zondag 6 februari 2022

Signs of Spring ...

 De eerste tekenen van de aankomende Lente zijn al weer waar te nemen. Balts gedrag bij de slechtvalken en de eerste sneeuwklokjes steken hun kopjes al weer boven de grond. Als we dan geen echte winter meer gaan krijgen zijn dit welkome signalen.

Er zijn nog veel overwinterende ganzen waar te nemen langs de Maas. Een wandeling vanuit huis langs de Maas richting Heppeneert gaf een mooi overzicht van grote groepen kolganzen. Een verdwaalde of ontsnapte Indische gans was aan het foerageren terwijl een vrouwtje wilde eend werd gevolgd door twee geïnteresseerde woerden. 

Bij de Luysen een sprong reeën in het veld die zich veilig waanden vanwege de weinige wandelaars of verkeer vanwege de miezerregen. 

Op de dag dat ik de foto's maakte van de slechtvalken scheen de zon uitbundig. Het mannetje had voor prooi gezorgd en beide vogels hadden genoeg te eten want de krop was goed gevuld. Een rondje rond de toren zorgde voor een leuke foto van het vrouwtje in vlucht.  Bij de Rug waren dan weer distelvinken te zien die ook druk aan het voedsel zoeken waren. Zo heb ik in deze rustige tijden toch weer het e.e.a. kunnen vastleggen en hiervan weer een blog te maken. 

Bij deze de diverse foto's 

Reeën Capreolus capreolus  







Indische gans Anser indicus  


kolgans Anser albifrons





Slechtvalk Falco peregrinus







Torenvalk Falco tinnuculus


Distelvink Carduelis carduelis  



Sneeuwklokje Galanthus nivalis




32 opmerkingen:

  1. Prachtig de slechtvalken en de reeën. Is al een tijd geleden dat ik een ree gezien heb. Ik heb gisteren ook sneeuwklokjes gezien maar die waren nog niet open.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I am very happy to see that the Peregrines have returned, Roos. I am sure that you will be providing us with updates. Right now we are visiting my daughter in Ottawa and this morning were able to go out and get fabulous views of a Northern Hawk Owl. With my best wishes, David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your reaction David and have a wonderful time with your daughter and I hope you get to see the Northern Hawk Owl.
      Roos

      Verwijderen
  3. I hope that these wonderful signs of approaching spring are not a false start, Roos. It's a joy to see your Peregrines again - I hope that they do well this year. The Bar-headed Goose is an interesting find. Its origins must be dubious - I guess that it is probably one that has escaped from a collection. For several years we have had one on a lake just 2 km from my home - but I did not see it when I was there on Friday so maybe it has gone?

    A delightful post - thank you!

    My best wishes - stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It is almost for sure it is a escaped bird Richard.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  4. Hoi Roos,
    Geweldige serie foto's laat je zien.
    Het zou geweldig zijn als het nu echt lente gaat worden, het weer van de laatste tijd is echt niet leuk meer met zoveel regen.
    De foto's van de slechtvalken zijn echt geweldig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan de ene kant hopen we op de lente maar als die te vroeg van start gaat is het ook niet goed, de winter kan altijd nog om de hoek komen kijken en dan heb je de poppen aan het dansen ...

      Verwijderen
  5. Hoi Roos.

    Prachtige foto's Roos.
    Mooi de Reeën.
    Heel mooi de Torenvalk.
    En prachtig hoe je al jaren de Slechtvalken zo kunt volgen.

    Super.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig Roos de valk in volle glorie vind ik wel heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Roos,

    Mooie ontmoetingen had je met de reeën, altijd leuk als je zo'n groepje bij elkaar ziet. Ik ben de laatste tijd niet meer zo vaak in de Luijsen geweest, maar die keren dat ik er was, was er ook niet veel te zien. De slechtvalken zitten er blijkbaar weer in Echt, ik ben er nog niet toe gekomen om de foto's die ik daar vorig maakte te selecteren en te bewerken, maar jij hebt je slag dit jaar alweer geslagen zie ik. Beetje jammer van die elektriciteitsdraden op de foto's van de kolganzen, maar ja, dat heb je natuurlijk niet voor het zeggen. Heel mooi die puttertjes tussen de rode bessen, ik ken het gebied de Rug niet. Die sneeuwklokjes zijn weer heel hoopvol na al die donkere dagen die we gehad hebben.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Ad en nog steeds weinig te zien in De Luysen.

      Verwijderen
  8. heel knappe foto's van de slechtvalk

    ik denk niet dat ik die hier al gezien heb

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve zus, leuk we we eens samen naar jouw Slechtvalken in Echt zijn gegaan. Ik zal mijn foto's van ze op mijn blog plaatsen. Groet Broer Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Roos
    da hast du recht, ein paar warme Temperaturen und schon ist alles anders, der Frühling kann kommen.. ich bin bereit ;-))
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Roos.
    Wat mooi dat je de reeën voor de lens had, dat is echt genieten hé?
    Maar ook de jaarlijkse terug komst van de slechtvalk is mooi om te zien.
    Mooi gefotografeerd allemaal.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag Roos,
    In deze tijden van veel wind en regen blijken mooie ontmoetingen met wild schaars te zijn. Des te blijer ben je dan als je nog interessante waarnemingen kunt doen. Reeën blijven voor mij altijd aantrekkelijk, helaas zie ik ze de laatste jaren wat minder bij mij in de buurt.
    Slechtvalken en putters zijn altijd de moeite waard. Op naar het voorjaar nu de tekenen ervan steeds duidelijker worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wonderful photos, I especially liked the Falco Peregrinus photos.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Roos, wat een buitenkans om slechtvalken zo mooi te fotograferen. Heel mooi gedaan. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  15. prachtige serie met wat lentebodes. De serie van de reeën vind ik super, ik vind dit zulke mooie dieren. De vogels zijn zoals altijd weer mooi vastgelegd, zeker de slechtvalken. En dan de sneeuwklokjes, dat zijn de lentebodes, maar voorlopig is het nog herfst.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beautiful images, the Peregrine Falcon and the Roe Deer, they are special.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Roos
    wouw wat een gaffe serie op je blog top,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat is dat mooi Roos die slechtvalken. Je header is ook heel mooi. Hier zijn ook nog veel ganzen. Je indische gans is ook heel mooi. Hopelijk blijft de winter weg en blijft het wat zonnig, het is wel nog koud.

    BeantwoordenVerwijderen