dinsdag 17 mei 2022

Echt en De Doort 1 mei en 15 mei

 

De tijd vliegt en binnenkort ook de jonge slechtvalken. In dit blog foto's van o.a. de slechtvalken, gemaakt voor en na het ringen. Ook al weer zoveel insecten en vlinders te zien. En dan nog alle mooie vogels die druk zijn met nestjes en het grootbrengen van hun kroost. Ook zijn er al weer wat boomkikkers te zien maar wel met mondjesmaat. De grotere aantallen zijn meer hoogzomer en nazomer te zien. Ik laat de gemaakte foto's van de vertrapte habitat van de boomkikkers maar niet zien. Dit jaar is het ook weer bar en boos hoeveel inhammen er zijn ontstaan bij de braamstruiken. Alles om maar dat ene kikkertje op de foto te krijgen. Ik snap wel dat niet iedereen de middelen heeft om een fototoestel met telelens te kunnen aanschaffen. Maar dat geeft toch niet het recht om de boel te vertrappen om met je mobiel die foto te kunnen maken. En ook deze keer weer getracht op zeer vriendelijke manier duidelijk te maken aan twee dames die om de tien meter stopten om te kijken of er wel een kikkertje te zien was en ja hoor ook weer van het pad afwijken om zover mogelijk de inham in te stappen. Of ik van het beheer was vroeg de dame toen ik haar wees op de habitat die ze plattrapte. Nee, geen beheerder ... dus trapte ze dus extra door waar ze stond. Ik moet gaan oppassen, en zal voortaan maar gaan zwijgen en het met lede ogen aanzien hoe men bezig is. Voor ik het weet krijg ik nog een hengst voor mijn hoofd. Dat geldt ook voor die mensen die mij zeiden me met mijn eigen zaken te bemoeien toen ik constateerde dat hun hond niet aangelijnd was en zij lekker banjerden door de kwetsbare beek. Het valt me op dat de Doort steeds vaker een hondenuitlaatplaats wordt. Dit gezien de vele drollen van honden die niet opgeruimd worden. Ik weet het ik ben een oude zeur maar ik ben bang van grote honden en voel me niet echt veilig als het pad zo smal is en er geen uitwijk mogelijkheden zijn. Moet ik dan ook de Doort maar niet meer bezoeken, net als op de Brunssummerheide wat ook een grote hondenuitlaatplaats is. Als gewone wandelaar is het haast niet meer te doen. Gelukkig kom ik nog genoeg gezellige en aardige mensen tegen dus de weegschaal is nog niet doorgeslagen naar negatief. 

Zo dat moest ik even kwijt. 

Hier dan weer wat plaatjes

Geelgors Emberiza citrinella




Gehakkelde aurelia Polygonia c-album




Kneu linaria cannabina



krabspin Thomisidae



Blauwe oliekever Meloe violacaus


With male 


Oranjetipje Anthocharis cardamines female 



Glassnijder Brachytron pratense



Bruine korenbout Libellula fulva 



Landkaartje Araschinia levana




Glassnijder Brachytron pratense


Platbuik libel Libellula depressa



Staartmees Aegithalos caudatus oudervogels en jongen (met rode ring rond het oog)





Boomkikker Hylidae


Glassnijder Brachytron pratense


Landkaartje Araschinia levana




tjiftjaf Phylloscopus collybita


Grote bonte specht Dendrocopos major


Foto's voor het ringen 1 mei, het mannetje vliegt prima maar gebruik van zijn geblesseerde poot is nog niet optimaal. 

Slechtvalk Peregrines falcon




Het vrouwtje 



Het mannetje 

Foto's na een week gemaakt na het ringen 15 mei, hier volgen de jongen het mannetje wat na een korte vlucht prooiloos landt op de toren. Het mannetje heeft weer lang op zijn buik gelegen op de rand bij de dakgoot. Ik vrees dat zijn poot nog steeds problemen geeft. 









24 opmerkingen:

  1. Hoi Roos,
    Wat een geweldige foto's zijn dit, de geelgors is echt fantastisch hoor.
    Ook de libellen zijn prachtig en dan de slechtvalken dat is helemaal geweldig.
    Kortom ik heb weer genoeten van je foto's.
    Wat betreft het gedrag van veel mensen het lijkt wel steeds erger te worden, respect is er totaal niet meer vind ik.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Irma voor je reactie op deze post.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  2. Roos wat is dit weer prachtig je maakt je foto,s met liefde dat proeft he en wat bereft de mentaliteit van sommige mensen daar word je toch kotsbeu van ja het wordt steeds erger maar wat als wij daar niks meer van zeggen?? dan zouden zij denken dat ze normaal bezig zijn,ik denk het toch niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bas, dankjewel voor je reactie op deze post.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  3. Mooie serie weer Roos! Die "Blauwe Oliekever" is mogelijk de "gewone", kan het aan de hand van de foto's echter niet goed zien. Achterkant halsschild is namelijk bepalend hierin. Recht is gewoon, gebogen is Blauwe. (de blauwe kleur heeft de gewone nml ook)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Anoniem, ik was ook aan het twijfelen maar laat het voorlopig dan maar staan. Jammer dat ik niet weer wie je bent.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
    2. Gé Driessen

      Verwijderen
    3. Gé Driessen18 mei 2022 om 19:35

      Lol, niet bij stilgestaan dat mijn naam er niet bij kwam te staan,... Sorry.

      Verwijderen
    4. Hahaha ik had al zo'n vermoeden gezien de manier van reageren op mijn post en dat je zelf al eens een oliekever had gefotografeerd en daarover het e.e.a. vertelde. Dus dank voor je reactie Ge. Blogger is niet zoals FB waar automatisch je naam bij en reactie vermeld wordt. Tenzij je zelf ook een blog hebt bij blogger.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  4. Jeetje Roos, je hebt wel heel, heel veel moois in één aflevering gepubliceerd!
    De Slechtvalkreportage is natuurlijk weergaloos, spectaculair.
    Verder ben ik behoorlijk onder de indruk van het Krabspinnetje; wat een mooi diertje!
    Bedankt voor het delen.

    Lieve groet,
    Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Petra. Aan de data in de header kan je wel opmaken dat deze foto's niet op een dag zijn gemaakt en zoals je zegt in een aflevering gepubliceerd. Als ik dat niet zou doen kom ik te ver achter.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  5. Uncaring, unfeeling, aggressive people without a shred of concern for anyone but themselves are all too common unfortunately, and I have had the same response when trying to confront people to ask them to stop. I am sure that somewhere in this world there are a couple of responsible dog owners. I have still to meet them. Great to see the young falcons doing so well. Best wishes, Roos. David

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Roos.

    Wat weet jij toch veel moois altijd bij elkaar te vergaren.
    Prachtig de vogels, vlinders en libelle.
    De Geelgors is echt super.

    Prachtige foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hello Roos. I am so sorry to hear that you have been troubled by selfish dog walkers and photographers. Unfortunately, there are too many of this sort of person out there, which is why I think that the future of this planet is in jeopardy, in spite of the efforts of so many good people to rectrify the critical situation that we are in.

    I have very much enjoyed the photos in this blog post from you. Your Map butterflies and your dragonflies make me very envious, particularly as I have still not seen my first dragonfly this year - only damselflies! It is good to see that the male Peregrine is coping with his poorly leg, even if it is not fully recovered yet. For me, of course, the Boomkikker is the star of the show!

    Stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Richard, thank you for your reaction. I Keep up the positive feelings and enjoy the beauty of wat is to be seen. I am sorry for those that are so selfish.
      Perhaps a miracle will open their eyes one day.
      Warm regards, Roos

      Verwijderen
  8. Hallo Roos,
    Het probleem met beschadigen van de natuur om maar "geweldige" foto's te kunnen maken is helaas maar al te bekend. De problemen met honden eveneens. Ik heb het geluk dat in de AWD geen honden mogen komen, je snapt dat ik dat geweldig vindt.
    Je hebt weer een flink scala aan soorten gezien, gelet op wat je ons hier laat zien. De boomkikkers zijn in het zuiden altijd sneller te zien dan in de kuststreek. Ik moet nog even geduld hebben. De beelden van de slechtvalken blijven bijzonder. Je hebt geluk dat je ze jaarlijks kan volgen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees, dank voor je reactie op deze post. Dat in de AWD geen honden welkom zijn is inderdaad heel fijn. Daar kan je dus met een gerust hart omhoog kijken zonder de kans te lopen je schoenen van hondenpoep te moeten ontdoen. Vwb de boomkikkers nog maar even geduld hebben dan maar.
      Groeten Roos

      Verwijderen
  9. DziekujÄ™ za kolejnÄ… fotorelacjÄ™ o sokole.
    Bardzo piękne zdjęcia motyli, innych owadów i ptaków. Pozdrawiam serdecznie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Ludmilla, thank you for your reaction on this post.
      Roos

      Verwijderen
  10. Lieve zus, gaaf dat krabspinnerje , wij hadden ze in Frankrijk weet je nog en ze pakten insecten met hun poten ipv een web. Wat betreft het gedrag van onze medemens weet ik hoe jeje voelt en je kent mijn redenatie dat wij in een te overbevolkte wereld wonen en leven waar de mens domineert en geen plaats meer is voor gezondverstand en natuur. Zoals 1 van jouw volgers ook schreef dat deze wereld het niet gaat redden. Blijf gewoon zeggen tegen de hersenlozen wat ze fout doen want jij als vrouw vallen ze niet aan. Wij in Zweden momenteel maken het goed en ik maak weer prachtige opnamen voor mijn blog in juli. Liefs Broer Peter en Julie en onze viervoeter die wel aangelijnd loopt !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo broer, ja ik mis Frankrijk erg en de mooie omgeving van de boerderij met het grote aanbod van flora en fauna. Fijn dat jullie in Zweden genieten en dat je weer veel kunt fotograferen. Groeten aan Julie.
      Je zus Roos

      Verwijderen
  11. Hoi Roos
    wat zet jij hier weer een geweldige serie neer gaaf,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen