuena Roos, un fuerte abrazo desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Roos, we snakken allemaal naar het voorjaar...Gelukkig duurt dat niet meer zo lang en kunnen we onze hobby weer uitoefenen. Het is jou intussen al gelukt om tussen de mistdagen door leuke opnamen te maken. Ben benieuwd of er betere resultaten komen dan vorig jaar bij de slechtvalken. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Roos, heerlijk hé dat de dagen alweer gaan lengen.
    Dit soort winters ben ik ook klaar mee, liever een paar graden onder 0 en met een zonnetje dan dit troosteloze weer met al die mist en miezerregen.
    De foto's zijn prachtig, wat goed dat de slechtvalken weer op dezelfde plek terug gekomen zijn, ik hoop voor je dat je er weer mooie foto's van kan maken.
    Ik heb genoten van je foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Roos.

    Geweldige foto's Roos.
    De Distelvink, Rietgors zijn mooi.
    Prachtig de Slechtvalk en Torenvalk.
    Zo leuk de zwanen met de kleine te zien

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt ondanks het sombere weer toch hele mooie foto's kunnen maken Roos.
    De twee van de rietgors zijn super mooi, mooi ook om de omgeving te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi TRoos,
    Heerlijk dat je weer met wat mooie foto's komt. De slechtvalk zo tegen eens trak blauwe lucht...dat is toch het einde!
    De wilde zwanen zijn ook al jaloersmakend. Rietgorsjes en distelvink schattig!
    Met zo'n waterral moet je echt geluk hebben, en dat had jij dus!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige foto's weer. Ik vind die Wilde Zwanen in de mist écht spectaculair; Avalon associaties.
    Dank je wel Roos!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Roos,

    Een fijne plek daar bij Echt om de slechtvalken te fotograferen. Ik was er vorig jaar, maar ben er nog steeds niet aan toe gekomen om de foto's te bewerken. Mooi die eerste foto vlak voordat hij landt. Je torenvalkje staat er ook heel mooi op. Vogels in het landschap, ik ga het steeds meer doen, foto's 11 en 12 zijn mooie voorbeelden daarvan. Was vandaag ook nog in de Luijsen, maar er was niet veel te zien, wel enkele mandarijneenden, geen enkele fotograaf en dat zegt al genoeg.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig Roos wat een mooi gebied voor de vogels en dat laat je hier ook mooi zien

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag Roos,
    Het blijft toch bijzonder om de slechtvalken in hun doen en laten te volgen. Ik zie ze in het westen nooit. Puttertjes heb je ook al mooi vastgelegd. In deze wintermaanden heb ik ze nauwelijks gezien. Wilde zwanen daarentegen zie je in de AWD vrijwel elke winterperiode. Jij hebt ze weer onder hele andere omstandigheden gezien dan ik. Het blijven hoe dan ook schitterende vogels.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Absolutely stunning Roos, I love the Whooper Swans, and the striped under plumage of the Peregrine Falcon. Beautiful.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat mooi je slechtvalken, waterral en wilde zwanen. Het is hier ook erg geweest met de mist. Ik vind mist wel mooi zolang je geen hinder ervan hebt. Mooie blog. Fijn weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Roos
    geweldige serie is dit weer,
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Roos,
    fijn dat de valken er weer zijn en nu inderdaad maar hopen op een mooi broedsel.
    De wilde zwanen zijn ook leuk om te zien net als je andere vogels in dit blog.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen