dinsdag 28 januari 2014

De Kolleberg reservaat voor de Korenwolf

Vorige week ben ik dan eens naar de Kolleberg geweest.
De Kollenberg is gelegen ten zuidoosten van Sittard, een prachtig heuvelgebied

dat tevens een van de laatste bolwerken is waar de Korenwolf (< lees meer over de Korenwolf via de link) voorkomt.


Natuurorganisaties werken hier samen met de boeren om het voor de dieren leefbaarder te maken om zo ook hun voedsel te kunnen vinden. Zo wordt de grond hier niet diep omgeploegd om de habitat van de  Korenwolf te beschermen. Door dit beleid komen er ook patrijzen voor en veel soorten roofvogels zoals de blauwe kiekendief, torenvalken en velduilen. Op de Kollenberg wordt o.a het speltgraan (<link) verbouwd een oeroud graan wat al duizenden jaren geleden verbouwd werd. Ik kan niet wachten op het voorjaar om daar de klaprozen en korenbloemen te zien tussen het graan. Veel diversiteit aan vlinders en insecten komen in dit gebied ook voor. Hierbij nog wat impressies van het gebied.







1 opmerking:

  1. Ziet er inderdaad prachtig uit Roos. Als ik dan lees wat er allemaal nog meer op afkomt aan vogels dan snap ik niet dat er niet meer velden worden ingezaaid met spelt of iets anders wat de muizenstand bevordert. Ik kan me je ongeduld voorstellen :-)

    BeantwoordenVerwijderen