dinsdag 23 mei 2023

Wonderful Spring ...


Tja, de natuur blijft ook weer verbazen. ondanks dat alle berichten niet rooskleurig zijn. Wat zich nog kan en wil manifesteren aan vogels, insecten en planten doet dat met volle overgave en het blijft mij steeds opnieuw verrassen. April was koud en nat en dat vond ik niet erg want het grondwaterpeil is nu gelukkig weer op niveau. Al het groen in de natuur is daardoor dan ook uitbundig. Mei was ook niet al te warm. Daardoor duurde het even voor de insecten weer tevoorschijn kwamen. Maar de oudervogels met jongen hebben nu genoeg aan rupsen en aan de inmiddels aanwezige insecten. Dus alles toch weer op tijd. De slechtvalk jongen zijn dus geringd, drie mannetjes en een vrouwtje. De oudervogels gedroegen zich naar omstandigheden rustig en zodra de jongen weer terug waren geplaatst in de nestkast kregen ze al weer te eten. 

Slechtvalk Falco peregrinus








Rond Echt op de akkers waren best wel wat hazen te zien en dat is tegenwoordig niet zo evident. Dus ook hier wat foto's van gemaakt. In De Doort weer wat boomkikkers kunnen fotograferen. De koekoek liet goed van zich horen maar het is me dit jaar nog niet gelukt er een op de foto te zetten. Ook de geelgors is weer te zien en te horen maar ook die wilde zich niet echt laten zien. Maar het beleven is al genoeg voor mij. Een volgende keer beter. 


boomkikker Hyla arborea

Haas Lepus europaeus










Naaktslak Gastropoda

Roodborsttapuit male Saxicola rubicola


In de Luysen de bonte vliegevanger kunnen fotograferen die daar een van de vele nestkastjes in gebruik heeft genomen om zijn jongen groot te brengen. Langs de A-beek weer eendagsvliegen kunnen fotograferen, een juffer met prooi, een mooie spin in het zonlicht. Een kwikstaart met een snavel vol met rupsjes voor de jongen. Ik was nog op zoek gegaan naar de grauwe klauwier die weer gesignaleerd is. Helaas nog niet gezien. Mei is de maand van de meikever en jawel die heb ik mooi kunnen fotograferen met zijn geopende schild waaronder de vleugels half uitgevouwen tevoorschijn waren gekomen. Een pracht kever!

Op weg naar al dit moois kom ik langs een andere boerderij waar elk jaar ook weer huiszwaluwen nestelen. Het was een drukte van jewelste. Sommige nesten waren nog heel van vorig seizoen anderen moeten van het begin aan worden opgebouwd. Er ontstond dan ook vaak een ruzie om deze plekken. Mooi om te zien.

Huiszwaluw Delichon urbicum






Haften/Eendagsvlieg orde Ephemeroptera



Waterjuffer Coenagrionidae

Witte kwikstaart Motacilla alba




Meikever Melolontha melolontha


Soldaatje Cantharidae

Strekspin Tetrannatha extensa

Kraamwebspin Pisauridae

Bonte vliegevanger Ficedula hypoleuca 



Een hoogtepunt en een lifer voor mij was de bijeneter, een wens is in vervulling gegaan. Via een fotografie-vriendin kreeg ik de locatie door waar ik deze exotische vogels kon waarnemen. Op de sociale media had ik al diverse foto's van deze vogels voorbij zien komen. Nu kon ik dan deze prachtige soort zelf zien en fotograferen. Het is bijzonder dat deze soort in onze omgeving broedt. Mede door het opschuiven van de warmtegrens door de klimaatverandering hebben deze vogels hun grenzen naar het noorden opgeschoven. Hier wat informatie via Wikipedia over deze soort : Klik > Informatie bijeneter

Bijeneter Merops apiaster  



















32 opmerkingen:

  1. geweldig mooi Roos en wat zijn die bijeneters mooi wat een kleurige mooie vogel en wat heb je weer een heerlijke vrolijke voorjaarsblog gemaakt ik zit te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik kan alleen anoniem inloggen op dit moment??ga even kijken of ik dat kan veranderen.Bas

      Verwijderen
  2. Hoi Roos,
    Wat een super mooie serie foto's.
    Zo schattig die jonge slechtvalkjes, ook de witte kwikstaart met prooi voor de jongen in de snavel vind ik prachtig.
    Maar de show stelen de bijeneters hoor, die zijn echt helemaal geweldig, zo gaaf dat je die kon fotograferen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Roos, wat een mooie serie...het begint al met dat schattige kuiken van de slechtvalk. En dan de haas, prachtig. Ook leuk dat je al een meikever hebt gezien , hier zie ik ze nog niet. Te koud misschien in het westen. En dan die bijeneters, echt gaaf , en gewoon in Nederland. Prachtige foto's.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Stunningly the best, Roos they are beautiful. My favourite are the Peregrines and Bee eater, WOW.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. What a wonderful post, Roos!!! Your May Beetle reminded me of my school days. Where I went to school we used to get huge numbers of these which we knew as 'May Bugs' It was a bit dangerous when riding our bikes as they we big and heavy enough that they could be quite painful if they hit you in the face!

    I absolutely love your Bee-eater sequence. I see, from your photos, that maybe they should be renamed Dragonfly-eater!

    My very best wishes - stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your reaction Richard. And like the May Beetle insects are in decline at an alarming rate and with that birds as well. It is frightning.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  6. Hoi Roos.

    Schitterend zoveel moois laat je zien.
    Zo leuk de kleine slechtvalken
    De Boomkikker vind ik super mooi, grappig de Hazen
    Leuk de boerenzwaluwen en heel mooi de Bonte vliegenvanger.
    Maar echt super zijn de foto's van de Bijeneter. wat een fantastische foto's.
    En wat fijn dat je die hebt kunnen fotograferen.

    Prachtige serie.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Patricia voor je reactie op deze post.
      Roos

      Verwijderen
  7. It's a great post with so many indicators of spring, Roos. As always it's hard to pick favourites, and in reality there is no need to do so, but the young peregrines are endearing as they look resigned to the indignity of having humans handle them, and the sequence with the Bee-eaters is nothing short of magical. I am quite sure you are Belgium's foremost nature lover and photographer! All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I would not presume I am all that David. With me are a lot of nature lovers like yourself. And indeed you do not have to chose David it is not a competition. :) Just enjoy.
      Thank you for your reaction.
      Warm regards,
      Roos

      Verwijderen
  8. Hallo Roos
    die kleinen Falken haben keinen grossen SpaƟ.. viele Hasen bei euch hier bei uns sind dieses Jahr sehr wenige zu sehen. Die Fotos von den Bienenfressern sind fantastisch, super Aufnahmen.
    GrĆ¼sse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Indeed Frank it looks they are not that happy but today I saw them on the church tower having a great time getting ready to fly. Thank you for liking the photos of the Bee eaters.
      Roos

      Verwijderen
  9. Geweldig mooie foto's Roos, en dank voor de uitleg erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig om die kuikens eens van zo dichtbij te zien. Ik heb bij de Doort onlangs helaas geen boomkikker gezien. Het weer was er ook niet naar. Je hebt weer veel gezien de afgelopen tijd, maar de bijenetertjes stelen toch de show. Dat je die zag kan ik bijna niet geloven. Toch niet in mijn naaste omgeving neem ik aan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Gerard, De meeste boomkikkers kan je in de zomer en nazomer zien. Ik was er gisteren nog en inderdaad weinig te zien. Zegge en schrijven twee stuks. Denk dat de koude NO wind debet is aan dat ze zich meer verschuilen. Ook helaas weinig insecten voor ze om te eten vanwege de koude wind. De bijeneters zijn net over de grens in Duitsland gefotografeerd dus redelijk vlakbij.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  11. Lieve Roos,
    Juweeltjes van foto's; een prachtige reportage van Lente, nieuw en jong leven. Met natuurlijk weer mijn Liefje: het boomkikkertje.
    Dank je wel Roos dat ik weer mee mocht genieten.

    Warme groet,
    Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie Petra altijd weer even attent.
      Roos

      Verwijderen
  12. Hoi Roos
    dit is geweldig ik heb genoten,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja de bijeneters knallen er uit! Het zijn ook zulke beauty’s. Gr. Toos

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Roos,
    Pffft wat een blog!!! Toen ik de eerste foto zag benam het al mijn adem, heel even dan :-)
    Indrukwekkende foto's van een fantastische roofvogel. Nu nog weerloos en klein , maar de felheid zit al in de ogen...
    Daarna een overvloedige hoeveelheid van heerlijke vogelsoorten zoals huiszwaluwen, de bonte vliegenvanger, de mooie witte kwikstaart en roodborsttapuit mannetje. Prachtig! Dan tussendoor lekkere platen van vrolijke hazen, mooie insecten, vooral de meikever, top!
    Dan denk je dat je het gehad hebt, maar nee dan kom je nog met een wereldserie van de bijeneters. Tjonge wat een feest!!!!
    Ik heb genoten, maar dat snapte je al denk ik ;-)
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maria sorry voor het late antwoord maar we waren op vakantie. Dank voor je reactie op deze post.
      Roos

      Verwijderen
  15. Hoi Roos,

    Wat een feest dat je bij het ringen van de slechtvalken kon zijn. Inmiddels zullen ze wel bijna uitgevlogen zijn, neem ik aan. Hele mooie serie verder waarvan ik de meikever even apart wil benoemen, prachtig als die zo zijn vleugels uitstrekt. Ook de haft heb je lekker kunnen fotograferen. Maar wat bijzonder als je zo dicht bij huis bijeneters kunt fotograferen, ook al is het niet in Nederland zoals ik inmiddels las. Heerlijke soort die voor mij ook een lifer zou zijn. De foto's met prooioverdracht zijn natuurlijk al mooi, maar voor mij gaat de hoofdprijs naar nr. 59.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Ad en ja de juveniels zijn gevlogen. Door vakantie heb ik dit moment en momenten moeten missen. Volgend jaar nieuwe kansen en ipv dat mooie foto's kunnen maken in Frankrijk.
      Roos

      Verwijderen