woensdag 5 januari 2022

Toch nog kraanvogels ...

 

Eerder had ik gelezen dat een van de laatste groepen kraanvogels vanuit Noord-Duitsland toch nog maar op trek waren gegaan. Blijkbaar door de winterkou die daar ingetreden was. Dus automatisch richt je je blik meer naar boven om een groep die overkomt te kunnen zien. Op 27 december 2021 richting Echt dan maar, en ik was nog niet de stad ingereden of ik zie links van mij een grote groep vogels in V-vorm aan komen vliegen. Ik kon gelukkig mijn auto aan de kant zetten en op tijd mijn camera pakken want ze naderden snel. Al gauw weet je het zeker, kraanvogels, je ziet het aan de manier van vliegen en snelheid van de vleugelslag en natuurlijk het getrompetter wat ze altijd laten horen. Ook die dag was het grijs en somber maar ik heb ze mooi kunnen vastleggen en genoten dat ze zo vlakbij over mij heen vlogen. Een echt lichtpuntje in deze sombere tijden. 

Hier een impressie van de rond 100 tal kraanvogels. 







31 opmerkingen:

  1. Je was er wel heel mooi op het juiste moment super

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos,
    Wat een geweldig moment, je was daar precies op tijd.
    Dit zal je niet snel meer vergeten denk ik.
    Foto 2 en 3 heb je ze mooi dichtbij kunnen vastleggen, geweldig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We have Sandhill Cranes here, Roos, and I have exactly the same reaction to them. They are generally heard before being seen, and it is a wonderful sight to see them flying overhead. A new year has really begun! Hugs, David.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Roos.

    Geweldig dat je de Kraanvogels hebt gezien.
    Prachtige foto's heb je ook nog kunnen nemen.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. What an amazing spectacle that must have been to behold, in both sight and sound, Helma!

    My very best wishes to you for 2022, hoping that it is filled with health and happiness for you and yours - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Richard but Helma?

      Verwijderen
    2. Oh dear, Roos - how embarrassing. I'm really sorry! My words still stand - I have no idea how I got the name wrong. It must be my age!

      Verwijderen
    3. Not to worry Richard it happend to me as well. :)

      Verwijderen
  6. Hoi Roos,

    Ik let er in deze tijd en ook in het voorjaar overigens ook altijd op of er kraanvogels overvliegen en inderdaad ze verraden zich altijd door hun getrompetter en ook de vleugelslag en gestrekte nek en poten zijn onmiskenbaar. Ik heb ze dit jaar en ook enkele voorafgaande jaren helaas niet gezien, wel kon ik ze enkele jaren aan de grond fotograferen in de Groote Peel. Prachtig heb je ze gefotografeerd, je hart maakt er een sprongetje van als je dat ziet.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Roos, omdat ik in het westen van Nederland woon heb ik dit fenomeen slechts 1x meegemaakt. Er was toen sprake van harde oostenwind waardoor ze uit koers waren geraakt. Ik zal dit onvergetelijke schouwspel nooit vergeten. Ik kan me voorstellen dat je het als een lichtpunt zie in combinatie met dat vrolijke getrompetter.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi vastgelegd Roos. Ik heb er hier geen gezien of gehoord. Ook niet veel op pad geweest...... Een ander herkenningspunt van de kraanvogel is dat ze met uitgestrekte hals vliegen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Geer en ja dat klopt van de hals.

      Verwijderen
  9. Hoi Roos,
    Geweldig dat je het ontdekte én op tijd was met je camera!
    Ik kan de prachtige geluiden erbij voorstellen. De trekroep van de kraanvogels is zo speciaal, daar word je blij van!
    Groetjes en pas goed op jezelf!
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve zus , mooi dat je ze zo onverwacht hoorde en zag. Ondanks het grijze weer redelijk goed vastgelegd! Vreselijk de berichten uit Israel dat duizenden Kraanvogels uit de lucht vallen door de vogelgriep , wat maakt onze medemens er toch een puinhoop van en met welke dramatische gevolgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Roos
    das sind mit die schönsten Vögel , elegant und laut, ich konnte in Mecklenburg Vorpommern welche beobachten und zwar vor Sonnenaufgang... dann sind sie alle auf einmal abgehoben... das war eine Lautstärke... Wahnsinn was für ein Erlebnis...
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag Roos,
    Wat een geluksvogel ben je. Kraanvogels, en dan in zulke aantallen, zie je helaas niet zo vaak. Als je dan weet dat er in Israel veel slachtoffers onder kraanvogels zijn gevallen door de vogelgriep, dan mag je extra blij zijn.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Kees. En ja een totale ramp wat er in Israël gebeurd met de kraanvogels en andere vogels en dieren die er mee in aanraking komen.

      Verwijderen
  13. Geweldig Roos, pracht gezicht en mooi gefotografeerd.
    Ik heb ze vorig jaar gezien, maar geen camera bij de hand.
    Een mooie beleving is het.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beautiful Cranes, then flying, absolutely stunning Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat veel kraanvogels. Prachtig zo overvliegend. Heb ze zelf ooit 1 keer zien overvliegen ( en gehoord) maar kon er geen foto van maken toen.... dit is wel mooi om mee te maken, zo'n grote groep.

    BeantwoordenVerwijderen