zondag 16 augustus 2020

Birds, birds and birds ...

 IJsvogel Alcedo atthis













De jonge ijsvogeltjes kunnen al goed voor zich zelf zorgen en dat laten ze goed zien door vanaf een tak of een rietstengel in het alsmaar lager staande water van De Luysen te duiken. Een mooi gezicht zeker als ze op een tak minder dan tien meter zich goed laten fotograferen. 

Watersnip Gallinago gallinago
























WitgatTringa ochropus


Door de lage waterstand komt langs de rietkragen de bodem in zicht waar waadvogels weer gebruik van kunnen maken om wormen en ander leven wat zich daar bevind met hun lange snavels tevoorschijn kunnen halen. Zoals de watersnippen en witgatje. Watersnippen zulke mooie vogels met prachtig gekleurde en getekende veren. Hun snavel is ook wel bijzonder. Het uiteinde heeft een beetje een lepelvorm en is beweegbaar. Het is ook zeer gevoelig want ze kunnen alleen op deze manier hun voedsel vinden in de modder. 

Witgatjes zoeken dan weer op de oevers en op het oppervlakte water kleine insecten.

Waterral Rallus aquaticus






De waterral heeft zich ook weer eens laten zien. Als je deze schuwe vogel al wil fotograferen als hij/zij in een spurt van de ene naar de andere rietkraag verplaatst dan heb je mazzel gehad. 

Grote zilverreiger Ardea alba



De grote zilverreiger is ook weer met vele te zien en verzamelen zich op diverse plekken waar ze dan in groepen op jacht gaan naar vis. 

Zwarte ooievaar Ciconia nigra  en  ooievaar Ciconia ciconia 











De zwarte ooievaars waren ook nog te bewonderen maar waren door het droogvallen van een waterpartij naar een grotere waterpartij verhuisd waar ze alleen op afstand te zien waren. Inmiddels waren er twee witte ooievaars in hun gezelschap te zien waarvan een later op de wieken ging en zo vriendelijk was even langs te vliegen voor een mooie vluchtfoto. Ik was vorige week zondag nog langs Mariahof gegaan voor een koel drankje. Later toen ik weer wegreed zag ik boven de St. Maartensheide ineens een grote groep ooievaars die op de thermiek aan het cirkelen waren. Waar ze eventueel geland zijn kon ik niet zien. Ik was het zicht kwijt. het waren zeker meer dan 50 exemplaren. Ik krijg er altijd kippenvel van. Meer mensen zouden rond deze tijd meer omhoog moeten kijken in plaats van dat schermpje van hun mobieltje. 

Thank you for your reactions on my previous blog. Bij deze dank voor je reactie op mijn vorige blog. 

Het blijft ook de moeite de foto's in het groot te bekijken in de lightbox. 

22 opmerkingen:

  1. I am extremely jealous at all the wonderful photo opportunities you have had, Roos, but then I realise that, unlike you, I'd have probably made a mess of the photography, and so experiences like this are best left in the hands of experts, such as yourself! I can then get the full enjoyment from your fabulous photos.

    Take great care and stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Roos, ja ik ben toch wel een tikkeltje jalours...wat je hier laat zien is weer van grote klasse. De scherpte van de ijsvogels is verbluffend! Mooi ook de watersnippen, de witgat en de waterral. Ja zwarte ooievaars we zien ze bij ons in het westen helaas niet. Prachtig Blog. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Your kingfisher gallery continues to be impressive, Roos. You have all that is needed to illustrate a book. The section here on the snipes is equally attention-getting with a fine study of this enigmatic species. Everything else is a joy to behold. As always you have done a wonderful job. Best regards, David.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie serie weer Roos 😊👍👏👏👏.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Roos,
    Wat een geweldige serie foto's, de jonge ijsvogelman is echt super mooi vind ik.
    De watersnip en de waterral en het witgatje mogen er ook zijn.
    Prachtig die zwarte ooievaars, hier zie je die niet hoor.
    Inderdaad de mensen moeten eens wat minder op hun mobieltjes kijken en meer op de omgeving letten, dan kunnen ze misschien ook zoveel vliegende ooievaars zien.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Roos.

    Een prachtige serie met mooie vogels.
    Mooi de Waterral en de Watersnip. de ooievaars en zwarte ooievaars.
    Super mooi de IJsvogeltjes.

    Prachtige foto's Roos.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto's Roos.
    Het ijsvogeltje is een echte beauty en je foto's ervan zijn juweeltjes.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow Roos als je nu je blog opent, komt het prachtig sterk uitvergroot op mijn scherm te staan en wat is dan je openingsfoto van de ijsvogel mooi scherp, echt super. Ook de foto's van de watersnip waar je de prachtig gekleurde staartveren (weet niet of ze zo heten)ziet, vind ik geweldig. Uiteraard jaloers op de waterral want die heb ik nog nooit kunnen fotograferen. Gr. Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Roos hier val ik stil wat is dit mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Roos, wat een mooie fotos. Je header is prachtig. En zoveel watersnippen, waar blijf ik dan met mijn 1 watersnip. Zo mooi die waterral, ik heb die nog nooit gezien. Heel mooie blog. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Roos,
    fraaie beelden van de ijsvogels en de watersnip. De eerste heb ik wel eens kunnen fotograferen, maar de laatste zie ik eigenlijk alleen maar vlak voor mijn voeten opvliegen (tot mijn grote schrik!). Wat een mooie vogels zijn het eigenlijk.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Roos,
    What a wonderful trip you had with such a variety of species, the Kingfisher images are superb as with the Snipe, its a good time since ~I have seen a Water Rail, and again the Black Stork is a real joy to see.
    You stay safe,
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Roos
    eine Eisvogelgalarie vom feinsten, so schön fotografiert, das sind die Momente die wir brauchen und die Spaß machen, dazu die Schnepfe.. toll
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag Roos,
    Wat een scala aan soorten laat je hier zien. IJsvogels zie ik soms voorbij vliegen , maar van dichtbij heb ik ze al langere tijd niet gezien. Watersnippen kom ik eigenlijk nooit tegen, soms in het voorjaar. En dan zie ik hier bij jou zoveel fraaie platen van deze vogels. Het was al genoeg geweest voor één post, maar je had nog meer in petto. Je woont daar in een heel aantrekkelijke omgeving, want een waterral zie ik ook hooguit in de winter. De rest noem ik niet apart, het maakt voldoende duidelijk hoe aantrekkelijk het gebied voor vogels en kijkers is.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oglądanie Twoich zdjęć to była dla mnie uczta! Uwielbiam takie tereny. Niestety u nas dość sucho i ptaki brodzące gdzieś poleciały. Gratuluję fotografii z zimorodkami. Mnie też udało się kolejny raz zrobić kilka ciekawych zdjęć. Niestety dorosłe ptaki były bardziej płochliwe. Widzę, że Tobie pozował młody samczyk! Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Roos wat een top serie is dit gaaf die ijsvogels ,
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een jaloersmakende beelden, allemaal zo mooi. Eerst al de ijsvogel zo prachtig in beeld, dan een serie van de watersnippen waar ik alleen maar van kan dromen. De groep grote zilverreigers, en dan ook nog zwarte ooievaars. Weer een prachtig blog vol mooie natuur ontmoetingen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Roos,
    Vogels, vogels en nog eens vogels, inderdaad wat een heerlijke vogelblog!!!
    De serie van de ijsvogel was al top, lekker in de vergroting alles bekeken en genieten geblazen!!! Maar dan heb je ook nog een serie van het leven van de watersnippen in beeld gebracht, heerlijk en super foto's weer! Een waterral IN het water zie ik meestal niet, heel leuk! Ook de witgatjes werkten echt wel mee en dan de finale van de grote vogels, zillies, zwooien en witte ooievaars! Alsof je ineens ver weg in het buitenland was...geweldig mooi! Ik had vorige week ineens wel 30 ooievaars boven me hoofd cirkelend op de thermiek. Altijd een kippenvel-moment, dat heb ik dus ook. Ik zou ze wel uit willen zwaaien en roepen: "Goeie reis!"
    Prachtige jaloersmakende platen, Roos!
    Groetjes en fijn weekend,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Roos,

    Zo, dat noemen ze nog eens uitpakken. wat een (uitgebreide) serie. Omdat ik ook vaak in de Luijsen kom weet ik dat ijsvogels daar geen uitzondering zijn, maar je hebt er van heel dichtbij een leuke serie van kunnen schieten. De watersnip zie je daar wel wat minder, maar als je vier stuks in een foto kunt vangen dan ben je spekkoper. Mooie actieplaten ook. Ja, de waterral zie je maar sporadisch en dan meestal alleen nog maar een schimp. Mooi dat je hem zwemmend kon fotograferen, dat zag ik nog niet eerder. Ik ben er blijkbaar steeds op het verkeerde moment, zwarte ooievaars heb ik er nog nooit getroffen. Sterker, toen ik er vorige week was zat ik nog geen kwartier toen een beheerder met een tractor met maaimachine aan kwam rijden (2e hut) die vlak voor de hut het riet kwam maaien. Ben toen maar weggegaan. Je kreeg nog een mooi toetje met die grote groep witte ooievaars, verzamelen zich nu om de oversteek naar Afrika te maken. Mooi geheel Roos, maar ik ben blijkbaar niet de enige die het moeilijk vindt om door te selecteren haha.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig zus, de vogels weten dat jij komt en daardoor kun je dan de mooiste foto’s maken. Jij bent nog 1 van de weinigen die NIET een IPHONE houding heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Roos,

    Wat een gave series van al deze vogels. De IJsvogels staan er zo mooi op en fijn dat het met de jonge vogels goed gaat.
    De Watersnippen zijn ook geweldig, ik vind ze prachtig. Ook erg leuk dat je het poetsen en vleugels strekken gefotografeerd hebt. Ik zag er maandag zo'n 60 door de telescoop, echt mooie vogels.
    En dan die enorme groep ooievaars, met ook de zwarte ertussen, dat wil ik ook wel, geweldig zeg. Prachtige vluchtfoto's ook, wat een mooi gezicht die grote groep zo cirkelend boven je, echt genieten.
    Dan vergeet ik nog nog die zwemmende Waterral, ook al zo'n mooie vangst!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  22. De ijsvogel is en blijft een prachtige vogel om te zien en om te fotograferen.
    mooie serie laat je zien Roos en ook de serie van de watersnippen is er een die je gewoon blij maakt. Alle poses komen voorbij en het zijn ook echt leuke vogels :-)
    Een gewone ooievaar is hier in mijn woonplaats al een zeldzaamheid dus laat staan een zwarte ooievaar. Prachtig dat je die kon vangen.
    Wederom een heel mooi natuurblog.
    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen