zondag 3 augustus 2014

De Luysen, Roerdomp en IJsvogeltjes

1 augustus

Voor mijn doen was ik erg vroeg maar voor de gemiddelde vogelaar al weer veel te laat. Maar om 08.00 uur zat ik paraat in de kijkhut om nu eindelijk eens de roerdomp te kunnen zien. Eén fotograaf was al vanaf 06.00 uur present.
Uiteraard zijn de ijsvogeltjes ook weer aanwezig. Eén exemplaar kwam aan de waterkant zitten en nam daar een, naar wij dachten, een uitwerpsel van een ander dier in de snavel. Een vreemd fenomeen. Ik ben benieuwd of iemand anders dat ook wel eens heeft gezien en waarom het ijsvogeltje dit deed. En voordat je maar snel kunt reageren zien we een ree vlak voor de hut voorbij lopen. Wat leuk!
Voor de roerdomp had ik uiteindelijk niet zo vroeg mijn bed uit hoeven komen, want die liet zich pas tegen het middaguur bewonderen. J. riep daar is tie. En ja hoor daar kwam hij aangevlogen en landde bij het riet waar hij gelijk in wegsloop. Iets later kwam hij weer tevoorschijn om langzaam wadend naar het riet aan de andere kant te lopen. Vandaar uit kwam hij weer tevoorschijn om achter een rietstengel zich te verstoppen wat niet echt lukte om daarna weer weg te vliegen. Prachtig om dit waar te kunnen nemen. Mijn eerste roerdomp!






 
 

 
Een grote Zilverreiger liet zich ook bewonderen




 
Wat is dit en waarom doet een ijsvogel dit?



3 opmerkingen:

  1. Lieve Roos,
    Wat heb je de Roerdomp prachtig gekiekt! Volgens mij had 'ie een heel stiekem loopje. Grijns. Dank je wel voor het moois weer!
    Warme groet,
    Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Welgefeliciteerd met je eerste Roerdomp! Dat zal je altijd bijblijven! En dan meteen maar zulke mooie platen maken, het zat je mee want meestal zie je je eerste Roerdomp verweg als een paal in het riet staan op een onfotografeerbare manier. Lucky you!
    En dan die IJsvogel ... sja, die vraag is iets voor een groep brainstormende vogelaars. Behoefte aan mineralen? Zitten er beestjes in? Moet ie metselen?

    BeantwoordenVerwijderen