zaterdag 25 mei 2024

What did I see in the month May ...

 

 I saw a lot so it will be a lot of photos ...

7 mei de Doort, Deze maand mei is een uitzonderlijke natte maand. Om dan in De Doort te wandelen is een uitdaging. Want de bodem bestaat grotendeels uit klei en als die nat wordt is het uitkijken geblazen want je glijdt zo uit. De natuur is wel uitbundig groen en plant en dier heeft hier baat bij. Ik zag ook voor het eerst een grauwe klauwier Lanius collurio  in de Doort die ook nog eens vlakbij op een tak van de braam ging zitten. De voorjaarsvlinder het landkaartje Araschnia levana kon ik ook mooi vastleggen. Iets verderop een mooi exemplaar van de woeste sluipvlieg Tachina fera. En uiteraard diverse boomkikkers  Hyla arborea in verschillende maten. 













11 mei Kettingdijk en Smeetshof
Bij de Kettingdijk was een boompieper Anthus trivialis druk met indruk maken op een vrouwtje door prachtig te zingen en af en toe zijn vliegkunst te laten zien. Indrukwekkend. In het broekbos waren de schuimbeestjes Philaenus spumarius  druk met het maken van nestjes van het schuim. In het Smeetshof een grauwe klauwier Lanius collurio kunnen fotograferen. Het is ook de tijd dat vanuit de bomen kleine groene rupsjes naar de grond zakken en precies op tijd dat de vogels hun jongen hebben. Vandaar dat je op de weg waar bomen langs staan je veel vogels op het asfalt ziet foerageren.                      
                                                                  












12 mei St Maartensheide
Terwijl ik op de St Maartensheide werd verrast door de wulpen Numenius arquata die spontaan kwamen aanvliegen van een van de velden en niet ver van waar ik stond landden, vloog er ook een rode wouw Milvus milvus over. Wow dat is wel bijzonder als je die ineens boven je hoofd ziet vliegen. Waren de wulpen daar misschien van geschrokken? In elk geval heb ik er diverse foto's van kunnen maken. 


















13 mei St Maartensheide en de Luysen
Ook op deze dag heb ik wulpen kunnen fotograferen die ik gewoon vanaf de weg kon fotograferen omdat ze in een stoppelveld aan het foerageren waren. Ook de geelgors Emberiza citrinella  kon ik daar mooi waarnemen waarvan ik in mijn vorige blog ook al een foto had geplaatst. In De Luysen was een boerenzwaluw even geland op een tak van een boom die daar in het water staat. De futen hebben een jong. Libellen zijn ook weer overal te zien, zoals de viervlek Milvus milvus en de platbuik Libellula depressa 














18 mei Wijfelterbroek
Veel boomkikkers en uiteraard weer libellen bij ven wat goed gevuld was vanwege al de regen in deze maand mei. 







20 mei Smeetshof
In het smeetshof eerst na een tip van de beheerder over de waarneming van de grauwe klauwier Lanius collurio een andere kant van het Smeetshof bekeken. Helaas daar geen grauwe klauwier gezien maar wel een vrouwtje blauwborst Luscinia svecica, tuinfluiter Sylvia borin, veel libellen en insecten. De Grauwe klauwier samen met een vrouwtje heb ik later aan de andere kant van de weg lange tijd kunnen waarnemen. Mooi was te zien hoe het mannetje een meikever Melolontha melonontha in vlucht uit de lucht plukte om die aan het vrouwtje te geven nadat eerst de schildvleugels waren verwijderd. Het broekbos stond flink onder water en het was soms moeilijk begaanbaar vanwege de drassige grond. 
Een boktor Cerambycidae zat mooi op een blad en keek mooi over het randje wat een grappige foto opleverde. 


















Een gele snuitkever Curculiondae

?


en weer de nodige libellen zoals de viervlek en platbuik




Een rups was al zover om zich in te spinnen om aan zijn metamorfose te beginnen. 







En ook weer genoten van de weidebeekjuffer (male)


En ja zeg was ik dus aan het genieten van de grauwe klauwieren, hoor ik boven mij in de boom het gezang van de wielewaal Oriolus oriolus. Ondanks het slechte licht heb ik het wat kunst en vliegwerk dit vrouwtje kunnen vastleggen. 





18 opmerkingen:

  1. Wauw Roos
    wat heb je veel mooie dinge gezien en gefotografeerd en mooie macro's mooi die weidejuffer,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos,
    Geweldige serie foto's is dit.
    Ik vind vooral de vliegende wulp geweldig.
    Ook de Platbuiken de Viervlek libel is zijn perfect scherp.
    Ik heb genoten van je foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Such a catalogue of pictures, Roos, and each one spectacular. It’s such a marvellous record of nature in your area. I only wish that I could have been with you. What a pleasure it would have been to experience this together. Gros bisous de ton ami canadien, David

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow what a cavalcade of great photos. So much to admire.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het was weer een leuke maand ondanks het slechte weer bij tijd en wijle!'

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer een mooie maand Roos met leuke waarnemingen en ondanks het slechte weer ben je toch nog veel op pad kunnen gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Roos,
    was für eine geniale Auswahl, ein Foto schöner wie das andere, die Flugfotos vom Brachvogel sind hervorragend, perfekter geht es nicht...danke fürs zeigen.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Roos.

    Dit is genieten, geweldig zoveel moois laat je zien.

    Prachtig de Grauwe Klavier.
    Hele mooie Vlinders.
    Super de Insecten en Libelle.
    Heel mooi de Boomkikkers.
    De Wulpen zijn schitterend.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Roos, mijn dag kan niet meer stuk ,wat een heerlijke serie met een prachtige duiodelijke beschrijving, dit is genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Rooes,

    Zo da's nog eens een blogje, maar liefst 100 foto's!! Je hebt je in mei bepaald niet verveeld zo te zien, mooie soorten ook zoals de boomkikker, de rode wouw en de grauwe klauwier die ik vorige week ook uitgebreid gefotografeerd heb in de Groote Peel. Ik vind vooral ook de platbuik en viervlek qua foto erg mooi. Bijzonder vind ik die cicade waar het kopje uit het schuim omhoog steekt. Tenslotte, heel knap dat je de wielewaal kon fotograferen, ik heb hem in de Luijsen al heel vaak gehoord maar kunnen fotograferen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Roos,
    Ongelooflijk wat had jij een maand!!!!! Fantastische serie foto's. Ik heb er van genoten!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een verzameling Roos. Schitterend. Er zitten veel juweeltjes tussen je foto's. Schitterend. De rups is volgens mij van de Atalanta. Je bent erg actief geweest in mei en dat ondanks de regen. Knap. Ik kan een voorbeeld aan je nemen. Het wordt tijd dat ik ook eens wat Boomkikkers ga spotten in het Wijffelterbroek. Waar vond je deze?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Gerard, en ja in het Wijffeltjerbroek vind je ze op de braamstruiken.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  13. Cześć Różyczko! Pokazujesz takie piękne zdjęcia ptaków i przyrody, że zaczęłam szukać miejsca, gdzie mogłabym przyjechać na wakacje w Twoje strony :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Er is bij jou altijd zoveel variatie te zien in jouw blogs, of het nu vogels zijn , vlinders of kikkers....allemaal mooi vastgelegd. Dit was wel een heel erg lange blog, maar wat er voor mij uit sprong: de boomkikkers (omdat ik ze hier nog steeds niet heb gezien) de klauwier, zo mooi. Maar ook de prachtige weidebeekjuffer....die zie ik hier in west Nederland ook niet. En het landkaartje, een vlinder waarvan ik meestal alleen de zomer generatie zie.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag Roos,
    Wat ben jij deze maand verwend. Daarnaast laat je hier een bijzondere serie platen zien met soorten die ik in hier in het westen niet tegenkom. Klauwieren, wulpen, geelgorzen, om er maar een paar te noemen. Schitterend. Ook wat insecten betreft heb je fraaie soorten voor je lens gehad en ook deze prachtig vastgelegd. Boomkikkers laten het bij mij in buurt nog afweten. Ik hoop op kansen in de komende maanden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Un reportaje fantástico con una fotos absolutamente extraordinarias, enhorabuena Roos!!! Un fuerte abrazo desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Roos, prachtige fotos. Wat een leuke soorten bij jou. Een grauwe klauwier zag ik ook op vakantie. Een boomkikker heb ik nog nooit gezien. Fijn weekend !

    BeantwoordenVerwijderen