zondag 11 augustus 2024

Summer and its wonderful nature ...

 Inmiddels vliegt de tijd en zitten we al weer haast halverwege augustus. Tijd voor een nieuwe post in mijn blog. Vandaag ben ik thuis gebleven. Te warm voor mijn doen en dan zie je ook niet veel activiteiten in de natuur want ook dieren houden zich rustig als het zo warm is. Het is nu 27 graden. Morgen wordt het hier in het zuiden 34 graden. Ik hoop dat met de temperatuur boven de rivieren iets minder heftig zal zijn. We gaan naar mijn broer en die heeft gelukkig airco. 

Mijn tochtjes in natuur waren weer op de mij bekende plekken met toch verrassende ontmoetingen of dezelfde die ik dan met plezier nog eens op de plaat zet. (Het kan altijd beter/mooier).

Inmiddels heb ik nu 5 locaties waar ik de grauwe klauwier kan waarnemen en ze doen het allemaal goed. Elk koppel heeft wel twee of drie jongen en de oudervogels vliegen af en aan met een grote variatie aan insecten. Bij een locatie is wel duidelijk dat de libellen en waterjuffers de hoofdmoot zijn. Bij een vennetje is leuk waarnemen hoe behendig de oudervogels duikvluchten maken om de libellen te pakken te krijgen. Zoiets op de foto vastleggen is haast onmogelijk. Zo snel als dat gaat. 

Ik ben weer terug geweest bij de koereigers en ook deze werkten weer bijzonder goed mee. Met weer leuke foto's.  Het koninginnekruid staat nu volop in bloei en daar weten de insecten wel raad mee. Plots een waarneming van de "spaanse vlag" vlinder. En een paar dagen later dezelfde vlinder op de Kettingdijk. Zo zie je ze nooit en nu ineens twee. Deze soort komt normaliter meer in zuidelijke landen voor maar door de opwarming komen ze steeds noordelijker voor. 

Op een van mijn wandelingen was ik dus weer een familie klauwieren aan het spotten en terwijl ik op nette afstand mij verdekt had op gesteld keek ik door een struik en stond toen oog in oog met een zomer tortel die nog op haar nest zat. Deze soort staat op de rode lijst vanwege het bejagen op hun migratieroutes zowel op de heen- als terugtocht. Vooral in de landen rond de Middellandse zee is dit een ramp. De vogels krijgen op deze manier niet echt de kans op het grootbrengen van een volgende generatie. Maar gelukkig is er nu een jachtverbod op deze vogelsoort. Ik hoop dat dat verbod van lange duur zal zijn. 

Ik zal per datum mijn waarnemingen plaatsen en op welke locatie (Al moet je dat ruim zien).

28 juli St Maartensheide en De Luysen 

Boomkikker Hyla arborea


Bloedrode heidelibel Sympetrum sanguineum


Citroenvlinder Gonepteryx rhanmi 

Grauwe klauwier Lanius collurio






Zomertortel Streptopelia turtur

29 juli De Doort 

Boomkikker Hyla arborea



2 augustus De Kwegt/De Banen en de Luysen

IJsvogel Alcedo atthis 

Koereiger Bubuleus ibis







Spaanse vlag Euplagia quadripunctaria





 
Wilde peen Daucus carota

Icarus blauwtje Polyommatus icarus


Grauwe klauwier Lanius collurio


Lepelaar Platalea leucorodia



Rozenblaadje Miltochrista miniata


Spreeuw Stumus vulgaris

Wesp maar welke ?



5 augustus St Maartensheide en de A-Beek

Grauwe klauwier Lanius collurio








Weidebeekjuffer (female and male)







10 augustus St Maartensheide en Kettingdijk

Grauwe klauwier Lanius collurio




Lijster Turdidae

Pad Bufo bufo

Spaanse vlag Euplagia quadripunctaria







Bloedrode heidelibel Sympetrum sanguineum




13 opmerkingen:

  1. Hoi Roos,
    Wat kon jij veel fotograferen toen je op stap was en zulke prachtige foto's ook.
    Heel mooi vind ik de grauwe klauwier maar ook de zomertortel op het nest dat was wel een cadeautje dat je dit zag.
    Goed dat ze niet meer mogen jagen op deze soort, zoiezo jagen op vogels vind ik uit den boze.
    Wat een mooie vlinder is de spaanse vlag, echt bijzonder en ik heb deze nog nooit gezien.
    Ik wens je een mooie week.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Great news on the breeding success of the Red-backed Shrikes, Roos. There are still encouraging stories, thank goodness. Your new header with the nesting dove is spectacular. I am pleased to hear that they are now receiving protection, but laws are only as good as their enforcement. I hope that they are robustly implemented and people who break them are prosecuted and subjected to substantial fines. That whole culture of random shooting around the Mediterranean is barbaric, yet still it continues. We humans are a savage species. Hugs - David

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige fotos. De zomertortel nog nooit gezien, ik weet niet of die hier voor komt. Ook de boomkikker heb ik nog niet in de natuur gezien, bramenstruiken zie ik genoeg zonder kikkers. Ik blijf ook thuis met die warmte, steeds stoppen met je auto dat is ook warm.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Roos.

    Geweldige serie foto's heb je weer.

    Prachtige die bloedrode Libelle
    Zo mooi die Kikkers.
    Die Zomertortel heb ik nog nooit gezien, erg mooi
    Heerlijk het IJsvogeltje te zien.
    De Koereigers zijn prachtig.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Thanks for the great photos. But that first photo is fantastic. I liked a lot.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Roos,
    wat heb jij veel gezien het is dan ook een geweldige serie die je gemaakt hebt ,
    groetjes Herman,,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je bent weer erg actief geweest Roos. Ik heb weer genoten van je foto's. De Spaanse vlag zou ik best wel eens een keertje willen zien en de koereiger staat er schitterend op.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Roos, een uitgebreid blog met een aantal wel heel bijzondere foto's, Met name de zomertortel en de Spaanse vlag. Die eerste spreekt mij al jaren tot de verbeelding, ik weet dat ze heel schaars zijn en dat er in Frankrijk flink jacht op ze wordt gemaakt. Hoop er, net zoals jij, er nog eens tegenaan te lopen. De Spaanse vlag is een prachtige vlinder, ik heb hem een keer eerder gezien, dat was bij een restaurant op de St Pietersberg in Maastricht waar hij op het koninginnenkruid zat. Ik had toe helaas geen camera bij me en heb alleen wat foto's met m'n telefoon genomen die achteraf allemaal onscherp bleken. Ook die hoop ik nog eens te zien, onder invloed van de opwarming zouden ze wel eens steeds noordelijker kunnen komen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Roos,
    immer ein Vergnugen deine Fotos anzuschauen, super scharf und tolle Details..
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Roos,
    Wat een indrukwekkende serie laat je hier zien. Grauwe klauwieren als "hoofdpersonen", schitterende platen. De vlinders mogen er ook zijn, een aantal soorten heb ik nog nooit gezien, ik kende zelfs hun naam niet. Een zomertortel toevallig tegenkomen is wat velen graag eens mee willen maken. Je bent echt een geluksvogel. Ook de rest mag er zijn, maar het gaat mij te ver om daar uitgebreid op in te gaan. De zomermaanden zijn je goed gezind!
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Roos,

    Wat een schatten heb je weer gevonden. Schitterend! En weer volop van mijn groene 'liefjes'. Het was behoorlijk warm ja, heb het zelf rustig aan gedaan.
    Ik ben onder de indruk van de zomertortel; apart diertje dat als enig duifie trekt, met fatale gevolgen (zou men zich iets aantrekken van het verbod?).
    Dank je wel voor het delen van je schatten

    Lieve groet,
    Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Roos,
    Wat leuk die grauwe klauwieren. Verder nog veel meer jaloersmakende platen van oa de Spaanse vlag, boomkikker (in de duinen hier nauwelijks meer te zien), ijsvogel, weidebeekjuffer , koereiger en dan ben ik vast nog wat vergeten. Wat heb je veel gezien afgelopen maand.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jak zawsze piękne zdjęcia, gratuluję obserwacji i niezwykłych ujęć. Dla mnie to uczta! Żabki i wazki - mistrzostwo świata. Reszta zresztą też.

    BeantwoordenVerwijderen