maandag 2 mei 2022

New life and much more ...

 Ook dit blog zal weer teveel aan info zijn maar er is ook zoveel te zien en te horen in deze tijd. Neem bijvoorbeeld de slechtvalken. Uit de vier eieren zijn er dit jaar drie kuikens gekropen. Met het zelfde koppeltje wat al jaren op deze locatie huist. Onlangs heb ik me wel zorgen gemaakt om het mannetje want mijn contact meldde dat het mannetje problemen met een poot had. Je kon zien dat bij het vliegen de poot niet onder de buik werd gehouden maar er gewoon los bij hing. Lang op een poot staan ging ook niet goed dus lag hij vaak op zijn buik. Maar naar gelang ik het opvolgde zag ik toch verbetering optreden en vliegen kon hij nog als de beste. Na een paar dagen zich afgezonderd te hebben zit hij nu weer in de kast bij de jongen als het vrouwtje er even niet is. Samen met het vrouwtje gaat hij ook op jacht om zo meer kans van slagen te hebben. Vermoed wordt dat de kwetsuur is ontstaan door en gevecht met een rivaal. 12 jaar oud is het mannetje trouwens al. De eerste drie foto's zijn gemaakt door mijn contact ter plekke. 

Slechtvalk Peregrines falcon



Het mannetje ligt hier op zijn buik op de hoek.




Nadat het vrouwtje uit de nestkast vliegt maant ze het mannetje om op jacht te gaan.

Hier wordt een flinke prooi de nestkast in gesleept. 

Het vrouwtje 

Het mannetje 



Het vrouwtje maant het mannetje op jacht te gaan en aan bovenstaande foto's is dan te zien dat hij uit de nestkast komt vliegen. Dit ziet er al stukken beter uit.


In de Doort heb ik weer genoten van de vele wilde bloemen en bloesem. Vlinders, vogels en boomkikkers zijn weer volop aanwezig. Dit is in het voorjaar een plek waar ik graag kom. Helaas bleef hij zich verstoppen in de grote struik maar wat heb ik staan genieten van het gezang van de nachtegaal. Schitterend! Geelgors, kneu, koekoek je hoort en ziet ze allemaal weer komen. Helaas hield de koekoek zich ook verscholen. Maar dat komt wel weer een andere keer. De kleine bloemenweitjes zijn nog afgesloten ter bescherming van het prille leven. Nee schetst je verbazing dat toch iemand zo nodig er door moest om boomkikketjes te fotograferen. Na een bescheiden vraag en opmerking van mijn kant dat dat hek toch niet voor niets dicht is kreeg ik het antwoord, "en toch ga ik er in". Vast een groot natuurliefhebber!!!! Dan even later een koppel op een veld met de vennen, met drie honden, niet aangelijnd. Mijn vraag of ze wisten dat de honden aangelijnd moesten zijn werd dat beaamd maar er naar handelen ho maar. Ik kreeg een sneer na dat ik het toch wel opnam voor het hele gebied! Om moedeloos van te worden. Gelukkig zijn deze dwarsliggers zeldzaam en heb ik met veel plezier met een ander koppel staan praten die zich ook verbaasden over dit soort gedrag van mensen. 

Graspieper Anthus pratensis

Witte kwikstaart Motacilla alba


Meidoorn Craaegus met bij 

Wilde aronskelk Arum alpinum

Grote muur Stellaria holostea

Boomkikker Hylidae

Daslook Allium ursinum


Vuurjuffer Pyrrhosoma nymphula

Kneu Linaria cannabina  vrouw en man


Landkaartje Araschinia levana

Daslook 

Look zonder look Alliaria petiolata


Meidoorn Crataegus

Oranjetipje Anthocharis cadamines

Klein geaderd witje Pieridea


Bosanemoon Anemone nemorosa


Eenbes Paris quadrifolia


Haas Lepus europaeus

kneu Linaria cannabina

Vingerhelmbloem Crydalis solida  

Salomonszegel Polygonatum

Slanke sleutelbloem Primula elatior

Staartmees Aegithalos caudatus met nestmateriaal in de snavel samen met vrouwtje



Wolzwever Bombyllius major op de bosanemoon 

Zwartkop man Sylvia atricapilla




Onderweg naar de slechtvalken rij ik altijd langs de boerderij van Jan om te zien of de huiszwaluwen al weer terug zijn. Hier in de straat heb ik ze al wel gezien en gehoord maar bij Jan waren alleen de boerenzwaluwen aanwezig die al druk waren met vergaren van modder voor hun nestjes. Het is deze maand weer extreem droog dus is het erg moeilijk voor deze nestbouwers om aan modder te komen. Het materiaal waar de boer mee werkt op het land wordt altijd schoongespoten voor de stal. Dus op deze manier komt er toch wat modder vrij. Na uitgenodigd te zijn door Jan voor een kopje koffie heb ik gesuggereerd om wat modder voor deze vogels te maken zodat ze aan hun nestjes kunnen werken. Ik hoop dat het gaat lukken. 

Boerenzwaluw Hirundo rustica




De oehoe is nog steeds waakzaam en om de zoveel tijd ga ik weer eens kijken, nu zit hij ook vaak in gebouwen tegenover de bomen. Met weer wat mooie foto's al zeg ik het zelf. 
Oehoe Bubo bubo







Bedankt voor jullie geduld om weer een overload aan foto's te bekijken en natuurlijk dank voor jullie reacties op mijn vorige blog. 




40 opmerkingen:

  1. As always, Roos, an exceptional array of images, all worthy of close attention. It is distressing to hear of the leg injury to the male Peregrine Falcon. It's hard not to believe that this would affect his ability to hunt, and with young in the nest that could be a real problem. Hopefully, the female can fill the void now that the young are able to be left alone. With my very best wishes, David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your reaction David. I am happy to tell that with de male it is going much better. Hope to hear more on monday when I will be present when the young will get their rings.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  2. Prachtige fotos Roos, de boomkikker, de kleine slechtvalken en de oehoe zijn prachtig, Die zien we hier niet. Mooie fotos van de boerenzwaluw, ik heb er nu 1 zien vliegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. A wonderful post, Roos, and certainly not too many photos or words for me. I want more !!!

    It is upsetting to see that the male Peregrine has a problem with his leg. I suppose that, like the rest of us, such problems become more frequent with old age. ;-}

    You have given us a wealth of wonderful subjects to enjoy. Particularly special for me were the series on the Barn Swallow and Eagle Owl. Thank you for including a Boomkikker! I have been looking for damselflies here in central England, but have not yet found any. I'm hoping it will be soon.

    Best wishes - stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Richard, happy to say that with the male Peregrine it is going much better. Monday I will be present when the young will be ringed. Than I am sure I will here more about the problems the male had.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  4. Hoi roos,
    Dit is weer een geweldig blog, zo gaaf al die foto's.
    Ik vind ze echt allemaal geweldig, kan echt niet kiezen welke ik het mooiste vindt.
    Tja en dan die rare mensen die er rondlopen, zo belachelijk dat ze zich helemaal niets aan trekken van een hek en er gewoon overheen gaan, ook met honden in een veld lopen in deze tijd, hoe stom kan je zijn, mensen zijn alleen maar met zichzelf bezig en denken niet aan de natuur, als zij maar kunnen doen wat ze in het hoofd hebben, echt vreselijk zulke mensen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Irma, dank weer voor je reactie.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  5. Geweldig Roos je oehoe die zo mooi om het hoekje komt kijken vind ik een supermoment en je zwaluwen heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi hoe goed jij die slechtvalken volgt. Prachtig. En niks jaloers op die beauty’s van foto’s van de oehoe. Groetjes, Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Roos
    wat een super serie is dit wat zal jij genoten hebben die dag,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Overload? Nou, nee. Met schoonheid nooit. Wat een ontwikkelingen bij de Slechtvalken. Zo te lezen redden ze het saampjes. Ik hoop dat het zo blijft gaan.
    Wat een bloemenpracht allemaal.
    Gelukkig ook weer een lief kikkertje. Dank je wel Roos voor de schoonheid.

    Warme groet,
    Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Roos.

