maandag 28 november 2022

Herfst op zijn mooist ...

 Nog steeds kan je genieten van de prachtige herfstkleuren door de verkleurde bladeren aan diverse soorten bomen. Het heeft nog steeds niet echt hard gewaaid waardoor deze nog steeds aan de bomen te zien zijn, vooral aan eiken en berken. Daarbij zijn er nog voldoende paddenstoelen te bewonderen. Ik ben o.a. naar de Loozerheide, geweest bij Budel Dorplein. Dit is eigenlijk een oefenterrein voor de militairen maar is opengesteld voor wandelend publiek. Meest kon ik daar helemaal alleen zijn. Soms iemand die zijn hond kwam uitlaten en dat was het dan. 



Hol das of vos ?
De pootafdruk vlak bij de ingang. Wie kan hier uit wijs?
Konijnenhol?

Gevorkt heidestaartje Cladonia furcata 

Rood bekermos  Cladonia coccifera

Fijn bekermos Cladonia chlorophaea

Restant van een berk. 
? heel kleine zwammen
Vliegenzwam Amania muscaria



Zandblauwtje Jasione montana


Op 25 november was ik bij De Luysen en het Wijffelterbroek.

Vlammende kleuren in bomen en riet, vanwege de zon die zich regelmatig liet zien. Ook weer diverse schimmels waargenomen. O.a. de gele hersentrilzwam Tremella aurantia deze schimmel behoort tot de familie Naemateliaceae. Deze biotrofe parasiet leeft op de gele korstzwam Stereum hirsutum. Het schijnt dat deze soort zeldzaam is. 





Grote stinkzwam Phallus impudicus
Gele hersentrilzwam Tremella aurantia




Op vier november ben ik naar het veld met kaardebollen, in Grevenbicht, gereden. Grote kans dat je daar zaad etende vogels aantreft wat in dit geval vele distelvinken waren. Ook was ik langs de Stevolplas gereden om te zien of de groenlingen nog aanwezig waren. Dit was ook het geval. Eerder was ik nog eens naar het Wijffelterbroek geweest en trof daar mooie exemplaren van grote parasolzwammen aan. 

Hier weer wat beelden om mijn schrijven te illustreren. 

Distelvink Carduelis caduelis











Groenling Chloris chloris





Grote parasolzwam Macrolepieta procera



?
?

Het was een groot aantal foto's die ik deze keer weer de revue liet passeren en als je deze regel leest is het jullie gelukt tot het einde te geraken. Sneller is de foto's in diareeks en dus groter te zien. Dank voor jullie reacties op mijn vorige blog. Ik was er nog op uit gegaan om kiekendieven te fotograferen maar tot nu toe geen succes. Binnenkort nog maar eens een poging wagen. Wie weet is dat dan mijn volgend onderwerp.



35 opmerkingen:

  1. Ja Roos wat moet ik hier nou bij zeggen het is gewoon fantastisch zoveel moois herfst op de top

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thank you for giving us the great pleasure of seeing all these wonderful elements of Nature that surround you there, Roos. The colours and shapes are gorgeous, and perfectly exhibited in your photographs. Having read through your blog post, I clicked on a picture and then went through every one at full screen on my 61 cm high-resolution monitor - and I am so pleased that I did, as the detail is fabulous!!

    I look forward to your next output.

    Best wishes - stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Richard, thank you for your reaction on this post and liking my photos. Glad you liked to watch them at full screen.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  3. Hoi Roos,
    Je hebt jezelf wel goed vermaakt aan de foto's te zien, het is heerlijk als je zelf er op uit kan en niet steeds anderen moet vragen of ze je ergens naar toe willen brengen, ik heb geen rijbewijs vandaar dat ik altijd van anderen afhankelijk ben om wat bijzonders te fotograferen.
    Ik denk dat je een vossenhol hebt gefotografeerd.
    Ook de distelvinken vind ik super, iets wat we hier ook niet zien.
    Ik heb weer genoten van deze mooie serie foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Irma, dank voor je reactie op deze post en dank voor het meedenken over het hol.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  4. Hello Roos: I can see that your excellent photographic skills have been put to good use of late, telling us with certainty that you have made a great recovery from your recent surgery. I am afraid that here the trees are bare and we have already had our first substantial snow. Now we anxiously await the arrival of Snowy Owls. Hugs from Ontario - David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello David, Oh yes Snowy Owls. Great and wonderful birds. Wishing you luck spotting them.
      Roos

      Verwijderen
  5. Lekker actief geweest Roos. Fijn om dat te zien. Een leuke serie met van alles en nog wat.Je distelvinkjes op de kaardenbollen zijn prachtig om te zien.
    ps. ik zie dat je een reactie geplaatst hebt, maar bij de post is die niet terug te vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Gerard, ja vreemd maar bij deze heb ik een tweede poging gedaan. Hij staat vermeld dus ik hoop dat het blijft staan. Verder dank voor je reactie op deze post.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  6. Hallo Rose
    wunderschöne Farben und Motive hast du fotografiert, die Pilze sind jedes Jahr eine Freude sie zu fotografieren, toller Bericht
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Maravilloso reportaje, me han encantado todas las fotos. Enhorabuena Roos, un fuerte abrazo desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Absolutely beautiful Roos, I love the Greenfinches, but, I love all of them.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. These were varied and beautiful pictures!

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Roos.

    Prachtige gebieden heb je bezocht.
    Mooie natuur en Paddenstoelen en Zwammen.
    De vogels zijn echt prachtig.

    Mooie foto's Roos.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De puttertjes blijven favoriet Roos. Fijn blog weer. Groetjes, Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,

      Even weer opnieuw, mijn reactie verdween zomaar van het scherm.
      Je bent best op veel plekken geweest en dat heeft je flink wat foto's opgeleverd.
      Ik ben niet echt een kenner van dassen en vossen, maar gezien de vorm en de grootte van de pootafdruk gaat mijn gedachte toch uit naar een das, hoewel je natuurlijk qua grootte niet echt een referentiekader hebt. Mooie boslandschappen, maar de putters op de kaardebollen stelen voor mij hier toch wel de show.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
    2. Dank voor je reactie Ad en het determineren van de pootafdruk. Ja die distelvinken zijn mooie fotomodellen op die kaardenbollen. Ben er ook zeer mee in mijn nopjes.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  12. Hallo Roos het is weer een schitterende verzameling van jou foto's.
    Ik heb genoten om dit moois allemaal te bekijken, dank je wel.
    Groetjes Kitty

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag Roos,
    Op zonnige dagen zag de natuur er prachtig gekleurd uit met alle herfstkleuren zoals je laat zien. Paddenstoelen en mossen waren er ook genoeg te vinden, waardoor het buiten zijn nog aantrekkelijker werd. Zelfs met vogels heb je het getroffen, zoals de mooie platen van de putters duidelijk maken. De herfst kan een aantrekkelijke tijd zijn als het niet regent en waait.
    Wat zullen de komende maanden brengen?
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees, dank voor je reactie. En ja wat gaat deze winter brengen qua weer. Misschien weer een ouderwetse winter met sneeuw en ijs maar ook zon, die liet zich afgelopen winter nauwelijks zien. Het blijft afwachten.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  14. Hallo Roos, wat een schitterende serie van deze herfst. Mijn complimenten! Ik heb hier en daar nog wat gelezen en je blog is een bron van inspiratie. Erg mooi gedaan.

    Gr. Jan Koetze

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jan, erg attent van je om op mijn blog te reageren en dank voor de complimenten.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  15. Dziękuję Roos za ten piękny jesienny spacer. Te porosty rosna u mnie na śliwie i nazywam je "uszy Shrecka". Czemu u mnie w ogrodzie szczygły nie przylatują do szczeci?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Ludmila, thank you for your reaction and I hope for you the Goldfinches will find your garden as well.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  16. Hoi Roos,
    Geweldige serie natuur !!! Zo mooi al die paddenstoelen zo fijntjes gefotografeerd..
    Vooral de distelvinken op de kaardenbollen én de groenlingen.zijn heerlijke platen!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat veel foto's...maar wel prachtig, je duikelt zo de herfst in, en inmiddels is het even winter voor een paar dagen. De serie van de distelvinken op de kaardenbollen die springt er voor mij uit, wat een prachtige foto's, de kleuren van deze mooie vogeltjes komen zo goed uit .
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen