zondag 12 januari 2020

Staartmeesjes, klapekster en ganzen ...


Op diverse lokaties zoals de Luysen, en de omgeving van Thorn ben ik op zoek geweest naar vogels. Er zijn er niet zoveel momenteel. Wat ik wel tegenkwam waren veel staartmeesjes. 


Staartmees Aegithalos caudatus



Eerder moest ik in de buurt van Oud-Turnhout zijn en daar was de bruine lijster waargenomen in De Liereman. Link naar De Liereman en de Siberische gast 
Een gebied waar ik veel kwam toen ik nog in die buurt Woonde. Veel vogelaars, en natuurfotografen waren op de melding afgekomen dat deze bijzonder dwaalgast hier te zien was. Helaas was de vogel even niet aanwezig. Ik heb een anderhalf uur gewacht en toen hield ik het voor bekeken. Wel heb ik foto's kunnen maken van wat staartmeesjes. Hier een foto van de hoopvolle wachtenden op de terugkeer van de vogel.







Bij de Koningssteen bij Thorn, veel ganzen en ook weer staartmeesjes. Was die fietser nou niet langsgekomen dan had ik ook nog een groepje distelvinken kunnen fotograferen. Jammer ...
Maar ook hier weer wat staartmeesjes. Overvliegende ganzen in formatie die wat ballast moesten lozen. 


Kolgans Anser albifrons 









Gisteren de 11e januari maar weer even naar De Luysen, de zon scheen dus hoop op wat leuke waarnemingen. Daar kwam na een poosje de overwinterende klapekster ons even verblijden met een bezoek. Verder niet veel te zien behalve wat ganzen en eenden en de zilverreigers en blauwe reigers die van veraf te zien waren. 

Klapekster Lanius excubitor 









31 opmerkingen:

  1. Hoi Roos
    gaffe serie heb je weer gemaakt vooral die klapekster die zie ik hier ook wel eens maar moeilijk te fotograferen.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Herman. En die klapekster gaat vast nog wel eens lukken.

      Verwijderen
  2. It is amazing that a rare bird can attract such a crowd. Just stop for a moment and consider the value of all those cameras and lenses. The amount gets to be staggering! The Long-tailed Tits are wonderful little birds, Roos. Enjoy the week ahead. Best regards, David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Indeed David, a lot of money worth of Camaras and lenses. Thank you for liking the captures of the Long-taliled Tits.
      Roos

      Verwijderen
  3. Wat een mooie serie van de staartmees, die werkte goed mee zeg. En op jouw prachtige klapekster serie ben ik toch wel een beetje jaloers, ik heb hem deze winter nog niet gezien, al zou hij wel in de waterleidingduinen moeten zitten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herman zegt dat hij de klapekster wel heeft gezien in de AWD.

      Verwijderen
  4. Nou Roos, ook het staartmeesje is prachtig om te zien hoor, mooie foto's.
    De Klapekster vind ik ook bijzonder, nog nooit in het echie gezien.
    Mooi hoor!!!
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I'm delighted to see that you have been making the most of fine weather, Roos, and with some wonderful results. You have to love a Long-tailed Tit - delightful in appearance AND behaviour!

    I'm not sure if I should admit this, Roos, but I've never seen a White-fronted Goose! I've seen Great Grey Shrike a few times, although somewhat rarer than White-fronted Goose.

    I hope you have a great week, but I guess you are going to get the same severe gales that they are forecasting for us in UK. I hope that you stay safe.

    With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Richard, indeed strange that you never saw a White-fronted Goose. They are here every Winter in big numbers to be seen. Here that is and Belgium and the Netherlands.

      Verwijderen
  6. Hoi Roos.

    Prachtige serie foto's Roos.
    Wat mooi al die vogels en Ganzen.
    Het Staartmeesje vind ik echt super mooi.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Roos, jouw staartmeesjes staan prachtig op de foto. Bij mij zijn ze mensenschuw maar komt ooit wel eens een keer. Prachtig die klapekster. Die heb ik nog nooit gezien. Ik wens je een fijne week. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Roos,
    Behalve in mijn achtertuin is het hier aan de kust ook maar magertjes met vogels. Het zal toch niet echt een trend zijn? Staartmezen zie ik sommige jaren wel, maar dit jaar niets. Je foto's zijn dan ook best een beetje jaloersmakend. Van die fietser zal je wel gebaald hebben, want puttertjes zijn ook prachtige vogels, die toch al niet zoveel ziet.
    Er zijn bij mij in de buurt sinds een paar dagen een paar pestvogels gesignaleerd. Van de week maar eens proberen ze vast te leggen (als ze al niet gevlogen zijn). Je zult wel zien of dat gelukt is...
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee zeg ik hoop niet dat het trend is. We zullen moeten wachten op het voorjaar. Ik hoop dat je de pestvogels kunt vinden en fotograferen. Een paar jaar terug is me dat gelukt hier niet ver vandaan. Zulke prachtige vogels. Succes en ik zie de foto's wel verschijnen.

      Verwijderen
  9. Hoi Roos,

    Ik herkende gelijk de tak op de foto van je header, mooi dat de klapekster zich weer even liet zien, ik heb hem vorige maand bij hut 2 ook wel aardig kunnen fotograferen. Typisch dat je zoveel staartmezen zag, sommige jaren zie ik veel in onze tuin, soms wel een stuk of twaalf tegelijk, maar dit jaar is het magertjes. Je kolganzen zijn perfect belicht ook de vliegende, knap. Binnenkort daar ook maar weer eens gaan kijken.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Ad. Al deze staartmeesje gewoon in de natuur gezien op drie verschillende locaties. De temperaturen zijn te hoog voor de tijd van het jaar en is het blijkbaar nog goed toeven in de natuur, en dus zie je ze minder in tuinen en dorp of stad. Denk ik toch.

      Verwijderen
  10. Hoi Roos,
    Kijk dit zijn nog eens super gave foto's van Staartmezen. Geweldig serie kon je maken van deze doorgaans watervlugge vogeltjes! Ik had ze ook en toevallig wilden die ook blijven zitten, maar niet zo mooi als deze, pffft. mooi hoor! Foto 8 van de Kolganzen vind ik heel sfeervol. Grappig om te zien die groep vogelaars....ik zie er zomaar een kennis van mij tussen staan (echt!) Je hebt de Klapekster ook schitterend gefotografeerd. Hij staat met recht op de Header!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie Maria. Grappig dat je in dat groepje fotografen een kennis van je hebt kunnen ontdekken.

      Verwijderen
  11. Dag Roos,
    De natuur laat zich niet dwingen, de vogel was helaas gevlogen. Is de bruine lijster later nog teruggekomen? De staartmezen waren een waardige plaatsvervanger. Het is niet zo makkelijk om zulke fraaie platen van deze vogeltjes te maken. Klapeksters komt ik van tijd tot tijd tegen in de AWD, zoals elke winter. Je moet wel flink je best doen om er een mooie plaat van te maken. Jou is het zeker gelukt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Kees. Geen idee of de vogel is teruggekomen. Ik heb het niet in de gaten gehouden.

      Verwijderen
  12. Hallo Roos, echt een buitenkans om een klapekster te fotograferen. Is normaal gesproken niet zo eenvoudig. Ja de staartmezen zijn ook prachtig. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Roos
    fĆ¼r einen Vogel kommen so viele Liebhaber und warten geduldig, so etwas sah ich hier noch nie, tolle Fotos, schƶner Post
    GrĆ¼sse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Roos,
    wat zou dat gaaf geweest zijn als je de bruine lijster ook had kunnen zien en fotograferen. Prachtige vogel maar helaas, je zag hem niet.
    Deze staartmeesjes zijn ook heel mooi en jij kon ze nog mooi footgraferen. Ik zie bijna gee staartmeesjes en als ik ze al zie dan zitten ze geen seconde stil.
    De klapekster heb je ook al zo mooi kunnen fotograferen. Heerlijke serie weer in deze post.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Roos,
    Prachtige serie foto's zijn dit, zo gaaf die staartmeesjes, ik heb ze al heel lang niet gezien.
    De klapekster vind ik ook mooi.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja zus .... die oorlog heeft nog steeds naweeƫn , de wereld heeft er niets van geleerd , zoals gewoonlijk. Trouwens de ganzen moesten aardig wat ballast kwijt bij het opstijgen! Broer Peter

    BeantwoordenVerwijderen