zondag 29 september 2024

Observations in September ...

Veel dagen in september heb ik niet kunnen fotograferen of er op uit te trekken. Ik was ziek en uiteindelijk bleek dat ik een longontsteking had. Dagen ervoor was ik al niet in orde en hoestte veel. Later kreeg ik dus ook koorts voor zo'n 4 a 5 dagen. In de middag van de 5e dag brak de koorts. Toch maar weer even langs de dokter voor een tweede keer. Nu bleek dus dat het een longontsteking was die nog niet helemaal over was maar de goede kant op ging. Medicatie niet nodig. Toch was ik nog niet helemaal hersteld bleek een week later weer twee dagen koorts, maag en darmen van streek. Maar nu hoop ik toch op de goede weg te zijn. Het maken van een blog daar had ik geen puf voor maar nu begint de zin weer terug te komen. 

Visarend Pandion haliaetus 

Ik heb wel mooie foto's kunnen maken op de dagen dat ik er wel op uit trok. De visarend van dichtbij, een kiekendief rustend op een tak wat niet evident is. Het ijsvogeltje wat zich van dichtbij liet fotograferen en spreeuwen die net als vorig jaar weer aan het verzamelen zijn op dezelfde locatie als toen.

Verder het verdrietige nieuws dat Richard Pegler op 28 augustus j.l. is overleden. Voor hem een laatste groet met een foto van een boomkikker in memoriam.  Rest in peace Richard. 


Op 12 september zag ik van zeer dichtbij de visarend en de kiekendief. Een jonge havik zat ver weg in de boom. Verder zonnebloemen te kust en te keur. 

Visarend Pandion haliaetus 












Havik (juveniel) Accipiter gentilis  

Bruine kiekendief Circinae 





Zonnebloem Hellanthus annuus




Op 14 september ijsvogeltjes in De Luysen en weer een visarend. Wel ver weg deze keer. Een onderzoek naar de invasieve Aziatische hoornaar was te zien langs de zandweg met een pot met een stukje stof met lokvloeistof om deze soort te lokken, dit had als resultaat dat er een Europese hoornaar zich tegoed deed aan dit goedje en ik er een foto van kon maken.  

Europese hoornaar Vespa crabro

IJsvogel Alcedo athis



Visarend Pandion haliaetus 

Op 21 september ging ik op zoek naar de visarend bij De Kwegt. Die dag jammer genoeg liet hij zich niet zien. Dus blijft het bij een foto van een van de vele libellen en een torenvalk ik vlucht. 


Torenvalk Falco tinnunculus

23 september vanuit de derde hut in de Luysen kwam een juveniel mannetje ijsvogel even uitrusten op de stok die daar over het water uitsteekt. Ook regelmatig komen de drie Konik paarden langs in gezelschap van een muilezel. Parende libellen zorgen voor het nageslacht. En net als vorig jaar kon ik weer de spreeuwen fotograferen op dezelfde locatie op de telefoonkabels. 

IJsvogel Alcedo athis   



Konikpaard  Equus ferus caballus 




Spreeuw Sturnus vulagaris





Bedankt voor jullie reacties op mijn vorige blog. Binnenkort zal ik al jullie moois ook gaan bekijken en lezen. Blijf gezond!


1 opmerking:

  1. Hallo Roos,
    die Greifvƶgel sind immer sehr schƶn anzusehen, die Fischadler sind natĆ¼rlich Top, dazu den Eisvogel so nah und auch so scharf zu Fotografieren,wow, GlĆ¼ckwunsch dazu, gefallen mir sehr gut.
    GrĆ¼sse Frank

    BeantwoordenVerwijderen