zaterdag 28 november 2020

Batteries loaded ...

 

Het was alweer een paar weken geleden dat ik er even tussenuit ben gegaan om de "batterijen op te laden" zoals je dat zo mooi kan zeggen. Ik ga niet zeveren over het hoe en waarom want ik denk dat menigeen met hetzelfde in zijn hoofd rondloopt. De een mist de inspiratie, de andere is het gewoon zat of juist het tegenovergestelde, waardoor men blog na blog volschrijft om de zinnen te kunnen verzetten. Het is niet dat ik er niet op uit ben geweest en heb dan ook best wel wat foto's kunnen maken en ja zelfs kraanvogels heb ik gezien en gefotografeerd. De overwinteraars zijn gedeeltelijk weer aangekomen, gedeeltelijk want de hoge temperaturen houden sommige soorten nog steeds vast in het hoge Noorden. Maar vele buizerds zijn al te zien, net als vele ganzen, zo ook koperwieken, kramsvogels en dit jaar heel veel spreeuwen. De meidoornstruiken zitten weer vol met bessen en daar weten de diverse vogels wel weg mee. Ik heb me eens laten vertellen dat als de meidoorn vol met bessen zit het een koude winter gaat worden. Zou het? Er waren in oktober en november nog vele warme (te warme) dagen maar naar het schijnt gaat daar verandering in komen. Ik hoop het. Ik elk geval waren de bomen weer prachtig om te zien met hun verkleurde bladeren. Ook paddenstoelen waren er te bewonderen maar naar mijn idee minder dan andere jaren, of heb ik niet goed genoeg gezocht. 

Ik hoop dat jullie allemaal nog gezond zijn en niet zijn besmet zijn geraakt met Covid 19. Ik mag hopen dat dus binnenkort het vaccin toegediend kan gaan worden en dat dit de oplossing is. Er zijn mensen die weigeren zich te laten vaccineren. Ze vinden het te gevaarlijk want stel je voor ..... Vragen deze mensen zich ook af aan wat voor gif ze dagelijks blootgesteld worden door inademing, voedsel, en water wat vol zit met chemicaliën met goedkeuring van de overheden, die ze nu verdenken van controle krijgen over de bevolking. Door dat hele Covid gedoe heb ik mijn familie en vrienden al maanden niet gezien. Een ieder in zijn eigen bubbel net als wij. We zijn dan ook de jongsten niet meer en een besmetting kan voor ons andere gevolgen hebben dan voor jongere mensen. En potverdrie ik wil toch echt nog voor mijn einde mijn familie en vrienden kunnen omhelzen, gezellig uit eten kunnen gaan etc etc. Omdat ik dat zo graag wil houden wij ons gedeisd en hebben het er allemaal voor over om dadelijk zonder zorgen weer elkaar te zien en spreken. Dus nog maar even volhouden. Genoeg gekletst. Hier ga ik verder met het visuele gedeelte van deze post. Veel kijkplezier en als altijd in de Lightbox zijn de foto's groter te zien en dus meer details. 



Een blonde buizerd. Even stoppen langs de weg want als je er zo mooi bij zit is dat een foto waard. Buteo buteo


Gouden bladeren op een zonnige herfstdag.


Sombere honingzwam Armillaria ostoyae




Koperwiek Turdus iliacus




Zijn dit fraters Linaria flaviostris? of grauwe gors?


Kramsvogels Turdus pilaris doen zich te goed aan de meidoornbessen 




Spreeuwen Strunus vulgaris tegen de avondschemering verzamelden zich op de hoogspanningsmast.



Een zwerm spreeuwen boven het veld voordat ze naar de hoogspanningsmast vlogen.


Berkenzwam Fomitopsis betulina 


Goudhaantje Regulus regulus zijn zo snel tussen de takken dat het me, als ik ze al zag,  nog steeds niet gelukt is ze scherper op de foto te krijgen. Dus dan maar deze onscherpe foto omdat het toch een bijzonder vogeltje is. Al is het maar doordat ze zo klein zijn en maar 5,5 gram wegen. 


Oesterzwam Pleurotus ostreatus in een fraaie setting 


Pimpelmees Cyanistes caeruleus tussen de meidoornbessen met tegelicht. 


Spreeuw Sturnus vulgaris in prachtkleed 


Oesterzwam Pleurotus ostreatus


Hoe heet dit fenomeen als de zon de wolken zo aanlicht? NB dank Irma en Lies voor de benaming van dit fenomeen wat dus een bijzon is. Hier in de link meer info over wat een >  Bijzon is. 



Spreeuwen Spreeuw Sturnus vulgaris in herfstsetting op de achtergrond. 


Damhert Dama dama een exoot met nog een deel van zijn gewei ergens langs de Maas. 



Edelhert Cervus elaphus







Kraanvogels Grus grus gezien vanaf de Kollenberg, Sittard. Prachtig ze weer gezien te hebben. 




55 opmerkingen:

  1. Welcome back, Roos, with a full set of recharged batteries. I am very pleased to note your return, along with your beautiful images, as I am sure are many others. There is perhaps light at the end of the COVID tunnel now. We can only hope so, and you will have time to catch up on all the hugs you have missed. In the meantime I am sending you loads of virtual hugs from Canada - the best kind! Take care. David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello David thank you for your reaction and the hugs :)
      Warm regards,
      Roos

      Verwijderen
  2. Hi Fully Recharged Roos,
    Good to have you back and with such a super varied post, the Pale Buzzard is such a remarkable color, some wonderful fungi images , the Starlings on the Electric Pylon are fascinating. then some Deer images and then onto Cranes.
    You and yours stay safe and well.
    John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello John, thank you for your reaction on this post.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  3. It's great to have you back again, Roos - I have missed you! I suspect that you have not just had your batteries recharged, but have been fitted fitted with more powerful batteries at the same time! These are, as always from you, wonderful images. I particularly love the atmosphere that you have captured in the deer images, and your fungus images are inspiring too.

    Do take great care. It looks as if a solution to the Covid problem is on its way, but it might take a while yet, so stay safe and hang on in there. My very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your reaction Richard. Glad you like the photos I took.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Roos,
    Fijn dat je weer terug bent en de batterij hebt opgeladen.
    Dit is voor iedereen geen leuke tijd we kunnen nergens heen echt heel vervelend, mijn zussen spreek ik via videobellen dat is wel leuk, maar op een gegeven moment ben je uitgepraat want niemand maakt iets mee, laten we hopen dat er snel een vaccin komt.
    Je hebt gelijk er zijn mensen die geen vaccin willen en ook geen mondkapje op willen, die moeten maar eens beseffen waar ze mee bezig zijn, helaas doen ze dat niet, ik heb ook zo'n zus, die denkt aan complottheorieën, daardoor krijg je ook nog ruzie in de familie, echt niet leuk allemaal.
    Genoeg gekletst, jij hebt je pauze goed besteed zie ik, wat een prachtige foto's heb je gemaakt.
    Wat een spreeuwen op de masten, toevallig zag ik gister ook weer een aantal spreeuwen maar ik had ze een hele poos niet gezien.
    De blonde buizerd is wel een pracht exemplaar hoor, ook de koperwiek en en de kramsvogel mogen er zijn.
    Ik denk dat het een bijzon is op foto 22 maar weet het niet zeker, kan even niet op de naam komen.
    Ik heb genoten van je blog.
    Fijne zondag en blijf gezond.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Irma, dank voor je uitgebreide reactie. Dank ook voor de benaming voor het zonlicht fenomeen.
      Roos

      Verwijderen
  6. Hoi Roos.

    Fijn je foto's weer te kunnen zien.
    Ik geniet altijd van al je mooie foto's.
    Het is een nare en onzekere tijd.
    Prachtige foto's heb je gemaakt.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Really great Roos, you are back again. What a beautiful blog you've done. Lots of mushrooms, Red Deer, excellent. And, Starlings on the pylon, and Fieldfare, Redwings and blonde Buzzard, nice one.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn dat je weer van je laat horen én zien, Roos. Kunnen we weer genieten van je mooie foto's. Ik heb ook de indruk dat er minder paddenstoelen waren dit jaar. Zo zag ik o.a. maar heel weinig Russula's. Zijn de edelherten gefotografeerd in het Weerterbos? Knap gedaan hoor, want de afstand is meestal erg groot. En die Corona gaat toch eens voorbij moet je maar denken. Maar het is inderdaad een sh...periode.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Gerard en de edelherten zijn inderdaad in Weert gefotografeerd.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  9. Roos je bent weer terug en hoe wat is dit genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn om weer foto's van je te zien Roos.
    Prachtige details laat je zien van de paddenstoelen, mooie softe kleuren er bij.
    De buizerd is helemaal super om te zien.
    Enne de kraanvogels, ik dacht ze te zien vanmiddag maar had geen camera bij de hand (jammer genoeg)
    Ik zal ook blij zijn als het weer een beetje kan om er op uit te gaan.
    Wij wandelen wel iedere dag, maar ergens op bezoek dat doen we niet.
    Blijf gezond en houd de moed er in ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie Tinie. Er zijn in het zuiden bij Valkenburg nog kraanvogels gezien. Was je daar in de buurt?
      Roos

      Verwijderen
  11. cieszę się na Twoje kolejne zdjęcia. Podziwiam twoje zdjęcia jeleni. To było niesamowite spotkanie i okazja do fotoreportażu. Szpaków w Polsce już nie ma, odleciały na południe.
    Piękne zdjęcia droździka i kwiczołów. Gratuluję obserwacji!
    Opieńki miodowe są bardzo smaczne. Ja przyrządzam je w marynacie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your reaction Ludmila and careful with eating mushrooms from the wild. I leave them in nature to do their job for nature. I eat mushrooms from the shops.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. W Polsce można zbierać grzyby w lasach państwowych. Robimy to często jesienią, to zawsze piękny spacer i wiele radości, jak znajdzie się jakieś smaczne gatunki. W sklepach są tylko pieczarki i suszone grzyby. Ale żeby zbierać grzyby w lesie, trzeba się znać.

      Verwijderen
  12. Hallo Roos
    die goldenen Blätter sind ein Hingucker dazu die Stare auf dem Strommast... was für eine Menge gerade wenn sie starten, sehr schön...
    Bleib gesund
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Roos,

    Weer terug van weggeweest en nog gezond, mooi zo. En een mooie serie met foto's en herfstkleuren. De Koperwieken met de besjes zijn mooi en het blijft een leuke soort. Ik mis ze nog dit najaar. Ook leuk dat je het Goudhaantje hebt gefotografeerd, moeilijke beestjes. Ik ben helemaal weg van de foto met het Pimpelmeesje, echt prachtig, die steekt voor mij wel met kop en schouders boven alles uit.
    Fijn dat je toch de Kraanvogels hebt gezien, en veel ook.
    De enorme groep Spreeuwen daar kan ik ook van genieten, mooi zo op de hoogspanningsmast.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo marianne, dankjewel voor je reactie op deze post.
      Roos

      Verwijderen
  14. Hallo Roos, wat goed dat je weer een mooi blog geschreven hebt. Er is toch nog genoeg te zien en te fotograferen. Af en toe een dip komt me wel bekend voor. Ik denk dat veel mensen in deze tijd het moeilijk hebben zeker als je aan huis gebonden bent. Maar er komt zeker een einde aan, we moeten even volhouden!
    Het fenomeen van de wolken aangelicht door de zon heet bijzon. Ik heb het onlangs ook waargenomen en had helaas niet de juiste lens op mijn toestel zitten. Het is meestal ook maar eventjes waar te nemen.
    Blijf gezond en misschien tot ziens binnenkort in het veld.
    Groetjes, Lies.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lies, dankjewel voor je reactie en de benaming van het fenomeen van de bijzon.
      Blijf ook gezond en tot ziens.
      Roos

      Verwijderen
  15. Hallo Roos, weer een prachtige serie. Ja die dip daar hebben we allemaal wel eens last van! Gelukkig heb je het weer opgepakt en is de hobby fotograferen echt een goede remedie om Corona tijdelijk te vergeten. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Fantásticas imágenes otoñales, me han encantado todas. El busardo casi blanco es extraordinario, por aquí no se ven con esa coloración, son mucho más oscuros. Roos enhorabuena por las fotos, un fuerte abrazo desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag Roos,
    Velen maken er het beste van in deze coronatijden. Over de anderen, die zich nergens aan lijken te storen, wil ik het hier niet hebben. Jij hebt je opfrisverlof weer achter de rug en komt gelijk ook met een interessante serie. Die spreeuwenwolken heb ik in het westen alleen nog in minivorm gezien, jouw beelden vind ik geweldig (zeker op de mast). Maar ook passerende kraanvogels zien is een luxe, in het westen zie ik ze nooit. Met ook nog herfstbeelden en enkele wintergasten heb je weer een mooie post kunnen samenstellen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Roos,
    Prachtige foto's!! Mooi hoe je die buizerd hebt weten te fotograferen.
    En wat mooi zijn je paddenstoelen. Bijzonder om al die spreeuwen zo in die hoogspanningsmasten te zien. Mooie serie.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Roos,

    Ik zou bijna zeggen, welkom terug, ware het niet dat het voor mij volstrekt normaal is om er even tussenuit te zijn. Dat betekent niet dat ik een time-out nodig heb voor allerlei overpeinzingen, maar eenvoudigweg omdat ik een hoger tempo met foto's bewerken niet kan bijhouden. Ik begrijp ook niet zo goed hoe sommigen het voor elkaar krijgen om om de paar dagen een blog te produceren. Ik heb veel meer tijd nodig om mijn foto's goed te bewerken. Bovendien vind ik dat je foto's wellicht niet de aandacht krijgen die ze verdienen als je zo vaak een blog produceert. Misschien doe ik nu een gewaagde uitspraak, maar dat is dan maar zo.
    Je foto's: het ziet er prima uit met veel variatie. Ik vroeg me af wat er achter die buizerd uitsteekt, heeft hij aan de andere kant een gebroken vleugel? Mooi je koperwieken en kramsvogels, ik heb ze nog niet gezien. Als je foto's in Sibbe gemaakt hebt zouden het inderdaad grauwe gorzen kunnen zijn, daar komen al enige tijd meldingen van. Op de foto is het moeilijk te zien. Mooi de pimpelmees op die bessenboog. Vroeg me af of je die edelherten in het Weerterbos gefotografeerd hebt, prachtig tussen die berken. Vorige week nog in de Luijsen geweest, niet veel te beleven, de hutten zijn nog gesloten.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Wij zijn daar ook een keer geweest in de buurt.

