woensdag 2 april 2014

De Doort en bij Susteren de grens over naar natuurgebied Im Eiländchen

Toch nog een keer naar De Doort, zou de Aronskelk al bloeien? Tref ik nu wat meer Bosanemonen? Kan ik nu wel een Oranjetipje vastleggen op de plaat? Ik kan alle drie de vragen met ja beantwoorden. Zowel de gewone Aronskelk als de Gevlekte Aronskelk hebben hun bloemen geopend.
Aronskelk

Gevlekte Aronskelk
En een stukje verderop waar ik minder vaak kom staan de Bosanemonen in grote groepjes te bloeien.




En op de Pinksterbloemen blijft een Oranjetipje even zitten om van de nectar te snoepen. Oranjetipjes leggen op de Pinksterbloemen hun eitjes, het wemelt er dus van deze mooie vlinders.
Oranje tipje op Pinksterbloem



Omdat ik de andere kant van het IJzerenbos probeerde te benaderen kwam ik in Duitsland terecht waar ik zo in een Naturschutzgebiet terecht kwam.
Deze vogel zal je in dit gebied niet treffen ;-)
Een mooi gebied met kleine weides met knotwilgen, kerselaars, en natte gedeeltes met riet en aanpalend bos.

Bij het uitstappen hoorde ik op een 100 meter afstand Torenvalkjes roepen naar elkaar. Op een tak van een boom met bloesem werd de relatie bevestigd door aan het nageslacht te werken. Aan een van de bomen bleek later dat er een nestkast is bevestigt. Daar zal binnenkort gebroed gaan worden. Een leuk vooruitzicht om daar jongen waar te kunnen nemen.

De foto's zijn erg bijgewerkt maar plaats ze toch maar om een beeld te vormen.


Het Bont zandoogje fladderde ook al her en der rond. Deze wilde wel even poseren.

De Tjiftjaf zong weer uit volle borst net als vele andere vogels.


In het natte gedeelte is een broedpaal voor Ooievaars geplaatst. Door een mooi informatiebord werd mijn aandacht hier op gevestigd. Helaas geen Ooievaar te bekennen.

Tussen het riet de paal met nest voor Ooievaars
Dit gebied is begrensd met een zandrug met bos waar ik het geroffel van Spechten kon horen. Dit gebied is een corridor tussen het IJzerenbos en het Koningsbos. Leuk om bij toeval weer een ander gebied te hebben ontdekt. 

4 opmerkingen:

  1. Alweer een mooi gebied erbij en meteen de torenvalkjes gespot..
    Geniet met je mee...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb weer eens even de rust genomen om je blog bij te lezen, liep een maand achter, wat gaat de tijd toch snel. Wat een belevenissen met de valken, de steenuiltjes en de torenvalken, en wat heeft er toch al veel gebloeid in maart. Die gevlekte aronskelk ken ik beter van de vrucht-aren, die oranje besjes aan een steel. Hopelijk kun je straks weer volop aan de tippel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooie serie van dit natuurgebied Roos. Knap dat je het oranjetipje er zo mooi op het staan. Ze zitten niet lang stil, dus je moet snel zijn. Een prachtige foto ook van de aronskelk.

    BeantwoordenVerwijderen