zondag 4 juli 2021

Out with the old in with the new ...

 De schilder komt om ons huis een opfris beurt te geven. Kapotte bureau stoelen vernieuwd. Gordijnen waren ook aan vernieuwing toe en nog wat zaken die onze aandacht nodig hadden. Naarmate je ouder wordt en veranderingen plaats vinden heeft dat best wel impact op je gemoed. Dan ook nog en check up om te zien of het gewoon ouderdomskwalen zijn of dat er andere oorzaken zijn waarom het niet zo vlot meer gaat. Dus voordat de computer wordt afgesloten om bovenstaande redenen nog even een blog maken. Foto's genoeg om te plaatsen want voor de mentale rust was ik dus veel buiten geweest. Mijn nieuwe camera met nieuwe lens stelt me dus niet teleur dus hier weer wat foto's die ik gemaakt heb. 

NB Blogger blijft aanpassen en veranderen. Daardoor kan ik helaas geen foto meer plaatsen in de header. De mogelijkheid bestaat nog wel maar de foto wordt in mijn geval niet aangepast zoals wel gemeld wordt en komt er dan grotesk uit te zien. Dan maar niet. Jammer. 

Ineens stond ze daar, deze beauty die vanuit het riet haar dorst kwam lessen om daarna weer in het riet te verdwijnen. 

Edelhert Cervus elaphus 




Eerder had ik het vrouwtje grauwe klauwier gefotografeerd maar op deze dag kon ik ook het mannetje fotograferen. Edelherten wisten mij weer te verrassen in dit geval zag ik er drie waarvan een een spitser met zijn kleine gewei. Nu maar hopen dat hij oud genoeg zal worden om later dus een indrukwekkend gewei te ontwikkelen. 





Fuut Podiceps cristatus


Een koppeltje grasmussen waren druk met zoeken naar voedsel voor hun jongen. Het mannetje grauwe klauwier hield dat goed in de gaten. Zou hij op deze manier een graantje willen meepikken? Hij hield in elk geval de grasmus goed in de gaten.

Grasmus Sylvia communis


Grauwe klauwier male Lanius collurio



Vlinders, iedereen heeft het er over dat ze laat zijn en nog steeds niet te zien zijn. Ik had het geluk deze grote vos te kunnen fotograferen.

Grote vos Nymphalis polychloros


IJsvogel laat zich gelukkig ook meer zien. Het blijft mooi om ze vast te leggen. 

IJsvogel Alcedo atthis


Krakeend  Mareca strepera, wat een mooi verenkleed


Libellen, eindelijk ook met velen te bewonderen. Gewone oeverlibel


Meerkoeten ook weer druk bezig met hun jongen van voedsel te voorzien.

Meerkoet Fulica atra


Dat zwemmen de hele tijd is vermoeiend dus op het klein stukje wortel wat boven het water uitstak is het goed om wat aandacht aan je donsveertjes te geven en er is ook nog plaats voor je zusje of broertje. 

Meerkoet juveniel 




Bruin zandoogje 


Elke dag is er wel wat te zien en elke keer wordt je verrast, zoals bij de ontmoeting van het vrouwtje grauwe klauwier. Overal hoor je wel ergens de geelgors die zijn bekende deuntje laat horen. 

Breedscheen juffer Platycnemididae 


Geelgors Emberiza citrinella


Grauwe klauwier Lanius collurio, vrouw 



Aan de Kettingdijk is het weer prijs. Inmiddels zijn er totaal al vier lepelaars te zien. 

Lepelaars Platalea leucorodia



Pyamawantsen Graphosoma italicum, ze hebben het er maar druk mee. 


Weidebeekjuffer Calopteryx splendens


Juveniel zwartkop Sylvia atricapilla


Geelgors Emberiza citrinella 


Zwervende pantserjuffer Lestes barbarus 



De jongen van de ooievaars zijn ook weer flink gegroeid 


Gekraagde roodstaart Phoenicurus phoenicurus

Op een wandeling in een klein gebiedje in Limburg kwam ik deze ijverige specht tegen, druk om de jongen van voedsel te voorzien.

Grote bonte specht Dendrocopos major  



In de omgeving van St Maartensheide 

Toen ik deze bloemen, gezaaid aan de rand van een akker tegenkwam waren er een paar bijen te zien. Boeren krijgen subsidie om akkerranden in te zaaien met mengsels van akkerbloemen om zo de insecten, vlinders en uiteindelijk vogels een kans te geven om nectar te vinden en als voedsel te dienen. 


