woensdag 15 mei 2024

Time goes fast in Spring ...

 Alweer half mei en ik heb nog zoveel foto's die ik gemaakt heb in april.

Dus die zijn eerst aan de beurt. Een lange sessie maar er was en is ook zoveel te zien. 

Ik hou het kort en eventueel bij sommige foto's schrijf ik wat commentaar als het interessant was/is.

Geelgors Emberiza citrinella

In De Luysen was het een vruchtbaar jaar voor de everzwijnen. In mijn vorige blog een van de nesten en dit is het tweede nest. In totaal waren er vijf biggetjes waargenomen. 

Everzwijn  Sus scrofa 






Kikkers, heel veel kikkers. Nu was het de beurt aan de groene kikkers. Het geluid wat ze produceren was nog net niet oorverdovend. In elk geval waren het er heel veel. 
Groene kikker Pelophylax 



Op de meidoorn die volop in bloei stond en staat waren de diverse insecten al snel aanwezig om van de nectar te profiteren.


Een oranjetipje Anthocharis cardamines op koolzaad. 

Doordat de staartmeesjes een nestje hadden kon ik op gepaste afstand foto's maken. Ze kwamen regelmatig aangevlogen en hadden zo hun vaste landingsplekjes zoals deze rietstengel.

Staartmees Aegithalos caudtus


Zweefvliegen hebben een mooie camouflage door een bij of wesp na te doen en zo predatoren af te schrikken.




Dagpauwoog Aglais io


Vos  Vulpes vulpes
Deze vos had succes. Een nest met jonge ganzen moest er aan geloven. Drie stuks wist Reintje de vos te verschalken. Een jonge gans heeft het overleefd. die met de oudervogels op tijd het water wisten te bereiken. De moer vos heeft jongen, dat is duidelijk te zien omdat ze nog aan het zogen is. Maar blijkbaar zijn de jongen al groot genoeg om een jonge gans te kunnen eten. 





Boompiepers  Anthus trivialis  overal zijn ze te horen met hun prachtige lied en te zien als ze hun baltsvlucht maken.






Oranjetipje Anthocharis cardamines

Rietgors Emberiza schoeniclus


En dan kijk te even omhoog en zie je een visarend die over de Luysen vliegt. Helaas geen poging om vis te vangen. Het zal een jongere vogel zijn geweest die voor het eerst op migratie is want de meeste nesten zijn al bezet en wordt er al gebroedt.
Visarend Pandion haliaetus


Geelgors Emberiza citinella

Heggenmus Prunella modularis






Lepelaar Platalea leucorodia 




Pimpelmees Cyanistes caeruleus






17 opmerkingen:

  1. Wat een mooie fotos, het zwijn, de vos etc. Hoe vindt je het allemaal. In Leuven waren er ook heel veel kikkers, ik moet die blog nog maken. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos,
    Wat een geweldige serie foto's heb je kunnen maken in april.
    Het is ook een hele mooie maand om er op uit te gaan met de camera.
    Dat geldt natuurlijk ook voor de maand mei, zoveel vogels hebben jongen, dat is heel leuk om te fotograferen.
    Mooi de vos die een prooi te pakken heeft.
    Foto 1, 8, 11, 14, 15, 25, 28, 32, en 36 zijn mijn favoriet.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ha Roos wat een geweldig mooie fotoverslag met als topper voor mij de Vos die zelf zijn kostje verschalkt zonder gevoerd te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Time goes by fast, especially in spring. Thanks for the really great photos.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Roos,
    was für eine riesige Auswahl, Wildschein mit kleinen , sowas habe ich noch nicht vor der Linse gehabt, auch der Fuchs sehr schön getroffen beim Futterholen... super Bilder
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Roos.

    Wah Roos dit is genieten.
    Wat een mooie serie laat je zien.
    Heel apart het Everzwijn.
    Prachtig de Vlinders en Kikkers.
    Maar de Vos met prooi is echt super.
    Prachtig de Geelgors, Staartmees.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jestem oszołomiona różnorodnością gatunków, które spotkałaś i sfotografowałaś. Żaby sa cudowne, piękne zdjęcia, jak z bajki. Gratuluję świergotka. U nas nie widziałam, ale ponoć są.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hooi Roos
    mooi gebied er is veel te zien en mooie macro's geweldig,
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  9. As usual, Roos, a stunning array of photographs, epitomizing your dedication to nature in all its forms. I am glad that you opened with a Yellowhammer. This is a species that seems to have declined appreciably in recent years. Every time I visit Europe it is harder to find it. What we have done to the natural world is nothing less than tragic. Hugs from Ontario - David

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lovely collection Roos, the Spoonbills are precious.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag Roos,
    Wat een mooie variatie aan soorten laat je hier zien. Wilde zwijnen met hun frislingen is natuurlijk altijd een bijzondere gebeurtenis, top. Qua soorten vogels heb je ook al niets te klagen, met de visarend, geelgors en boompieper voor mij als de meest bijzondere. De jagende moervos met prooi "betrappen" is ook al zo'n bijzondere gebeurtenis.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve Roos,
    Wat een prachten laat je ons weer zien! Wat een inhalig vosje: 3 ganzen?! Zeker bang tekort te komen, met kindjes of niet, haha. Dank je wel voor het moois.

    Warme groet,
    Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Un reportaje espectacular, me han gustado mucho todas las fotos. Enhorabuena Roos, un fuerte abrazo desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtig blog Roos! Een "overdaad" aan schitterende foto's.
    Dank je wel dat je het weer met ons deelt.

    Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heb ik weer genoten van deze post Roos. Het wordt hoog tijd dat ik weer eens naar de Luysen ga.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Roos,

    Ik weet dat er in de Luijsen best veel wilde zwijnen zitten, ook goed te zien aan de woelsporen, maar ik heb ze daar nog nooit gezien. Mooi zo tussen het riet. Prachtig die groene kikker op het rode lelieblad, mooie kleurcombinatie. Je boompieper staat er ook prima op en wat een geluk dat je een visarend zag overvliegen. Je laatste pimpel vind ik ook zeer geslaagd. Kom de laatste tijd weinig in de Luijsen, maar als ik dit zo zie moet ik gauw maar weer eens gaan.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha Roos,
    Wat een blog! Super veel foto's van mooie belevingen in de natuur.
    De serie van de zwijnen is heel gaaf! Fraai de vos met prooi in beeld gebracht. En die boompieper, zo mooi! de vlinders en vliegjes heel fraai en dan ff omhoog kijken en plop de visarend....Ik moet hem dit jaar nog tegenkomen! De heggenmus op paal vind ik ook twee hele mooie foto's en de staartmees poseerde wel heel mooi voor je. Ik heb weer genoten van je omzwervingen.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen