donderdag 3 januari 2019

Boomkikkers 2018


A new year with my best wishes for every body in the year 2019.

2018 was a good year for watching birds and other animals like the Treefrogs and other beautyful things in nature. As I said I will show you some of the captures I took. This time it will be captures from the Treefrogs. It was a spectacular year for these frogs. I never saw so many together. Because of this fenomenem I was able to take some great captures of them.  



Een nieuw jaar met de beste wensen voor een ieder in 2019.

2018 was een goed jaar voor het vogelen en fotograferen en zoals ik al had beloofd zal ik het e.e.a. aan foto's laten zien. 2018 was ook een uitzonderlijk jaar voor de boomkikkers. Ik heb in al die jaren dat ik ze nu al fotografeer nog niet in zulke grote getalen gezien. Dit gaf de mogelijkheid om bijzondere momenten vast te kunnen leggen. Dit blog gaat dan ook alleen over de boomkikkertjes. Zo zal elk blog aan een bepaald onderwerp gewijd zijn wat dan 2018 beslaat.

Onderstaande serie laat zien dat boomkikkertjes na verloop van tijd hun vel verwisselen en opeten. Dit gebeurt door zichzelf schrap te zetten en zich op te blazen en daarna de buikspieren weer intrekken. Zo komt de dunne laag los die dan opgegeten wordt.








Drukte op de kikkersnelweg en ander situaties zoals op bramen en een kikkertje nog met staart.











 





30 opmerkingen:

  1. Hallo Roos,
    Wat een geweldige serie van deze boomkikkers, echt super gaaf om te zien.
    Zo met drie tegelijk op een blad, zoiets zal je niet zo vaak nog een keer treffen denk ik.
    Ik vind ze allemaal super, en kan zo niet eentje aanwijzen die er echt uitspringt.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Those tree frogs are such delightful little creatures, Roos, and you have enough high quality pictures to illustrate a book. Well done!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig Roos, en weer wat geleerd. Ik wist niet dat ze vervellen en een kleintje met een restje staart heb ik nog nooit gezien. Dit jaar nog beter opletten dus. Bedankt voor de mooie foto's. Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo, dat was een flinke boomkikker-opbrengst! Dat van dat vervellen wist ik ook niet. Gave serie.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Your wonderful images of these delightful creatures, Roos, have made me even more determined to try and find some one day and have a photo session with them. Sadly, we do not have Tree Frogs in UK, to the best of my knowledge.

    I hope you have a wonderful wildlife-filled 2019, with good health and much happiness - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Well Richard, than you must plan a stay in Belgium/Netherlands and take those captures here.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  6. Hoi Roos.

    Prachtige foto's van deze mooie Boomkikkers.

    Een heel goed 2019 toegewenst.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hele mooie serie Roos. geweldig. ook ik wens je een mooi en gezond nieuwjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. prachtige serie Roos,
    Ik neem aan dat je foto's van de Doort zijn.
    Op de site van www.1Limburg.nl las ik op 26 november het volgende:
    "Volgens natuurliefhebbers, die zich verenigd hebben in actiegroep Red de Doort, is het hoog tijd dat het Waterschap ingrijpt. "De situatie wordt met de week erger", zegt Wilma Dingelstad van de actiegroep. De actiegroep vreest vooral voor het voortbestaan van de zeer zeldzame boomkikker. "Die dieren zijn nu bezig met hun winterslaap in de modder. Maar als de vijvers verder droogvallen, kunnen ze hier niet overleven." In de Doort leeft de grootste populatie boomkikkers van Nederland."
    Daar heb jij blijkbaar niets van gemerkt....
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Gerard, dank voor je reactie. Uiteraard ben ik op de hoogte van de waterschaarste die ontstaan is door o.a. de droogte en de problemen met de watertoevoer na de herinrichting van de waterloop door het Waterschap. Er wordt hard gewerkt aan oplossingen om hier verbetering in te brengen en zo de kikkerpopulatie te redden. Ik ben zelf lid van de vereniging van De Doort en ken Wilma Dingelstad persoonlijk. We hopen met zijn allen dat het probleem opgelost wordt. Desondanks waren er afgelopen jaar dus erg veel kikkertjes te bewonderen zoals ik schreef.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  9. Hoi Roos,

    Mooi blog waarin je heel goed het welbevinden van deze prachtige kikkertjes weergeeft en beschrijft. Mooie omlijsting van de foto's ook, het geeft er extra cachet aan. Het licht heb je goed onder controle gehouden, door het blinkende vel neig je snel naar overbelichting. Mooi zoals de kikker bij de laatste foto naar de braam kijkt. Prachtige header ook met het contrasterende rood en groen. Ik wens je een goed 2019 met mooie fotomomenten.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. FantƔsticas fotos de la Hyla arborea, me han gustado mucho todas. Roos te deseo un inmejorable aƱo nuevo lleno de buenas fotos y Naturaleza. Un fuerte abrazo desde EspaƱa.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Roos,
    Allereerst voor jou ook de beste wensen voor 2019!
    Wat een prachtige serie over de boomkikker. De ene plaat nog mooier dan de andere. Maar bovenop de bramen en met die vlieg voor zijn neus zijn wel de uitschieters voor mij dan. De foto's met de groepjes vind ik ook geweldig. Ik heb tot nu toe Ć©Ć©n maal boomkikkers gezien, dus zit ik hier met open mond naar te kijken ;-)
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag Roos,
    Je treft het wel dat je zo'n goede plek gevonden hebt om de boomkikkers te bekijken. Het leverde je zo ook een aantal beelden op die je niet zo vaak ziet (of helemaal niet). Het is op deze manier een prachtig overzicht geworden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, they are so beautiful :)
    Fantastic shots !!
    Have a Happy New Year !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Ela. Happy New Year for you too.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  14. Wow, wat een mooie foto's heb je hier staan Roos.
    Geweldig de ijsvogel en dan als toetje het boomkikkertje.
    Twee soorten die ik zelf graag voor de lens had gehad.
    Mijn complimenten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bijzondere foto's Roos, dat wist ik helemaal niet, van dat opeten van hun eigen velletje. Je ziet het voor je ogen gebeuren! Je kan haast wel een boek gaan uitgeven, zulke prachtige platen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Roely, ja ik was ook gefascineerd bij het bekijken en leerde dit dus ter plekke. Dank voor het compliment.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen