dinsdag 25 oktober 2022

Outings in Autumn ...

 

Nu ik weer in de auto mag rijden ben ik al diverse keren op stap geweest en heb wat materiaal voor een blog verzameld. Ik voel me meer dan 100% en met 2x per week 1,5 uur revalideren gaat het alsmaar beter. 

Eigenlijk zit ik op oostenwind te wachten want de migratie van vogels is weer volop bezig. Maar geen migratie zonder de kraanvogels die nu uit Duitsland richting Frankrijk (oa Lac du Der), voor een tussenstop op hun migratieroute, richting het zuiden onderweg zijn. Ze zeggen dat deze winter een koude winter gaat worden. In elk geval is er een massale uittocht uit de Skandinavische landen van kramsvogels, koperwieken en ze verwachten ook veel pestvogels. Dit mede doordat er niet veel bessen te eten zijn voor deze soorten deze winter. Duimen maar. 

Hierbij wat foto's die ik de laatste dagen heb kunnen maken in De Luysen en de Kettingdijk. Langzaam aan maak ik de cirkel groter om van huis te zijn. Moet mij nog steeds in acht nemen. 

Kramsvogel Turdus pilaris (een eerste groepje kramsvogels die gearriveerd waren bij de Kettingdijk kon ik waarnemen en fotograferen ondanks het sterke tegenlicht en de donkere plek waar deze vogel zat.)

Sorry voor het nog niet reageren op jullie posts maar dat gaat er aan komen. 


Een gedeelte van een grotere groep spreeuwen Sturnus vulgaris 


IJsvogel Alcedo atthis (Magic ;) ) 





Varen met sporen 


Zaden van een Japanse Esdoorn


Dit jaar geen gebrek aan eikels. Een feest voor de zwijnen en noten etende dieren en vogels. 


Lijsterbes ook genoeg zo te zien. 


Kettingdijk in herfsttooi 


Boleet 


Grote parasolzwam Macrolepiota procera


Geschubde inktzwam Coprinus comatus


Mycena


Russula 


Stinkzwam Phallus impudicus  



Vliegenzwam Amanita muscaria


Witte kluifzwam Helvella crispa


?


Amaniet 


Boleet?


Cantharel?


Russula


Geschubde inktzwam 


26 opmerkingen:

  1. It's absolutely wonderful to see that you are out and about again, Roos, and that you have not lost any of your skills during your forced absence. In fact, I get get the feeling that you have bounced back with your batteries fully charged.

    I really enjoyed your bird images and am a bit jealous as I have not yet seen any winter thrushes. I hope that this year will be a good year for seeing them, and Waxwings, in UK, but am always conscious of the fact that if we get a good year here, it means that there has been a bad year at their place of origin and that they've had to risk their lives crossing the North Sea.

    You fungi images are beautiful, and I admire you identification skills.

    With my very best wishes - stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Richard, thank you for your reaction and indeed that because of non available food for birds they have to take great risks. But at least they know where there is food avalable and have wings to get there. Other animals are not that lucky. Thank you for liking the photos of the fungi and knowledge of names is a question of google ;) that helps a lot.
      Hope you are ok?

      Verwijderen
  2. Hoi Roos,
    Wat fijn dat je er weer op uit kan met de auto, zo zie je toch veel meer.
    Je hebt prachtige foto's kunnen maken, mooi zo het herfstbos op foto elf.
    De ijsvogel is ook schitterend, maar al de paddenstoelen en zwammen zijn geweldig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Irma, dank weer voor je reactie op deze post.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  3. Hoi Roos.

    Geweldig te lezen dat het zo goed met je gaat en je weer lekker er af en toe op uit kunt gaan.
    Wat een mooie diverse serie heb je gemaakt.
    Mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Patricia voor je reactie op deze post.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  4. It is quite wonderful that you are able to drive again, Roos, and that you are rapidly getting back to your old self. Your photographic skills have not suffered one bit. Thanks for the gallery of mushroom images. Fungi are eternally fascinating to me, and not easy to identify! Keep on getting better and post often! Hugs - David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you David for your kind reaction on this post.
      Warm Regards from Maaseik, Belgium,
      Roos

      Verwijderen
  5. geweldig Roos dat je zo vooruit gaat en er al weer op uit geweest ben wat is die laan prachtig trouwens je hele serie hoor maar die laan zou ik wel hier willen hebben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Bas, en heb je in het Kralingse bos ook niet van die lanen?
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  6. Het is een mooie blog geworden met veel sfeerbeelden van de herfst met die mooie paddenstoelen. Maar de ijsvogel, tsss wat is ie mooi !
    Ik ben blij dat je je goed voelt, geniet ervan!!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Roos
    dit is echt herfst mooie serie en wat een zorten,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beautiful images of the fungi, perfect. The Kingfisher is excellent Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn om te horen dat je op de goede weg bent en weer de natuur in kunt, Roos. Zeker nu het weer er naar is. Je herfstimpressies zijn erg mooi om te zien. Ook je paddenstoelenfoto's zijn geslaagd. Je hebt er idd een boleet bij staan. Hoewel ik het niet zeker weet, neem ik aan dat het een oude Kastanjeboleet is. Als je de lamellen wat beschadigd met een stokje of zo of gewoon indrukt met je vinger, verkleurt ie meteen blauwgroen. Een kenmerk om uit te testen. Hoewel ik snap dat je aan de cantharel denkt, is het volgens mij een gewone Valse hanenkam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Gerard en de benaming van de paddenstoelen.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  10. Zo Roos, je bent weer lekker bezig geweest, goed dat het weer beter met je gaat. Mooie foto's van voor mij bekende plekjes, de Luijsen ben ik afgelopen tijd ook nog enkele keren geweest, de ijsvogel laat zich weer regelmatig zien. Kettingdijk is zo'n plek waar ik al vaak ingereden ben maar eigenlijk nooit iets bijzonders zie, het raakt er ook steeds meer gegroeid. Veel soorten paddenstoelen kon je scoren.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Ad en inderdaad er is ook naar mijn gevoel steeds minder te zien bij de Kettingdijk. Zeker wat vogels betreft.
      Groeten, Roos

      Verwijderen
  11. Dag Roos,
    Het is prettig om te lezen dat het steeds beter met je gaat. Als je actieradius groter wordt krijg je je zo ook de kans om alle plaatsen weer te bezoeken waar je graag komt. Je hebt een mooi scala aan paddenstoelen gevonden. Sommige soorten bij mij in de buurt komt uitbundig voor, maar de variatie blijft voorlopig nog wat achter. Het blijven uitdagende onderwerpen om er mooie plaatjes van te maken . De ijsvogel heb je heel fraai op de plaat gekregen. Ik hoop er in de wintermaanden weer eens een te zien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hall Kees dank voor je reactie op deze post. Ik help het je hopen dat je een ijsvogel gaat tegenkomen.
      Groeten, Roos

      Verwijderen
  12. Unas fotos extraordinarias, me han gustado todas y en especial las del Martín pescador, son geniales. Roos enhorabuena y un fuerte abrazo desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Eindelijk weer eens tijd om blogjes te lezen. Mooie serie van de ontluikende herfst met de vele paddenstoelen. En wat een top foto's van de ijsvogel, gaaf hoor.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen