maandag 14 april 2014

Van alles wat .,,

Deze log bevat twee dagen. Een van weer net over de grens bij Susteren en gisteren rond de Kink bij Illikhoven.

Behalve dan de Geelgors die ik uiteindelijk op de foto kreeg na een spelletje verstoppertje spelen, was alles goed zichtbaar en zeer welwillend om voor mij te poseren.

geelgors


 
Twee hazen in het veld (op redelijke afstand) voelden zich veilig genoeg om op klaarlichte dag hun kostje bij elkaar te scharrelen.

Vlinders fladderden volop rond, zoals oranjetipje, bont zandoogje, dagpauwoog en de gehakkelde aurelia. Het gras staat ook te bloeien en het lijkt wel of het geel van de paardenbloemen nog geler is dan anders.

gehakkelde aurelia
 



In de verte de eerste koekoek horen roepen. Zo, die is dus ook weer in het land. En een aantal boerenzwaluwen scheerden langs de opgewarmde dijk om insecten te vangen. Op de dijk schapen met lammeren. Dat blijft altijd leuk om naar te kijken.
 

Op de akker een boom volop met bloesem waar een steenuilennestkast op een van de takken is gemonteerd. Ook weer bij de welbekende plek wezen kijken bij de andere nestkast. Helaas geen uiltje te zien. Langs de Kink bloeit nu volop Look-zonder-look en daarop trof ik het landkaartje. Een mooi vlindertje.

Landkaartje op Look-zonder-look


Landkaartje

En later zag ik een prachtige blauwe oliekever. Ik las dat deze kever het zichzelf moeilijk maakt met de link > voortplanting en dus niet altijd succesvol is om voor veel nageslacht te zorgen. 

blauwe oliekever



de Kink


papaver in knop

Zonder vele kilometers te hebben hoeven lopen is het me dus toch gelukt weer heel wat moois te zien.

6 opmerkingen:

  1. Een prachtige plaats voor een lentewandeling. Heerlijk om al dat moois te aanschouwen. Je foto's zijn prachtig, maar het is toch vooral de blauwe oliekever en de gehakkelde aurelia die er voor mij uitspringen.
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos,

    Wat een prachtige foto's weer en zo gevarieerd wat jou allemaal opvalt.Vind jij ook dat er de laatste jaren meer geelgorzen zijn? Ik heb het gevoel dat ik ze nu overal en altijd hoor.

    Groet van Willy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Willy, daar heb je een punt over de Geelgors, nu je het zegt is dat ook naar mijn idee het geval.

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige serie Roos, mooi Landkaartje, die zie je hier minder, en prachtige kever. Zijn voelsprieten lijken wel uit kraaltjes te bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen