maandag 6 februari 2017

Genoeg te zien in januari


Soms lukt het niet echt een blog te schrijven maar ik heb daarom niet stil gezeten in januari. De winter, die nog niet erg streng is, bezorgt door ijsvorming voor sommige vogels toch wel problemen. Maar sommige waterpartijen blijven desondanks toch open en dan zoeken ze daar hun voedsel. Zoals bij de Stevol plas waar veel ganzen te zien zijn. Ook staan daar gelukkig genoeg bes dragende struiken waar kramsvogels en spreeuwen hun buikjes vol kunnen eten. Het licht in deze tijd van het jaar geeft rond het tweede deel van de middag een warme gloed aan het landschap en de dieren. Bij De Luysen is het in de vogelhut een komen en gaan van fotografen die de roerdomp komen fotograferen. Deze zijn nu ook makkelijker te zien door het dorre riet en op de ijslaag wil hij/zij dan nog wel eens oversteken naar de andere rietkragen. Maar ondanks dat het nog winter is merk je aan het gedrag van de vogels dat ze al bezig zijn zich voor te bereiden op een nieuw broedseizoen. De slechtvalken op de kerktoren van Echt zijn ook weer samen te zien. Nog een paar weken en dan is de lente al weer in aantocht.
Ik wil een ieder die gereageerd heeft op mijn vorige blog hartelijk bedanken.
Hier een impressie van wat ik zoal in de maand januari voor de lens kreeg:


Some times due to circumstances it dous not work to write a blog. But in the last month of January I went out a lot to see the birds near the Stevol plas, and The Luysen and there the Bittern was to be seen. Despite the freezing weather some waters are still not frozen and there are still fruit bearing bushes around where Fieldfare, Starlings and animals can find food and water to drink. The light in the late hours of the day is warm and gives everything a golden glow. Although it is still Winter the daylight is getting longer and the animals and birds are already showing behavior that means Spring is not far off. I went also to have a look at the location Echt where both Peregrines falcons are at home. So a few more weeks and Spring is there.
Thank you all for your reactions on my previous blog.




 
 





 


 





 














 
 

33 opmerkingen:

  1. Welcome back, Roos. You are back with a bang! Wonderful images and a great narrative. When I noticed you had a new post it brought a smile to my face. Have a great week. David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you David, I am glad this post made you smile :)
      Warm regards to you and your wife.
      Roos

      Verwijderen
  2. Hoi Roos.

    Prachtige serie Roos.
    Mooie soorten en mooi op de foto gezet.
    Genot om naar te kijken.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's Roos.
    Mooi om de Roerdomp voor de lens te hebben,
    die heb ik nog niet op mijn lijstje staan ;-)
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Roos, and what a start to the New Year with a super post. You are so lucky with the Bittern, the only chance I get is at Rutland Water and these are at silly distances away. You also so appear to have some sun, this has been very lacking for us and hence the lack of posts. All the best. John

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Roos,
    Pffft, indrukwekkend zijn je foto's wat een kwaliteit, zeg! In een zin samengevat: een prachtig beeld van een Nederlandse zachte winter. De roerdomp is geweldig, maar de Koniks zijn ook geweldig... en de molen en de ganzen in vlucht....en de prachtige kramsvogels en spreeuwen en niet te vergeten de torenvalk. Wat een prachtig licht had je. Echt, mijn mond viel open bij deze fraaie blog!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Your photos always bring me joy.
    I love the header photo and the 6th photo of the black and brown bird with the white dots.
    What does the very cold horse have in her mane ? I hope it can be brushed out soon. Such beautiful horses.

    cheers, parnip

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi blog verhaal en zeker de foto's. De roerdomp blijf ik nog steeds jaloers op. Heb ik nog niet zo mooi als dat jij hem hebt. Komt vast nog wel. Geniet altijd van je mooie blog. Op naar de volgende. Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Roos,
    Jij hebt niet te klagen over kramsvogels en spreeuwen. Vooral de eersten heb ik de afgelopen tijd maar mondjesmaat gezien. Roerdompen bieden hier en daar mooi kansen om ze eens uitgebreid te platen. Als je zo'n kans krijgt grijp je die uiteraard met beide handen aan. De koniks werkten ook al lekker mee. Het is zo wel duidelijk geworden dat je een mooie januarimaand achter de rug hebt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Kees :) nee ik klaag zeker niet. Best wel veel vogels hier in de omgeving te zien.

      Verwijderen
  9. Weer genoten van je prachtige foto's Roos! Ik kijk uit naar je volgende blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooi, Roos! Dat was weer genieten van je mooie foto's, Willy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Willy :). Trouwens een prachtig filmpje van die twee bevers.

      Verwijderen
  11. Hoi Roos,
    Wat een prachtige serie foto's, prachtig om zoveel kramsvogels bij elkaar te zien.
    Ik heb ze dit jaar nog niet gezien, maar ik ben ook nog niet op pad geweest hoor.
    Ook de roerdomp heb je geweldig mooi vast gelegd, heerlijk dat je die nu wel beter kan zien door het ijs en het kale riet.
    Ook deze heb ik nog nooit gezien, maar wie weet komt dat nog wel eens.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Absolutely delightful winter scenes, Roos, and I'm still very jealous of your Bittern! So that's where all the sun went in January!

    My very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een flinke serie laat je hier zien, met een aantal jaloersmakende soorten. Kramsvogels en boomkruiper zie ik amper, roerdomp en slechtvalk helemaal nooit. Zo hou je wat te wensen... Hoewel ik verder niks met paarden heb, vind ik je eerste foto van de Konikspaarden ook erg geslaagd.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een prachtige blog, met foto 1 meteen al als een heel fraaie binnenkomer en tja de roerdomp steelt wat mij betreft toch wel de show, heel mooi.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Roos,
    erg leuk om weer een blog van je te zien en wat voor een.
    De kramsvogels en de spreeuwen in de besjes heb je echt heel mooi kunnen fotograferen. Ook de vogels in vlucht zijn onwijs mooi. Ook de paarden komen heel mooi uit in dat warme licht. De roerdomp is wel jaloersmakend hoor maar die je ook weer super kunnen fotograferen. Ik was vanaf 1 februari tot 7 februari op Texel en zag voor het eerst van mijn leven een paartje Slechtvalken. Wel heel in de verte maar dat was zo gaaf (foto komt nog). Foto 20 en 27 zijn hetzelfde maar dat had je misschien al gezien. Ik heb weer genoten van deze prachtige foto's.
    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Excelente serie fotogrƔfica Roos, son todas fantƔsticas. Un fuerte abrazo desde EspaƱa.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooie opnamen zeg! Vooral die roerdomp vind ik fraai.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hello Roos,
    Great post, really!
    The bittern is for me exceptional!
    I see the peregrine falcons are getting ready to breed again on their usual nesting site.
    I am back from the coast but I did not see yet the migratory species.
    Keep well and enjoy your week :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dag Roos, voor het eerst op je blog en daar heb ik geen spijt van. Wat een geweldige serie opnames; die van de roerdomp zijn schitterend, hoe krijg je dat voor elkaar! Hele mooie sessie van de kramsvogels en adembenemende foto's van die paarden fantastisch!
    Hartelijke groet,
    Frans van Antwerpen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom op mijn blog Frans. Dank voor je complimenten. Ik ben gelijk maar even op jouw blog gaan kijken en daar staan ook zeer fraaie en jaloers makende foto's op. Ik zal jouw blog gelijk bij de lijst zetten van blogs die ik volg. Graag tot een volgende.
      Roos

      Verwijderen
  20. Prachtige serie Roos. Vooral je foto van de koniks vind ik helemaal geslaagd. Ben benieuwd hoe het de slechtvalkjes dit jaar vergaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Gerard. En ik hoop dat de slechtvalken weer een succesvol broedjaar krijgen. Ik hou het in de gaten.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen