zaterdag 18 mei 2019

More birds, more insects, more flowers and mamals ...


Haast teveel om te laten zien maar ga het toch doen omdat in eerste instantie dit blog toch een soort van overzicht voor mijzelf is en dat deel ik dus graag met jullie volgers. Het is zoals ik al zei weer een hoop waarnemingen van diverse dagen, 10, 12, 13 en 14 mei in een blog.
Ik ga maar gelijk van start.

10 mei

Ze zijn er weer, de huiszwaluwen bij boer Jan. Ik had al diverse dagen naar ze uitgekeken maar in vergelijk met vorig jaar waren ze maar 2 dagen later en met grote getalen. Helemaal uit Afrika en dan maar 2 dagen verschil. Ik vind het een bijzonder knappe prestatie van deze vogels.  Ik hoop dat het een vruchtbaar broedseizoen voor ze wordt. Bij boer Jan hebben ze ook heel veel huismussen. Sommigen maken dan ook graag hun nestje in de vacante zwaluwnesten. Sommigen hebben dan pech als daar ineens de zwaluwen terug zijn met alle gevolgen van dien.
De jongen van de slechtvalk zijn al druk aan het takken. Na het ringen gaat het zo snel. Van deze locaties is het niet ver naar De Doort en daar uiteraard weer boomkikkers gezien. Ook de roodborsttapuiten waren duidelijk over het benaderen van hun territorium waar ze hun nestje hebben. Ze laten duidelijk hun waarschuwingsgeluidjes horen. Een Franse veldwesp heeft een nest gemaakt aan takjes van een braamstruik.


huiszwaluw Delichon urbicum






Huismus Passer domesticus


Slechtvalk Peregrines falcon



Boomkikker Hyla arborea



Roodborsttapuit vrouw en man Saxicola rubicola







Franse veldwesp Polistes dominula




Grote fopwesp Chrysotoxum cautum


12 mei

Het was een bijzondere ontmoeting met een hermelijn die haar jongen aan het verplaatsen was. Tot twee maal toe kon ik haar bezig zien hoe ze de jongen in haar bek droeg om snel weer het stuikgewas in te duiken. De foto werd zeer gewaardeerd als mooiste foto en zelfs op de header van de home page geplaatst, bij de website van Vroege vogels waar ik ook wel foto's plaats.

In De Luysen is volop de koekoek te horen en te zien en de wielewaal, die ik helaas alleen maar gehoord heb. Onderweg weer twee scholeksters die hun kostje bij elkaar zochten op een veldje met bloemen. Een mooi contrast. Helaas geen pulletjes. In De Luysen een tuinfluiter die zich even liet zien. Ik de waterlopen is nu volop de waterviolier te bewonderen. Prachtige subtiele bloemetjes met zacht rose gekleurde blaadjes. Bij het Smeetshof diverse geelgorsen een liet zich zien al zingend op de nok van het dak. En dan kom je onderweg een tractor tegen die gif spuit op de eikenbomen waar de rupsen van de processievlinder zich als een plaag verspreiden. De rupsen hebben in het laatste stadium brandharen ontwikkeld die voor mens en dier voor nare bijwerkingen kunnen zorgen. Helaas vind ik de methode fout om alle bomen dus ook andere soorten vol te spuiten met gif. Het doodt namelijk ook andere soorten rupsen en insecten die van de bladeren eten. Tuinen die aan de weg gelegen zijn kregen ook de volle lading dus ook daar dus geen rups en dus ook geen vlinder te vewachten. Vreselijk. Er zijn andere methodes om de processierups te beheersen maar men kiest dan toch weer voor de makkelijkste weg en dat is GIF.  Zo gaat de mens dus met de natuur om. Verdelgen, kapot maken zodat alles uit het evenwicht is en er dadelijk niets meer helpt en of uitgestorven is.

Hermelijn Mustela erminea






Koekoek Cuculus canorus


Scholekster Haematopus ostralegus



Tuinfluiter Sylvia borin


Waterviolier  Hottonia palustris



Geelgors Emberiza citrinella



Gif - poison



13 mei

Weer eens richting De Doort.  Uiteraard weer de boomkikker. Maar nu ook meer vlinders en libellen. De franse veldwesp is nog steeds druk doende met haar nageslacht. Je kan de larven in hun kamertjes zien zitten. Hier was de wesp de luchtcirculatie op gang aan het brengen met haar vleugels om de temperatuur te reguleren voor de larven. Overal zie je de miniscule blauwe bloempjes van de ereprijs staan bloeien. Een fraai bloempje. De koninginnepage was net vleugel vlug geworden en had nog wat moeite met oriĆ«nteren 
en landde veelvuldig op dezelfde plek. Mooi om te fotograferen. Dan de libellen van sommigen weet ik de naam maar ik zou het waarderen om de foute of ontbrekende namen van jullie te vernemen. Alvast dank. Dan zag ik de kleine vuurvlinder oud en nieuw. Een landkaartje in voorjaars uiterlijk. Een boktor op een margriet en een laat oranjetipje en groot koolwitje.

Boomkikker Hyla arborea





Koninginnepage Papilio machaon



Bruine korenbout Libellula fulva



Viervlek  Libellula quadrimaculata



Glassnijder  Brachytron pratense

 
Smaragdlibel Cordulia aenea



Glassnijder  Brachytron pratense




Platbuik vrouwtje Libellula depressa




Ereprijs Veronica


Landkaartje Araschnia levana spring outfit



Boktor Cerambycidae


Oranjetipje  Anthocharis cardamines


Klaverspanner Chiasmia clathrata


Kleine vuurvlinder Lycaena phlaeas



Franse veldwesp Polistes dominula with larvea inside


Groot koolwitje Pieris brassicae



14 mei Kettingdijk

Onderweg naar de Kettingdijk zag ik op een omgeploegde akker een vogeltje wat veel leek op een witte kwikstaart. Maar de staart was te kort en het op en neer wippen was ook veel trager dan bij een kwikstaart. Stoppen dus en beter kijken. En oh wat leuk niet een maar wel zes tapuiten!!! Ik heb wel een uur daar gestaan en naar deze prachtige vogeltjes zitten kijken. Door naar de Kettingdijk waar ik eerder al eens een geelgors had gehoord. En ja hoor daar was hij weer. Bovenop een struik zijn lied zingend zodat het geluid goed draagbaar was om een vrouwtje te lokken. In dit geval was hij van dichtbij benaderbaar wat best mooie foto's opleverde. Dan kijk je omhoog omdat een schaduw overkwam en wat zie je dan boven je hoofd zweven … een wespendief. Een prachtvogel met in dit geval helaas wat gehavende veren en een vleugel behoorlijk gehavend. Maar het scheen de vogel niet te deren.

Tapuit Oenanthe oenanthe



Geelgors Emberiza citrinella






Wespendief Pernis apivorus



41 opmerkingen:

  1. Woorden schieten te kort wat is het allemaal geweldig mooi zonder iets ook maar tekort te doen,jammer dat die boer niet verder zoekt naar alternatieven,maar wat heeft die Hermelijn nou toch gevangen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bas, ze heeft niets gevangen ze was haar kids aan het verhuizen ;)
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  2. hallo roos,
    wat een super mooie serie foto's laat je zien.
    De Hermelijn steelt toch echt wel de show hoor, wat een mazzel dat dit op je pas kwam.
    De andere foto's zijn ook echt geweldig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. There is a lot to digest in this post, Roos, so I will come back to it a few times. I would just like to comment on the Barn Swallows since I have just returned from doing our routine checks on the two colonies we are monitoring. So far we are about two weeks behind. It was been so cold since the swallows arrived back from South America that there has been a decided shortage of aerial insects and I suspect that the females are still trying to build up sufficient reserves to produce eggs. The weather forecast is for a warming trend so that should help. I am glad that your birds are doing well, Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello David, good that warmer wheater is heading your direction, and with that the insects fot the Barn Swallows. Here it was again the shortage of rain but today a good thunder storm brouth al lot of water. Now the House martins I follow at the farm of Jan can continue building and finishing their nests. Sorry for the "overload" of images but their was so much to see ….

      Verwijderen
  4. Wat een mooi en uitgebreid overzicht Roos. Prachtig, je woont blijkbaar in een van de mooiere delen van Nederland waar meer diversiteit is dan hier. De Hermelijn steelt inderdaad de show, wat leuk dat je dat gezien hebt! Ik was ook wel onder de indruk van de foto's van de wespen en het gedrag dat je beschreef. De insectenwereld is zo groot en fascinerend. Het gif spuiten vind ik ook erg, het gaat als slecht met de natuur en de biodiversiteit. Heel jammer dat er niet naar alternatieven gekeken wordt.
    Overigens bedankt voor je aardige reactie op mij blog (inderdaad een beetje zwaar weer de laatste maanden) en leuk dat je mijn blog hebt bezocht. Ik zit altijd met het dilemma dat de blog 'gevoed' moet blijven maar ook dat ik daar niet altijd zin en tijd voor heb, zeker als ander zaken veel aandacht vragen.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees net bij je profiel dat je in Maaseik in Belgiƫ woont. Dat verklaart dus voor mij wel de verschillen in waarnemingen tov waar ik woon.

      Verwijderen
    2. Hallo Marianne, ik heb hetzelfde dilemma over van een blog moeten of willen schrijven. Ik heb ook een tijdje minder geblogd om bepaalde redenen. Je moet gewoon doen wat jou uit komt en kijkers die geĆÆnteresseerd zijn komen vanzelf weer kijken. Niks moet. Dank voor het waarderen van mijn foto's.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  5. Hoi Roos,
    Ongelofelijk wat een prachtige serie foto's! Je hebt veel gezien en veel kunnen fotograferen! De ene foto nog mooier dan de andere. Ik heb ff heerlijk meerdere keren de foto's doorgebladerd. Gelukkig werkt de lightbox bij jou wel. Een mispuntje.....het gif....daar kan ik me ook heel boos om maken en tegelijk heel verdrietig van worden. Koolmezen zijn gek op die rupsen en kunnen er wƩl tegen!!! Dus als die er nu van gaan eten, gaan die ook door en de jonkies ook ;-(
    Terug naar je mooie serie.. Gefeliciteerd met je Hermelijn met jong in de bek en de plaatsing op Vroege vogels. Alleen al om het te zien en mee te maken is al een feest! Ook genoten van je geelgorzen, je oranjetipjes, de wespendief, oeps!en de Franse veldwesp. De boertjes, de roodborsttapuitjes, de bloemen, ach alles is mooi en het reflecteert je band met de natuur. Ik zal nog even mijn boeken over libellen naslaan, idd een vreemd beestje. Als ik er iets over vind laat ik het je weten.
    Groetjes,
    Maria
    Heerlijk hoor.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Maria, Het doet me deugd je waardering te lezen voor mijn foto's. Dankjewel.
      Roos

      Verwijderen
  6. Roos door jouw foto's wordt voor mij de Doort nog mooier. Wat heb je veel verschillende libellen gezien. Ook de geelgors bij de Kettingdijk staat er mooi op. Absolute topper is natuurlijk de hermelijn met jong.
    Groetjes,
    Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Roos.

    Wah super Roos al die mooie bloemen, insecten en vogels.
    Maar de Hermelijn die haar jong verplaats is echt super.

    Dit is echt genieten van de natuur.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wederom een mooi geschreven blog met prachtige foto's Roos šŸ€

    BeantwoordenVerwijderen
  9. He leuk je hier te zien Ingrid. Dank voor je reactie :)
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Roos,
    Superb post with some wonderful and varied images, a very unusual Wheatear.
    So good to see the Swallows having arrived and the Yellowhammer again. I have had neither sight or sound of a Cuckoo as yet this year.
    But the star has to be the Ermine with its youngster, what a super set of images.
    Will return again for another read.
    All the best, John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello John, Thank you for your reaction on this blog. Glad you like it.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  11. Prachtige fotos Roos, vooral van je Hermelijn. Ik heb voor het eerst huiszwaluwen gezien hier bij de Oosterschelde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Caroline, dank je weer voor een reactie. Leuk dat je ook huiszwaluwen gezien hebt. Het zijn ook erg leuke vogeltjes om te volgen.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  12. Another fabulous collection of images, Roos, although I was sad to hear your story about the indiscriminate use of insecticides.

    I think that your first ?? dragonfly is Libellula quadrimaculata (Four-spotted Chaser to us Brits), and that your other three ?? are all of female Brachytron pratense (Hairy Dragonfly to us)

    Thank you for the Boomkikker. Other highlights in you post for me were Papilio machaon and Araschnia levana.

    My very best wishes to you. Take good care - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Richard, thank you for your reaction and the names of the dragonflies. One of the things I find most difficult in finding names of these insects. So manny thanks for helping me out on this. Glad you liked the butterflies as well.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  13. Dag Roos,
    Wat heb jij in korte tijd veel meegemaakt. Zo'n variatie aan bijzondere soorten vind ik ongekend. De hermelijn met jong(en) vind ik het absolute hoogtepunt. Ik heb ze wel meerdere keren gezien, ook in het wit, maar nog nooit kunnen fotograferen. Het scala aan soorten vogels vind ik indrukwekkend. Je mag je gelukkig prijzen dat je in zo'n aantrekkelijke omgeving woont.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees, Ja het was ongelofelijk die 4 dagen dat ik er op uit was. Soms zijn er ook dagen dat je niet al teveel ziet maar nu wist ik niet wat me overkwam. Geweldig.
      En inderdaad op niet al te grote afstand van mijn huis is dit allemaal in de natuurgebieden te vinden.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  14. Hallo Roos, wat moet ik er nu nog aan toevoegen. Alles is gezegd en ik ben het met iedereen eens. Een weergaloos mooi Blog met zeer verzorgde foto's met van alles wat. proficiat. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Bas voor je reactie op dit blog.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  15. Hoi Roos,

    Zo, dat is nog eens een serie zeg. Wat direct opvalt is natuurlijk die hermelijn met jong, wat een waarneming zeg en terecht dat hij bij "Vroege Vogels" in het zonnetje gezet werd. Opvallend dat jij zo vroeg in het seizoen al zoveel libellen gezien hebt, ik zie hier momenteel wat juffertjes maar een libel heb ik nog niet gezien. Mooie waarneming ook die wespendief die zie je niet elke dag alhoewel hij in Limburg wat vaker voorkomt dan elders.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Roos
    wat een gaffe foto's heb je gemaakt top.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Roos,
    het mogen dan misschien vele foot's zijn maar het is dan ook weer enorm genieten. De hermelijn die haar jongen aan het verplaatsen was vind ik werkelijk geweldig. Prachtige en mooie scherpe foto's zeg. ook de koningin onder de vlinders heb je mooi tot in details op de foto weten te zetten. Al deze foto's in dit blog zijn weer meer dan de moeite waard. ik heb er enorm van genoten :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Roos,
    Het zijn inderdaad wel veel foto's, maar het kijken ernaar verveelt geen moment. Je hebt een aantal bijzondere ontmoetingen gehad. Om er maar een paar te noemen: uiteraard de hermelijn, geelgors en smaragdlibel. Die zou ik ook graag nog eens tegenkomen. Iets minder bijzonder, maar wƩl de mooiste plaatjes (naar mijn smaak) is het landkaartje, op de voet gevolgd door de geelgors in het laatste deel van je blog. Echt heel mooie platen!
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tja waarmee moet je bij zo'n uitgebreide post beginnen. Stuk voor stuk een genoegen om je observaties in de verschillende gebieden te bewonderen. De hermelijn is een bijzonder moment, evenals de boomkikkers en..... een wespendief. Toe maar. Toch goed dat er mensen zijn als boer Jan. Dit in tegenstelling tot de gifspuiters, die in opdracht van de gemeente(???) werken. Dat men het nog steeds niet door heeft wat men teweeg brengt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Geer, leuk weer een reactie van je te lezen. Tja dat spuiten is inderdaad een initiatief van de gemeentes. Je ziet het nu ook vaker en op verschillende plekken. Ze hebben het ontdekt totdat natuurlijk weer teveel kapot gaat en ze op de vingers getikt worden en weer wat anders uitvinden. Helaas nooit in het voordeel van insect of dier.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  20. Hallo Rose
    eine riesige Auswahl von sehr schƶnen Bildern, kann man sich nicht entscheiden welches das schƶnste sein soll.... doch das mit dem Hermelin ist super schƶn
    GrĆ¼sse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Een blog met heel veel prachtige foto's, maar de allermooiste serie is die van de hermelijn met haar jong, wauw, wat een supermooie beelden, wat een geluk...
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ook dit blog heb je gevonden Ghita. Ook weer dank voor je reactie op deze foto's.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen