zondag 21 april 2013

Kessenich,Vijverbroek en Thorn, Koningssteen-Kollegreend

17 april 2013

Op weg naar het Vijverbroek in Kessenich en naar Thorn, Koningssteen-Kollegreend.

Het gebied ten zuiden van Thorn moet plaats bieden aan de natuur naast de grote grindafgravingen die daar plaats vinden. Vorig jaar is er rigoreus en met grof geschut veel van de Wilgenbomen gerooid om zo meer zicht op het water te krijgen. Er is inmiddels ook een vogelkijkhut geplaatst. Ik vraag me alleen af waarom er zoveel bomen en struiken zijn weggehaald. Vorig jaar nog aan de werklui gevraagd waarom deze werkzaamheden plaatsvonden. Een echt antwoord kreeg ik niet. Maar de man wist wel te vertellen, nadat ik ik opmerkte dat hier een bever leeft, deze bever voor de boeren overlast bezorgde. Ik vind het opmerkelijk dat aan de ene kant men hard werkt om nog een beetje natuur te behouden en dan tegelijkertijd de natuur bestrijdt omdat een bever toch wel wat lastig is met zijn dam en wateroverlast voor een aanpalend perceel van een boer. Wat willen ze nou eigenlijk, en hoe ziet men de natuur dan wel? Aangeharkte paadjes met wat rodondendrons? Een vogel kijkt wel uit om daar voor gevaar van leven te verblijven. Nu dobberen er een paar waterhoentjes en lopen er wat ganzen rond. Een grote kaalslag en ik heb goed moeten kijken of ik nog vogels kon waarnemen. Op de bussels wilg heb ik een roodborsttapuit kunnen waarnemen en in een paar zielige droge takjes zelfs een rietgors. Ook de grasmus die het hoogste lied zong. En in het grote grasgebied ernaast zelfs een boomleeuwerik. En misschien moet ik het eigelijk niet melden maar de bever zit er nog. Verse knaagsporen aan een wilg gevonden.
Daarna ben ik een kijkje gaan nemen in het Vijverbroek.
Behalve een paar wilde eenden en een paar groene kikkers in het ven niet veel te bespeuren. Ik heb begrepen dat er hier ook IJsvogeltjes leven. Maar een lokale man wist mij te vertellen dat sinds er veel gesnoeid en gebaggerd is deze niet meer gezien zijn. Maar dat kan natuurlijk ook aan de strenge winter liggen.

Onderweg nog een Torenvalk waargenomen en twee hazen die aan het dollen waren in een omgeploegd stuk land. Zandbijen druk in de weer. En de nogdige bloeiers die nu overal de kop op steken.

Zoals gebruikelijk weer een paar beelden ter illustratie.

Torenvalk biddend


Wilde bij op dovenetel

Hazen


Gewoon Speenkruid
 
Grijze Zandbij

Kaalslag in het Koningssteen

Roodborsttapuit
 
Rietgors

Grasmus


Boomleeuwerik

Ereprijs

Knaagsporen van de Bever

Groene kikker



Geen opmerkingen:

Een reactie posten