vrijdag 4 september 2020

They are preparing for the big migration ...

 

Ten eerste dank weer voor jullie reacties op mijn vorige blog over het klein waterhoen. Spijtig dat ik ook moet melden dat twee dagen nadat ik de foto's gemaakt had het vogeltje is overleden. Ik hoop nog te horen/lezen wat de oorzaak was. Het lag niet aan de bezoekers want het vogeltje had totaal geen angst en liep zelfs een meter langs de schoenen van de fotografen. 

Augustus is een bijzondere maand voor vogels die op trek gaan naar Afrika. We zien dan soorten die in hogere delen van Europa hebben gebroed zoals de zwarte ooievaars. Dit jaar uitzonderlijk veel. Daarnaast zie je de witte ooievaars die in grotere groepen zich verzamelen. Mooi is het als je een grote groep ziet die op de thermiek al cirkelend omhoog vliegen om met de minste moeite op die thermiek wel 500 km per dag kunnen afleggen. Boven de St. Maartensheide zag ik zo'n groep. Dat is altijd een kippenvel moment. De zwarte ooievaars waren op diverse plekken te bewonderen. De Luysen, de Kwegt, Sarsven en eerder dus de Kettingdijk. Ze waren druk met foerageren, verenpak onderhouden en te merken was dat ze jumpy waren. De roep van het Zuiden. Bij de Kwegt waren ook twee visarenden te bewonderen.  Ook heb ik nog diverse libellen kunnen fotograferen waaronder de paardenbijter. De foto's groter zien is de moeite waard voor meer details. 

Zwarte ooievaar Coconia nigra



















(Witte)  ooivaar Ciconia ciconia




Visarend Pandion haliaetus 






Paardebijter Aeshna mixta




Het grootste aantal lepelaars was te zien in De Luysen, ze hebben er wel een paar weken vertoeft. Maar de laatste dagen heb ik ze niet meer gezien. Ik heb het vermoeden dat ze vertrokken zijn met de wind uit het NW en NO is dat een pak makkelijker voor ze om te vliegen richting Zuiden. Op het laatst werden ze ook wel onrustiger en jumpy zoals te zien in de bijgevoegde foto's. Helaas moest ik ontdekken dat een van de lepelaars op een nare plek voor de vogel visdraad rond de snavel had. Op twee foto's te zien. Ik had hier bij de beheerder van De Luysen melding van gemaakt. Voor zover de beheerder had waargenomen kon de vogel toch foerageren. Mocht hij de mogelijkheid hebben, als de vogel zwakheden ging vertonen, hij de vogel zou helpen hier vanaf te komen. Ik zal het nooit weten of de vogel met de rest is meegevlogen of ergens is achtergebleven. Nogmaals dus een verzoek aan alle mensen die recreëren in de natuur, vissen, eten en drinken of wat dan ook, hun rommel niet achter te laten. Het heeft soms vreselijke gevolgen voor vogels en de dieren.  

Lepelaars Platalea leucorodia





Visdraad rond snavel duidelijk te zien. 


Verkeer van rechts heeft voorrang ;) 









Ook hier dezelfde vogel, helemaal links op de foto met visdraad rond de snavel. 







22 opmerkingen:

  1. Ik heb vol bewondering naar je schitterende foto's gekeken Roos. Er zitten werkelijk toppers tussen. Het was genieten van begin tot eind.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos, wat mooi je fotos van de zwarte ooievaars, visarend etc. Prachtig. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel van je prachtige foto’s Roos heb ik natuurlijk al op fb gezien. Die van de juveniele zwarte ooievaar met gele kwikstaart vind ik super. Gr. Toos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Roos,
    Wat een geweldig blog is dit, schitterend de zwarte ooievaars.
    De visarend is ook geweldig, net als de lepelaars zowel vliegend als fouragerend, ik zit echt te genieten.
    Zo sneu de lepelaar met het visdraad om de snavel, dat mensen niet eens wat beter opletten waar ze mee bezig zijn.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wonderful birds, Roos, and fabulous photography. Your flight shots are absolute perfection!

    I was sorry to hear of the demise of the bird featured in your previous post it was possibly because it was unwell that it was behaving as it was.

    Also sorry to read about the Spoonbill with fishing line around its bill. There is a fishing lake near us where the mess left by the fishermen was so bad that I gave up visiting there after I saw a bird high up in a tree with a large piece of bright orange plastic around its bill. It will not have survived. The problem of discarded rubbish is now getting much worse in UK.

    Take great care and stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bello este reportaje, es un placer visitarle Saludos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is weer heerlijk om bij je op visite te zijn Roos wat mooi en hopelijk is de Lepelaar er goed van af gekomen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Roos.

    Ik zit te genieten van al het moois dat je laat zien.
    Super al die lepelaars.
    De Ooievaars, maar vooral de Zwarte Ooievaar, ik heb er nog niet een in het echt gezien.

    Prachtige foto's.
    Super Roos.

    Ik geniet altijd van je mooie series.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. The storks and the spoonbills are elegant on land, as they stride through the shallows like country squires, but it is in flight that we are really able to appreciate their grandeur, and what a spectacle they created for you, Roos. I am sure that you basked in the majesty of it all for the rest of the day.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Roos
    het is weer een geweldige serie om naar te kijken klassen,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Roos, je laat hier weer een fantastische serie zien! Vooral de zwarte ooievaars zijn ontzettend mooi. Ja dat visdraad is helaas een probleem. In het voorjaar heb ik nog een Ransuil gevonden die zichzelf had opgehangen aan een visdraad. Hopelijk overleefd de Lepelaar dit euvel. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Roos,
    werkelijk schitterende foto's in dit blog.
    Ik ben echt wel jaloers op je zwarte ooievaars zeg. Wat ontzettend mooi om te zien.
    Ook de andere foto's zijn super zoals de visarend en ook de paardenbijter.
    De lepelaars kon je ook hele fraai vereeuwigen.
    Mijn complimenten voor je kopfoto hiervan :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Roos,
    Je begint al direct met een reeks schitterende platen van zwarte ooievaars, een soort die ik Nederland nog nooit gezien heb. Het moet indrukwekkend geweest zijn om zowel de zwarte als de "gewone" ooievaars in grote aantallen te zien. En dan kom je ook nog met visarenden. De paardenbijter staat er ook fraai op. Lepelaars tot besluit onderweg naar warmere streken. We hopen ze weer in flinke aantallen terug te zien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow, wat mooi vastgelegd de zwarte ooievaar Roos.
    Pracht gezicht, zeker in de vergroting.
    Ook alle andere foto's zijn zeker geslaagd Roos.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Black and white storks are very close to my heart. There are many of them in Poland, especially white. I once saw a black stork nest. It was a great experience.
    But Spoonbill are a great rarity for me! Only once in my life have I seen in nature. It has gone too far and has hit my grounds. She was feeding with white herons, she was invisible. My photos are documentary.
    Wonderful photos, very good!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Roos,

    Zo, je hebt in de voor mij bekende gebieden waar ik ook best vaak kom aardig wat bij elkaar weten te schieten. Om de een of andere reden kom ik blijkbaar altijd op het verkeerde moment. Zwarte ooievaars heb ik niet gezien, vanmiddag ook nog in de Luijsen geweest, er kwam er eentje op zeer grote afstend overvliegen. Top zoals jij ze zo dichtbij in de vlucht hebt kunnen fotograferen. Vanmiddag ook nog even bij de Kwegt geweest, helemaal niets en ik heb daar eigenlijk nog nooit iets bijzonders gezien terwijl jij daar zomaar twee visarenden treft. Heel mooi ook, vooral de eerste. Sneu voor die lepelaar zeg, maar onvermijdelijk als mensen hun rommel niet opruimen. Helemaal sneu voor het klein waterhoen, zou me toch niet verbazen als het beestje door zoveel belangstelling te weinig rust gekregen heeft.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  17. I love Storks, but I really love the Spoonbills, they are fabulous birds.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Roos,
    Wow, wow, wow.!!!!! Wat een feest om de foto's stuk voor stuk te bekijken in de lightbox!!
    Wat een heerlijk spektakel en wat een prachtige vliegbeelden! Dan springen de foto's van de Zwarte ooievaar, de de visarend en de lepelaars er wel uit. Wat super ( vanwege de soort hoor, want de witte ooievaar doet niet onder qua foto's!)
    Het mag duidelijk zijn dat ik heb genoten, en de paardenbijter ertussen was wel ff lekker, soort intermezzo ;-)
    Superblog vol beweging, je zult er blij van zijn geworden om alles mee te maken!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hi Roos,
    Wonderful series of images but the Spoonbills are outstanding, a bird I have only seen the once in the UK, but numerous times in Africa, also the Storks are fascinating.
    You stay safe,
    John
    ave

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Roos,

    Ik had deze blog van de week al bekeken maar nog niet gereageerd. Maar ook hier geweldige (vlucht)beelden. Uiteraard springen voor mij de Zwarte ooievaars eruit, omdat ik die soort hier niet zie en jij tikt er zomaar een hele kudde in, top. Dan las ik dat het Klein waterhoen is doodgegaan, erg jammer maar ik vraag me toch af of dat niet gekomen is omdat het beestje eigenlijk op een ongeschikte plek zat en dat hij zo tam was is ook een raar teken voor een vogeltje dat bekend staat om schuw gedrag. Heel jammer, we zullen het nooit weten.
    De mooie groep Lepelaars in vlucht is ook prachtig, wel balen van het visdraad en jammer dat ze het niet konden weghalen. Het is inderdaad irritant om te zien wat mensen allemaal achterlaten in de natuur en vooral als je dan ziet dat die er echt onder lijdt.
    De Paardenbijter heb je ook mooi kunnen fotograferen!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen