zondag 1 september 2024

August ended with lots of photos ...

 Augustus was niet mis met de waarnemingen. Veel lepelaars, uiteraard weer boomkikkers, vlinders waren ook te zien zoals het landkaartje en dat best wel veel dit jaar. De spaanse vlag om maar wat te noemen. Ook vier rupsen van de koninginnenpage. Wat een prachtige soort. Een paar keer zwarte ooievaars zien overtrekken maar meest te ver voor een goede foto. En ja geen vogeltrek zonder een visarend in De Luysen. 

Ik val gelijk maar in huis met de visarend die ik op 15 augustus kon waarnemen en fotograferen. 

Tot twee keer toe probeerde hij/zij vis te vangen maar tevergeefs. 

Visarend Pandion haliaetus




















Op een paaltje langs het zandpad hadden franse veldwespen hun nest gemaakt. Alle keren dat ik er langs liep heb ik wat foto's gemaakt. Van de laatste keer was er niet veel meer over van het nest. een rover had het nestje geplunderd. Het mannetje heeft groene ogen. Prachtig om te zien. 

Franse veldwesp Polistes dominula   




De landkaartjes wisten wel raad met de geurende muntbloemen.

Landkaartje Araschnia levana




Boomkikker Hyla arorea

Krabspin Thomisidae


Ooievaar Ciconia ciconia

Woeste sluipvlieg Tachina fera

Zwarte ooievaar Ciconia nigra 

Bij de Kettingdijk zijn weer een flink aantal lepelaars te zien met diverse jongen. 

Lepelaar Plataelea leucorodia





Bij De Luysen op 20 augustus was het leuk om weer eens een ijsvogeltje te zien en te kunnen fotograferen. Ook waren er twee juveniele lepelaars kortbij aan het foerageren wat mooie platen opleverde.  Het zijn er dan ook erg veel geworden maar ik vind ze allemaal de moeite waar om te plaatsen. 

IJsvogel Alcedo atthis


Lepelaar Plataelea leucorodia

































Ook dit jaar zijn er weer oeverlopertjes. Deze nam eens een lekker bad. 

Oeverloper Acitis hypoleucos





Op 26 augustus maar weer eens op stap. Want de visarend wil ik nog wel eens langs zien komen en daar is grote kans van. Maar helaas die lieten het afweten. Maar wat schetst je verbazing. Vanuit het riet komt ineens een everzwijn met drie jonkies tevoorschijn. Maar al snel waren ze weer verdwenen. 
Op het pad wat ik altijd loop en waar de franse veldwespen hun nest hadden gemaakt zag ik verderop ineens de rupsen van de koninginnenpage. Het bleken er vier te zijn. In diezelfde wilde peen een wespenspin/tijgerspin.

Everzwijn Sus scrofa


Rups koninginnenpage Papilio machaon





Tijgerspin Argiope bruennichi



Dan op 27 augustus langs een veld waar zonnebloemen en ander wilde bloemen staan te bloeien zie ik opeens de een na de andere distelvlinder die vanuit Spanje, Frankrijk hun trektocht naar het noorden hadden gemaakt. Gelukkig toch nog. Ook weer langs de rupsen van de koninginnenpage want de foto's kunnen altijd beter. OP een mij bekende plek weer veel boomkikkertjes kunnen zien. Veel zijn jonkies en niet groter dan 1,5 centimeter. 

Boomkikker Hyla arorea





Distelvlinder Vanessa cadui









Rups koninginnenpage Papilio machaon

















En ook kon ik het niet laten de rupsen op de 29e augustus te fotograferen. ze groeien waar je bij staat. Prachtig.

Rups koninginnenpage Papilio machaon









Ten eerste wil ik een ieder weer heel hartelijk danken om op mijn blog te reageren. Dat ik niet altijd een antwoord schrijf betekend niet dat ik het niet waardeer. Het zijn momenteel erg moeilijke tijden en dat weegt zwaar op mijn gemoed. Naar buiten gaan geeft lucht en kan ik een tijdje aan iets anders denken dan aan de haat die deze wereldbol rond gaat. Bij oorlogen zijn er altijd meer aansprakelijk en als je zeven vijanden aan je grens hebt staan en de wereld haat je en ziet je het liefst weer verdwijnen dan heb ik het daar erg moeilijk mee. Elke oorlog is vreselijk en het zijn de burgers die het slachtoffer zijn. Maar helaas vind de wereld dat er maar een schuldig is. 

 

21 opmerkingen:

  1. Z radością oglądam Twoje przyrodnicze reportaże. Tym razem zachwycona jestem przede wszystkim warzęchami. U nas raczej ich nie ma. Raz tylko widziałam.
    Bardzo mi się podobała Twoja przygoda z gąsienicą pazia królowej. Piękne zdjęcia.
    Gratuluję zdjęć z rybołowem. To piękny ptak, czasami je widuję. Ale zdjęć niewiele zrobiłam.
    Ja zawsze radzę sobie ze smutkiem i zmartwieniami właśnie przez fotografię, pracę w ogrodzie i malowanie. Nie musisz odpisywać na komentarze wg mnie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your kind reaction Ludmilla.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  2. wow Roos, so eine riesige Vielfalt, die Raupe wunderschön aufgenommen, der Fischadler bei der Jagd dazu Eisvogel,Wildschwein und die Löffler, fantastisch, es hat viel Spaß gemacht deine Fotos anzuschauen.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Roos,
    Dat doe je goed om naar buiten te gaan, er zijn veel problemen met oorlog in de wereld, het beangstigd mij ook.
    Je hebt een geweldige serie foto's gemaakt deze maand, vooral de serie van de visarend en de lepelaars vind ik geweldig, ik had ook al veel foto's op Facebook gezien van deze foto's.
    Ik wens je een mooie september maand.
    Groetjs Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Roos
    wat is dit een gaffe serie en wat heb je veel gezien die visarend is mijn favoriete,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Much to see and enjoy here, Roos. It’s great to see the Ospreys doing well. They have had a great season here too; many young have fledged. By the end of this month they will be leaving us to make their first migration south. Hugs - David

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Roos.

    Wat een fantastische serie.
    Ik zit met heel veel plezier alles te bekijken.
    Die rupsen zijn mooi van kleur.
    Prachtig de Vlinders
    De veldwesp is ook heel mooi.
    Ik geniet van de Boomkikkers.
    Super die Jonge lepelaars.
    De Visarend heb je echt super op de foto gezet.

    Geweldig Roos.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Roos,
    Een schatkist die zich opende; juweeltjes!! De serie met de Visarend is ronduit mijn favo; één van mijn favoriete vogels. De serie met de Lepelaars.... Heerlijk rustgevend om naar te kijken. De foto's van Mams Everzwijn met haar kleintjes: schattig!
    En gelukkig ook mijn groene vriendjes weer gezien. :-)

    Dank voor het schoons Roos; ik heb er wederom van genoten.

    Lieve groet,
    Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. It was a pleasure to look at your fantastic photos again.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Roos, prachtig! Ik houd van series, als je ze snel laat rollen lijkt het net een filmpje. Die jonge lepelaars, echt leuk 🙂. En een mooie belofte voor volgend jaar, de rupsen. Zouden de boomkikkertjes er nog zijn 12 september?
    😘Roely

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Roely, dank voor je reactie! Leuk! Als het weer meezit zitten de boomkikkertjes er zeker nog op 12 september.
      Groetjes,
      Roos

      Verwijderen
  10. Wat een mooie verrassing, dat moederzwijn met 3 jongen. Laat je verrassen door de natuur, Roos, dat biedt tegenwicht aan de zorgen over onze wereld. Sterkte en dank voor alle mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag Roos,
    Wat heeft de natuur bij jou in de buurt toch veel te bieden. De variatie is groot, de afleiding daardoor ook. Als je alles van klein tot groot in de gaten wilt houden en fotograferen beleef je drukke tijden. Velen zullen jaloers zijn op de variatie.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Roos, Many great photos and great variety of species. For me the osprey photos are the one that sticks out. Great work there Roos,,

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb weer genoten van je foto's Roos. Stuk voor stuk beauty's, zoals de visarend in vlucht , de lepelaars, boomkikkertjes enz, maar de rupsfoto's zijn voor mij toch nummer 1. De vlinder heb ik eerder gezien, maar de rupsen ontbreken nog in mijn collectie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Roos,

    Zo zie je maar dat je nog geen paar dagen kunt wegblijven van de Luijsen, soms zie je tijden niks en dan ineens explodeert het. Wat een geluk dat die visarend langs kwam en ook even bleef zodat je veel foto's ko maken. Ik heb hem daar nog nooit gezien, maar kom er waarschijnlijk ook te weinig voor. Mooi ook die Franse veldwesp, daar loop je dan toevallig tegenaan. Veel gedragsplaten van de jonge lepelaars en die rupsen van de koninginnenpage zijn zeer fotogeniek en daar heb je volop gebruik van gemaakt. Ik kon ze vorig jaar bij de Tungelroyse beek fotograferen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige fotos Roos, ervan genoten. Je hebt de maand augustus goed afgesloten. Fijn weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Upeita kuvia ♡ hyvää syksyä ja terveiset Suomesta ♡

    BeantwoordenVerwijderen