Deze libel had het geluk dat ik hem zag. Nog maar net begonnen met zijn leven kwam deze libel op zijn rug in de algen terecht en geen kant op. Met een stokje waar hij zich aan kon vastklampen heb ik hem uit het water gevist en in het gras neergezet. Nadat hij opgedroogd was vloog hij weg. 

Oeverlibel Orthetrum cancellatum



Platbuik Libellula depressa


De spotvogel, wat een uitgebreide riedel laat hij horen. Allerlei vogelgeluiden weet hij perfect te imiteren. Zien is een ander verhaal. Maar nadat hij dacht goed uit zicht te zitten heb ik hem toch kunnen fotograferen. 

Spotvogel Hippolais icterina


Deze foto's zijn gemaakt in de omgeving van de A-beek


Grote dennensnuitkever Hylobius abietis


Gewone distelboktor


Ook dit jaar is het dan gelukt de koekoek te fotograferen. Niet de allermooiste foto's maar toch. 

Koekoek Cuculis canorus 



Landkaartje Araschnia levana, lentekleed 


Bruine korenbout 




Op 23 mei was mijn broer op bezoek en ik heb toen deze foto's kunnen maken langs de beek in Ohe en Laak, waar we een wandeling hebben gemaakt. Mijn broer heeft inmiddels ook een blog gemaakt hierbij de link om daar eens een kijkje te nemen. Link > Blog van mijn broer

Bosrietzanger Acrocephalus palustis



Juveniel roodborsttapuit Saxicola rubicola



Roodborsttapuit Saxicola rubicola


Bij boer Jan was ik een paar weken terug had ik nog deze foto's gemaakt van de huiszwaluwen die toen druk waren modder te verzamelen voor hun nesten. Binnenkort maar weer eens langs om te zien of de jongen al op uitvliegen staan.

Huiszwaluw Delichon urbicum  






Zo dat was het dan weer, een hele lange post maar ben nu weer een beetje bij. Bedankt weer voor jullie bezoek en bedankt voor de reacties op mijn vorige blog en de beterschapswensen voor mijn man. 


23 opmerkingen:

  1. Hoi Roos.

    Wah Roos wat laat je veel moois zien.
    Super die vogels allemaal.
    Vlinders en Libellen.
    De Edelherten zijn super, IJsvogel prachtig, die kleine meerkoetjes super leuk

    Prachtige serie heb je gemaakt.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Good luck with all of your renovations, Roos. Your new camera has obviously served you well and I hope you are able to get out often, as a break from domestic stress, and reconnect with nature. We will all look forward to more splendid results. With my best wishes. David

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, wat heb jij veel moois gezien, en allemaal bij jou in de buurt. De edelherten zijn echt super, wat gaaf dat je die zo mooi tegenkwam bij het water. de grauwe klauwier is ook prachtig, zo mooi in beeld gebracht. En een grote vos.... mooie vlinder. gelukkig zie ik nu weer wat meer vlinders. Verder ook mooie foto's van de lepelaars, en de jonge meerkoetjes met overvliegende ijsvogel. Juffers, libellen en vlinders....genoeg te zien weer in de natuur
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, what a photographer, beautiful. The Cuckoo stands out, that is alluring. Great photos Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. It is good to see you back in Bloggerland, Roos, and with such beautiful images too. So much variety as well, and many species that I'd really love to see. Congratulation in getting the Kingfisher in on the act with those two Coot chicks!

    We too are finding that domestic projects take so much longer to finish these days. The planning seems to take at least twice as long as it used to, and the energy used in the execution of plans is in much shorter supply. It doesn't leave time for much else!

    Stay safe. Best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zie nu toch zeker nog mooiere foto's van je , zus Roos , die nieuwe camera en de nieuwe lens helpen daar geweldig mee. Ik noem niet alle foto's van je apart op maar ik vind ze allemaal vreselijk mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Roos,
    Wat een geweldige serie foto's zijn dit, de klouwier en de geelgors heb ik nog nooit gezien.
    De edelherten zijn prachtig zo leuk dat ze in het water staan.
    Ja het probleem kopfoto is bij mij ook zo de foto wordt heel erg onscherp, ik heb het ook verwijderd maar ik merk ook dat ik de tekst ook niet groter kan maken, echt heel vervelend allemaal dit gedoe.
    Ik heb volop genoten van dit mooie blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Roos
    ik heb genoten van je mooie foto's.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heelijk Roos om zoveel voor je camera te krijgen ik zit hier heerlijk met je mee te genieten van deze prachtige momenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Roos,
    Je hebt je ontspanning wél gevonden door de natuur in te trekken. De natuur nodigt daar duidelijk uit, want het wemelt van de interessante soorten. Je kon je hart ophalen en genoeg afleiding vinden. Als je dan ook nog met mooie platen thuis komt is het helemaal top. Het is wat teveel om hier ook nog soorten te gaan noemen, maar met bijvoorbeeld spotvogel, grauwe klauwier, grote vos en weidebeekjuffer heb je bijzondere soorten te pakken.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Roos, je hebt veel mooie soorten gezien. Mooie fotos. Ik ga je broer ook volgen. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Roos
    die Tiere haben gewusst das du eine neue Kamera hast und haben für Probebilder still gehalten...;-)
    Natürlich nur Spaß, eine sehr schöne Bilderserie, der Eisvogel ist mein Favorit..
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Maravilloso reportaje estival, me han encantado todas las fotografías. Que suerte poder fotografiar al Cuculus canorus, a mi siempre se me resiste. Enhorabuena Roos, un fuerte abrazo desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Roos,

    Zo, dat is wat je noemt nog eens een uitgebreid blogje, je bent weer lekker aan het verzamelen geweest. Ik kan niet alle foto's/soorten opnoemen, maar er zitten een aantal heel aansprekende tussen zoals de spotvogel en de grauwe klauwieren (heb ik van de week ook nog kunnen fotograferen) maar de meest aansprekende vind ik de zwervende pantserjuffer. Als foto vind ik vooral je insecten prachtig. Was je voor de edelherten in het Weerterbos geweest of zijn er in België ook gebieden waar die gedoogd worden? Was overigens ook wel benieuwd wat voor camera/lenscombinatie je gekocht hebt.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat was zeker een lange post Roos ;-))
    Maar ook een hele mooie , al die verschillende prachtig om te zien.
    Nr.24 / 49 /55 / en de zwaluwen die springen er uit voor mij.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Roos,
    Dat probleem van een nieuwe foto op je header plaatsen kende ik ook van Helma! Haar lukte het ook niet. Ik ga dus maar niets veranderen!!
    64 foto's in een blog is wel veel....maar allemaal zeer de moeite waard en gelukkig werkt je lightbox wel en kan ik rustig bladeren! Schitterende vogels en opnames. Heel divers, maar er is er een bij die ik héél erg leuk vind: De ijsvogel die over de jonge meerkoeten vliegt!!
    Ik wens je heel veel sterkte met de klusperiode en ik hoop dat je je snel een beetje beter voelt!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ik moest er even voor gaan zitten Roos, want het is een hele rits. Stuk voor stuk mooi om voorbij te zien gaan. Leuk die variëteit. Dat je de koekoek weet te fotograferen vind ik wel heel apart, want meestal is het "ik hoor je wel, maar zie je niet".....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hello Roos,
    Hope all is getting better with your husband, with being out of the scene myself, I did not realize he was poorly, a lovely varied post, the Deer in the water are superb, love the Kingfisher but tops is the Cuckoo.
    best wishes
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Roos, prachtige opname's, foto 16 gewone oeverlibel,foto 21 bruinzandoogje,foto 47 gewone distelboktor, foto 51en 52 bruine korenbout.
    gr Louis

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Jak zawsze cudowny fotoreportaż z terenu. Piękne zdjęcia a zimorodek jako mistrz drugiego planu lecący nad łyskami, to już mistrzostwo! Piękne warzęchy!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Roos,
    een heel lang blog maar wel een hele mooie!
    Schitterende platen en een geweldige mooie variatie. Je hebt echt heel veel gezien.
    Het probleem met de header heb ik ook (en meerdere) Ik vind dat Blogger er ook niet netjes mee omgaat zoals het nu gaat.
    Gelukkig kunnen we nog wel van de mooie foto's genieten.
    Groeten,
    helma

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wow, that was a long, long, long blog, but, it was beautiful Roos.

    BeantwoordenVerwijderen