woensdag 10 juli 2013

Daar wordt je vrolijk van

Ik vind het echt de moeite om voor zoveel vrolijke, kleurige bermbloemen te stoppen waar ze nog niet zijn weggemaaid. Gif spuiten wordt gelukkig steeds minder gedaan.
Op weg naar Grevenbicht om te zien of de ooievaars nog in de buurt van hun nest waren kwam ik deze bermbloemen tegen.
De Ooievaars waren niet aanwezig. Ik denk dat ze het nest hebben verlaten. Ik rij altijd over de dijk waar je mooi uitzicht hebt over de Maas en een beek die op een gegeven moment uitmondt in een breder stuk wat naar ik denk een oude Maasarm is geweest. Daar nestelen in de hoge populieren een koppel Buizerds die op hun gemak op de warme lucht aan het rondzweven zijn en met hun kreten met elkaar contact houden. Veel fietsers maken gebruik van deze dijk en op zonnige dagen kan het er behoorlijk druk zijn, het meest in de weekeinden dus ga ik het liefst op doordeweekse dagen op pad. Langs deze dijk heb ik vorig jaar de Boerenzwaluwen gefotografeerd. Het is haast weer tijd dat de jongen uitvliegen dus hoop ik dat ondanks het koude begin van het seizoen er dit jaar weer veel jongen te zien zullen zijn. Vandaag een goed bericht ontvangen van de Vlaamse vogelbescherming dat een kolonie Huiszwaluwen gered (klik op de link <) is. Vorig jaar hebben deze dappere vogeltjes getracht een nest te maken onder de dakgoot van de overburen. Het nestje was haast klaar maar de buurvrouw houdt van proper en heeft het nestje gewoon weggeveegd. Dus zo'n bericht van de Vogelbescherming maakt je weer helemaal vrolijk.
Vandaag ben ik ook naar de Biltplas (Maasvallei) geweest en heb daar o.a. Visdiefjes gezien en gefotografeerd. Binnenkort meer daarover.



Bernagie (Borage officinalis) Hier meer informatie
 

Kamille, korenbloemen en klaprozen vormen een mooi boeket.



De Buizerd zwevend in de warme lucht en geen wolkje te bekennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten