woensdag 26 augustus 2020

Het Klein waterhoen, Porzana parva

 

Opwinding in vogelland een Klein waterhoen Prozana parva is waargenomen in een waterpartij in een industriegebied in NL Limburg te Budel. Het is een juveniele vogel die hier nu al een paar dagen vertoeft. De vraag is hoe kiest zo'n vogel zo'n plek uit om te verblijven. Rondom dit plasje in driehoek, van laat ik het ruim nemen, 15 bij 15 bij 15 meter,  omzoomde randen met riet,  in het water gele waterlelies met omhoog krullende bladeren was dit toch de keuze van dit Klein waterhoen. 

In de nabijheid zie je grote dozen van bedrijven en er is een klein vliegveld, met vele toegangswegen. Je zou denken, als ik vogel was, om dan het Ringselven uit te kiezen waar volop water is omzoomd met rietkragen niet ver van deze plek. Maar ja ik ben geen vogel. Deze vogel is een dwaalgast en dus een zeldzaamheid in onze gebieden. Een buitenkans om deze vogel te zien en te fotograferen mede doordat deze vogel totaal niet schuw was en op een meter afstand langs de vele schoenen van de fotografen liep. Soms was er een erg grote toeloop maar de mensen hebben zich netjes gedragen en genoten van het vogeltje. Soms heb je zeer enthousiaste fotografen die zich door niets laten weerhouden en zelfs een wetsuit aantrekken om vanaf het water hun foto's te maken. Dat dat niet in goede aarde viel bij de andere waarnemers en fotografen mag u zelf beoordelen. Een beetje egoïstisch mag je zoiets toch wel noemen? 

Daar ik niet ver van deze locatie woon ben ik er vaker dan een keer geweest en de laatste keer waren we maar met vier fotografen wat zeer relaxed was en daardoor heb ik de tijd kunnen nemen voor wat betere opnamen. Het zijn weer een hoop foto's geworden, het is moeilijk kiezen dus ...

















28 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige foto's van deze klein waterhoen Roos.
    Mooie soort die ik nog nooit heb gezien.
    Foto 6 en 16 zijn mijn favoriet.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Well done Roos, the Little Crake juvenile is beautiful, to find it is quite remarkable.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wekelijk prachtige foto's Roos.
    ik wist dat je met deze foto's zou komen want ik was reeds bij Ben ;-)
    Echt geweldig dat je deze zeldzame vogel zo mooi kon footgraferen.
    Hij is niet bang voor mensen want die kent hij verder ook niet.
    Echt helemaal top.
    Groeten, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie serie van dit leuke vogeltje Roos 👍😊👏👏👏

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog nooit van gehoord Roos,maar je hebt er weer geweldige opnamen van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Roos
    perfekt, auch ohne Neopreneanzug sind diese Bilder sehenswert
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtkans Roos en die heb je dan ook helemaal weten te benutten

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Roos.

    Wah Roos wat een mooi apert vogeltje.
    En super mooie foto's heb je kunnen maken.
    Fantastische serie heb je gemaakt.

    Super mooi .
    leuk om dit vogeltje nu ook eens te zien.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sadly, Roos, I suspect that tiny areas like this are selected because we have drained, modified and eliminated so much of what would be more suitable habitat. At least you had good photo opportunities, and I hope this youngster survives and its food is not overly compromised by industrial contaminants. Enjoy the weekend coming up. All the best, David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hello David, sad to say but yesterday the 28th of August some observers saw the bird collaps. It is taken for autopcion. Earlier some observations were made, also in previous days, that the bird looked weak but than again started to saerch for food and looked ok. Now everybody wants to know what was wrong with the young bird.

      Verwijderen
  10. Wauw wat een prachtige serie en zeker foto 4 . Graag je verslag gelezen en gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. What a privilege to see, and be able to photograph, this delightful bird at close range, Roos. I can see why you found it difficult to choose which photos to show - they are all wonderful! I have never seen this species, but others in the family are usually very secretive. I hope that it does not get too much disturbance from the few selfish photographers who give the rest of the photographers among us a bad name.

    Take great care and stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Roos,
    Nou dit is echt wel een buitenkansje welke je heel goed benut hebt.
    Ik zit hier een partij te genieten van deze wereldplaten!!!! Geweldig mooi beestje. Ik heb ze alleen van heel ver weg gezien en dit is echt een feestje!
    Schitterend! En hoe heerlijk dat je niet kon kiezen .-) Als had je er nog 40 bij gezet!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wyobrażam sobie, jak byłeś szczęśliwy robiąc te zdjęcia! Mogłeś obserwować ptaka i być tak blisko niego! To ekscytujące! Ja w takich chwilach mówię : "Niech to trwa!"

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Roos, heel gaaf dat deze mogelijkheid ons werd geboden. Zo'n super zeldzaam vogeltje in Nederland! Prachtige opnamen. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Roos
    wat een mooie opnames ze zijn erg schuw en slecht te fotograferen.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig gefotografeerd op en tussen de bladeren Roos.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag Roos,
    De vogel heeft nogal wat los gemaakt en veel vogelliefhebbers tot een bezoek verleid. Jij hebt je kansen goed gepakt, want jouw serie mag er zijn. Jammer dat sommige fotografen hun eigen grenzen bepalen en geen rekening houden met anderen.
    Triest dat de vogel het niet gehaald heeft, zoals ik in een van je reacties las. Wie weet hoor je nog wel eens wat de doodsoorzaak was. Maar, om vrolijker te eindigen, je hebt een hele fraaie herinnering aan deze vogel.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Roos, mooie fotos. Daar ben je vast blij mee. Jammer dat het overleden is. In Zeeland is het er nog steeds hoorde ik. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat heb je dit klein waterhoen er mooi op staan. En altijd leuk als zo'n bijzondere soort in je eigen omgeving zit. Prachtige foto's.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Roos,
    Ik dacht dat ik al gereageerd had op dit blog, maar blijkbaar dus niet. Ik had het wel al eerder gezien. Het schijnt een unicum te zijn dat zo'n beestje in Nederland te bewonderen is en dan ook nog bij jou in de buurt. Ik denk dat ik dan ook gegaan was. Je hebt er ook nog eens mooie foto's aan over gehouden (en jij niet alleen waarschijnlijk). Als er zoveel volk op afkomt voel ik me altijd een beetje opgelaten, zeker als er dan ook nog van die egoistische eikels tussen zitten die met een waadpak het water in gaan voor een - in hun ogen - nog mooier plaatje. Misschien is al die drukte het arme diertje toch teveel geworden?
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hello Roos,
    Well done in finding such a rarity and in getting some really superb images without any disturbance of the bird.
    You take care and stay safe
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Un ave muy difícil de ver y fotografiar, enhorabuena Roos!!! Un fuerte abrazo desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Jij weet ze wel te vinden Roos, maar ik ben dan ook geen vogelaar. Prachtige serie van dit bijzondere vogeltje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Gerard, de dubbele reactie heb ik verwijderd.

      Verwijderen
  24. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Roos,

    Wat late reactie i.v.m. vakantie. Wat een buitenkansje zeg, dit is echt een vogeltje dat je sporadisch te zien krijgt en je hebt het prachtig gefotografeerd. Ik vind de nrs. 6 en 16 de mooiste. Ik had het op waarneming.nl gezien maar was niet in de gelegenheid om er naar toe te gaan, helaas. In de buurt van mijn vakantieadres was er ook een gezien, maar toen wij er kwamen was hij alweer vertrokken.
    Dat er dan weer van die egoïsten zijn die menen dat zij het alleenrecht kunnen claimen door met een wet-suit te water te gaan blijft onbegrijpelijk. Terecht dat die door anderen terecht worden gewezen. Of het beestje daar last van heeft gehad weet ik niet, maar jouw foto's hebben er in ieder geval niet onder geleden. Prachtig.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen