dinsdag 11 november 2014

Kraanvogels, Soerendonk Groote Heide

9 november

Soerendonk Groote Heide, is een nieuwe locatie voor mij.
De auto geparkeerd en op pad. Eerst bij de kijkhut aan het Goor diverse eenden, ganzen, aalscholvers en een overvliegende blonde buizerd waargenomen. Daarna de heide op waar veel parasolzwammen te zien waren. Op vochtige plekken het rendiermos bewonderd en doorgelopen tot aan de schaapskooi. Nog geen schapen te zien maar wel een dode ree. Hoe die in de afrastering is gekomen en er waarschijnlijk niet meer uit kon, blijft bij mij een onbeantwoorde vraag. Een paar grote mooie vliegenzwammen stonden te pronken.
Toen hoorde ik van verre een bekend geluid voor mij. Kraanvogels! Snel terug gelopen naar het open gedeelte om in de verte de eerste groep van ongeveer 130 exemplaren te zien. Meestal komen er dan nog meer en een half uurtje later een tweede groep van 30 stuks die nu wat dichterbij kwamen overvliegen. Prachtig en ik krijg er altijd kippenvel van. Later bleek dat deze dag een topdag was in waarnemingen van Kraanvogels. Zie link Waarneming.nl


 





Vliegenzwam

Dode ree

Blonde buizerd



16 opmerkingen:

  1. Geweldig weer Roos , wel jammer van die Ree

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's Roos. Het ree kan er mogelijk ook neergelegd zijn ivm het thema dooddoetleven..... Ziet er idd sneu uit, maar " that's life"....eten en gegeten worden.
    Mooie foto's van de prachtige kraanvogels. Dichterbij huis zijn ook veel kraanvogels waargenomen. Om precies te zijn op de Loozerheide, bij de zink in Dorplein. Daar is ook een telpost... Die komt niet op waarneming.nl. Ik ben er gisteren geweest, maar toen waren er het al heel wat minder.
    Telling zaterdag 1400 en zondag: 3500 Er zijn zaterdag 48 vogels geteld die er foerageerden en overnachtten. Mooie ontwikkeling daar door nieuw natuurbeheer.
    http://www.trektellen.nl/default.asp?land=1&site=0&taal=1&sorteren=telpost
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor je reactie Gerard, Dat kan goed mogelijk zijn van die dode ree. Maar wel een rare plek binnen de omheining van de Schaapskooi. En 'dooddoetleven' is prima zo gaat niets verloren in de natuur. Dank voor de link van de trektelpost.
    Ik had graag op die plek willen kijken waar ze aan het foerageren waren.;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zou ik zo graag een keer willen zien, die kraanvogels ... Mooie beelden Roos.
    Leuk is dat, een nieuw gebied, alleen moet je er wel thuis raken. Zo vergaat het mij tenminste. Volgende keer zie je nog meer dieren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Roely. Klopt dat van "nieuwe gebieden" ontdekken. Schijnt dat de klapekster hier ook gezien wordt dus wie weet.

      Verwijderen
  5. Hello Roos! I was very saddened to see your image of the dead deer - they are such beautiful creatures. However, I wish I had been there with you to see those Cranes - what a wonderful sight!

    Wishing you all the best - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Richard, Nice to receive a post from you. Those Cranes were indeed fantastic. I can't wait untill spring when they come back.

      Verwijderen
  6. Zo gaaf die kraanvogels. Ooit in mijn omgeving 2 verdwaalde kraanvogels in een weiland gezien maar c
    verder ken ik ze alleen van diertuinen en parken. Ook je buizerd staat er prachtig op.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Helma. Dank ook om volger te worden van mijn blog.

      Verwijderen
  7. Mooie foto's weer Roos, heb genoten van het bekijken en lezen van je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Roos
    mooie serie foto's die buizerd is erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig hè, die kraanvogels. Daar word je zo blij van. Ik heb op 10 en 11 november grote groepen over zien vliegen.

    BeantwoordenVerwijderen