      Verwijderen
    3. Dank voor je reactie Ad. Wat je ziet bij de buizerd is zijn vleugel die hij niet helemaal opgeklapt had. Er was niets mis mee want hij vloog gewoon weer weg. Nee de Luysen daar is het momenteel erg rustig qua dieren en vogels. Wel erg veel wandelaars ook meer honden en zeker in het weekend dus dat is een plek waar ik nu niet veel meer heenga. Door de grote toeloop zie ik ook minder vogels. In de hutten wil ik ook niet zitten (als ze open zijn) in verband met besmettingsgevaar. Niet getreurd genoeg andere plekken om naar toe te gaan die nog niet ontdekt zijn.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  20. Mooie fotos Roos, de blonde buizerd is heel mooi en de kraanvogels natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Roos,
    Blij weer een blog te zien van je!!!!
    Die buizerd blies me gelijk van mijn stoel, wat een mega mooie plaat is dat!!
    En om even te reageren op je verhaal......ik voel me ongeveer als een sombere honingzwam, daarmee is alles gezegd ;-: geukkig heb ik mijn gevoel voor humor nog wel!!! We tobben nog maar even door..
    Verder met je foto's: toppertje vind ik ook de close up van de Oesterzwam, prachtig. Maar de spreeuwen op de mast en in grote zwermen, geweldig ook! Je koperwieken en pimpertje op de bessen top! Ook nog een hele serie van het wild, erg mooi! Gelukkig heb je al kranen gezien (en uiteraard heerlijk gehoord) Daar word je blij van!
    Groetjes en hou je maar gedeisd dat doe ik ook.
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Maria, je hebt zeker humor, een sombere honingzwam haha hoe kom je er op. Weer bedankt voor je uitgebreide reactie. Altijd leuk om te lezen.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  22. Hallo , ik kwam via Patsfoto's hier terecht want soms vind ik het ook leuk om te zien wat anderen zoal delen. En zo maak ik dan ook kennis met mede-bloggers. Wat een supermooi fotografie en de buizerd echt top genomen. Ja de meeste zwammen zijn nu onderhand wel somber want ze hebben zich weer overgegeven aan de aarde. En wat zaten er veel spreeuwen op de spanningsmast. Echt graag even op visite geweest en genoten van je fotografie. In deze tijden is het ook goed om de natuur in te gaan om nieuwe energie te halen. Groetjes, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Roos
    leuk dat je er weer bent want je hebt weer mooie foto's geschoten van die wintergasten en de paddenstoelen de buizerd is mijn favoriet erg mooi geniet van de natuur en doe rustig aan,
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hi Roos,
    And welcome back with renewed and recharged batteries, some superb images , a very blonde Buzzard indeed, love your fungi images, it seems to have been a favorable year for them, the Starling amassing on the electric pylon are amazing.
    You stay safe.
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Roos.
    dat covid is ook de grootste nachtmerrie voor menigeen geworden.
    Ik hoop dat 2021 os wat meer genadig is.
    Je foto's zijn erg mooi en gelukkig kunnen en mogen we nog genieten van de natuur en haar bewoners. De pimpelmees in foto 19 springt er voor mij echt uit. Prachtige foto.

    Groeten,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Roos,
    fijn dat je er weer bent, en ik deel jouw mening wat je hierboven schrijft, en .....we moeten nog even geduld hebben en volhouden. Jouw foto's zijn weer prachtig, ik ben jaloers op de kramsvogels en koperwieken die je zo mooi hebt vastgelegd. Maar ook de edelherten, was dat bij jou in de omgeving? Prachtig blog weer.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Tweede herkansing om een reactie te plaatsen , zus.... Google mag mij geloof ik niet zo :) Spreeuwen zijn mooie vogels en een sterk ras..ja de blonde buizerd zit bij ons ook langs ons fietspad , maar blijft nooit zitten ,verder zijn je foto's weer bijzonder en fijn dat er zoveel mensen van genieten . Nu maar hopen dat we snel de Corona prik gaan krijgen zodat we weer eens op pad kunnen gaan en een weekend naar Maaseik.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Roos
    wat een mooie serie is dit zo veel moois top,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen