maandag 11 april 2022

Oehoe Bubo bubo

 

Op loopafstand van mijn huis broedt een koppel Oehoes. Op deze plek komen ze al jaren voor. Soms door nare omstandigheden wordt wel eens een vogel dood gevonden. Maar als er dan weer een koppel gevormd is broeden ze weer op deze locatie. Nu hebben we een zeer waakzaam mannetje wat in de bomen langs het pad in de buurt van het nest post heeft gevat. Mensen met kleine honden die daar wel eens wandelen worden gewaarschuwd met aan de bomen bevestigde informatie dat deze uil schijnaanvallen op deze honden uitvoert ter verdediging van het nest. De plek waar hij zich bevindt is dus langs een vrij toegankelijk wandelpad. Dit geeft soms de mogelijkheid de vogel te fotograferen. Een Oehoe is een niet alledaagse uil die je niet vaak tegenkomt dus is dit uniek. Ik ben dan ook zeer gelukkig met de foto's die ik van hem heb kunnen maken. Meer info over de oehoe is te lezen in deze link >>> Info Oehoe 

Hierbij de foto's die ik wel zeer geslaagd vind. Het zullen ook niet de laatste zijn.

De foto's groter zien loont de moeite. Je ziet dan meer de details.















De onderstaande serie heb ik twee dagen ervoor gemaakt. Toen zat de uil op takken met veel kleine takjes er voor wat storend werkt maar de foto's vond ik desondanks toch geslaagd.










35 opmerkingen:

  1. You have Bubo bubo, and I have Bubo virginianus and Bubo scandiacus. I am sure we are equally happy, Roos! What a privilege to share our lives with owls. Hugs from Ontario.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It is indeed amazing David.
      Take care and enjoy!!!
      Roos

      Verwijderen
  2. Hoi Roos,
    Wat geweldig dat je dit kon fotograferen en ook zo dichtbij je huis, dat gebeurt echt niet zo vaak.
    Ik kijk nu al uit naar het vervolg van de Oehoe foto's.
    De kopfoto is ook geweldig.
    Ik heb ervan genoten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. WOW!!!!! These are wonderful studies of this fabulous owl Roos! I have never seen an Eagle Owel in the wild, but if I had these birds within easy reach of my home you would not be able to get me away from them. I would want to watch their every move.

    I eagerly (or should that be eagle-owly?) look forward to you posting more on these owls.

    Stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Richard. We will see what the future bring.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  4. ha Roos wat geweldig mooi om dit haast voor je deur te hebben en ze zo mooi te kunnen fotograferen.super.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Roos,

    Wat een voorrecht als zo'n prachtige, zeldzame uil als de oehoe zo dicht bij je huis kunt zien en fotograferen. Je hebt er nu al optimaal gebruik van gemaakt met deze prachtige serie waarvan ik nr. 5 de mooiste vind in die getordeerde houding. Een stek om te koesteren.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Roos
    mit diesen tollen Bildern machst du alle anderen Blogger richtig neidisch... freue mich auf mehr schöne Fotos von diesen tollen Vögeln
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Świetne zdjęcia! Trochę Ci zazdroszczę, bo nigdy nie widziałam puchacza. W Polsce występuje, ale jest rzadki. Powodzenia!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige fotos Roos, jij hebt geluk. Een oehoe zie je toch al niet zo snel in het wild.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Roos,
    Tjonge.....zucht.......Wat een UIL !! Zo super je fotoreeks. Ongelofelijk!
    Ik ben zeer onder de indruk. ( en een tikje jaloers.....gr....)
    Dit is echt wel een kippenvel moment hoor, wat moet er door je heen gegaan zijn toen hij je zo fel aankeek.
    Fantastisch. ik heb genoten dit te bekijken, wow!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie Maria. Het is ook een unieke situatie om dit te zien en mee te maken.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  11. Dag Roos,
    Mijn eerste reactie lijkt je niet bereikt te hebben, dus daarom probeer ik het nog een keer.

    Wat ben jij een geluksvogel dat je een nest van een paartje oehoes in de buurt hebt. Oehoes vind ik indrukwekkende vogels, die ik graag eens in het wild zou willen zien. Je hebt er fraaie platen van gemaakt (vooral het eerste deel). Wellicht komt er nog een vervolg als de uilskuikens de ouders vergezellen. Geniet ervan!
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees, vreemd dat de eerste melding niet doorkwam. Heb ook niets gezien. Maar nu is dus wel gelukt. Dank voor je reactie.
      Roos

      Verwijderen
  12. Wow!!! Unas fotos impresionantes del gran búho, me dan mucha envidia. Enhorabuena Roos, un fuerte abrazo desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Roos.

    Wah Roos.
    Dit is prachtig.
    Wat een mooie Uil.
    En super foto's heb je gemaakt.
    Prachtig.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw Roos. Een top post van deze schitterende vogel. Ik heb genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fantastic Eagle Owl Roos, the best I've that I seen. We seem to have a header as well, ha ha ha.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Roos
    wat is dit geweldig dat is genieten,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Roos, wat een geweldige mogelijkheid heb je daar op loopafstand van je huis notabene. Je bent echt een geluksvogel. De Oehoe is natuurlijk een prachtige fotogenieke soort. Daar laat je nu mooie voorbeelden van zien. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie Ben. En inderdaad ik prijs mezelf zeer gelukkig met deze soort zo vlak bij huis.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  18. Sowa czuła się przy Tobie bezpiecznie i swobodnie. To dobre spotkanie dla Ciebie i dla niej.

    BeantwoordenVerwijderen