    Fantastisch.
    Ik ben echt een paar keer opnieuw bij foto 1 begonnen, om alles goed tot mij te laten komen.
    Het is inderdaad soms slecht met de manieren van mensen in de natuur gesteld.
    Wat een mooie bloemen heb je, ik vind het altijd leuk de Boomkikker weer te zien bij jou op de foto .
    Heb hem nog nooit in het echt gezien.
    Prachtige vogeltjes en Vlinders.
    Mooi de Boerenzwaluwen en super de OEHOE.
    En echt super de Slechtvalken en vooral die donsjes van de kleintjes.
    Een super serie Roos.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Roos
    ein bunter Strauss von Frühlingsboten, macht Lust auf den Sommer, toll zu sehen wie die Falken abheben
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Roos,
    Wat een super mooie blog heb je weer gemaakt.
    Het is altijd weer genieten.
    Groetjes Kitty

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Roos, wat is dit weer een mooi Blog. Je laat een hele grote diversiteit zien. De toppers zijn voor mij natuurlijk de slechtvalken en de oehoe al is de rest natuurlijk ook niet te versmaden. Prachtig!!! Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Roos,
    Alles op z'n tijd, rustig aan....zei je dat laatst op mijn blog? Haha, nou je hebt het helemaal ingehaald, wat een geweldige blog. Eerst al de geweldige serie met de slechtvalken. en je eindigd ook al met een heerlijke jaloersmakende én adembenemende serie van de oehoe, pffft.... daartussen alle heerlijkheden van de natuur, zoals boerenzwaluw, kneu, lekkere zwartkop man, bloesemrank, daslook en, oranjetipje, yeah!
    (De dwazen in de natuur...daar ga ik het verder maar niet over hebben, weten zij veel...bah.)
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Maria, dankjewel voor je leuke en uitgebreide reactie. :)
      Roos

      Verwijderen
  14. Geweldif om te beginnen de jonge valkjes zijn super en de uilen die om een hoekje komen kijken heel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. idd een overvloed aan foto's Roos, maar ik heb genoten van begin tot eind. Zo te zien heb je de foto's al een weekje eerder genomen op de Doort, want op 4 mei waren soorten als aronskelk al nagenoeg uitgebloeid. Je eerste foto's met de kuikens zijn werkelijk professioneel te noemen en de afsluitende foto's met de oehoe doen er niet voor onder. Mijn complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Gerard, dat heb je goed gezien dat ik de foto van de aronskelk al eerder had gefotografeerd. Dat is meestal het geval dat in mijn blog ik foto's plaats van diverse dagen in de maand april. Het zou toch wel heel bijzonder zijn als je al deze waarnemingen op een dag zou zien. Vandaar dat het ook een overload aan foto's is. De foto's van de slechtvalken in de nestkast en op het rooster zijn door mijn contact gemaakt. Ik refereer daar ook in mijn tekst naar. Dank weer voor je reactie!
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  16. Wat een heerlijk blog. Ik heb er meerdere keren naar gekeken om de prachtige opnames te bekijken. Ik ben stik jaloers op die mooie foto's van de oehoe, die zit te ver weg voor mij en is dus nog een lifer voor mij. Een waar feestje om door jouw blog te wandelen. De variatie van foto's en onderwerpen is groot en mooi vandaar dat ik de tijd heb genomen om je platen te bewonderen.
    Werkelijk een schitterend blog waar ik met veel plezier naar gekeken heb.
    Groeten
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Frans, Welkom op mijn blog. Dank voor je leuke reactie op alle foto's in deze post.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  17. Hoi Roos,

    Gelukkig dat het toch nog goedgekomen is met de poot van het mannetje slechtvalk. Ik ga binnenkort ook weer eens even kijken (en hopelijk fotograferen) Verder heb je een mooi uitgebreid voorjaarsblog gemaakt met van alles wat er op dit moment in de natuur zoal te beleven valt. De opmerkingen die je tegen de zgn. natuurliefhebbers maakte zijn uiteraard terecht, maar ik ben er mee opgehouden, meestal krijg je alleen een grote mond terug. Je ohoe wil ik nog even apart vermelden, wat prachtig zeg, wat zou ik die ook graag zo willen fotograferen, maar om die in Maaseik te gaan zoeken is waarschijnlijk zoeken naar een speld in een hooiberg.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Ad en mocht je overwegen de oehoe te willen zien en fotograferen dan is er zeker wel wat te regelen.

      Verwijderen
    2. Daar heb ik zeker belangstelling voor Roos maar ik heb helaas niet de beschikking over je e-mail adres. Misschien kun je even contact met me opnemen op advanduren@gmail.com
      Alvast bedankt.

      Verwijderen
    3. Ad ik heb je een mail gestuurd.

      Verwijderen
  18. Piękne zdjęcia! Ile udanych obserwacji. Sokół i sowa - cudowne! Uwielbiam też zdjęcia roślin przez Ciebie zrobione!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Roos - All of your images are so very beautiful, but the Eagle Owl pictures for me have special quality. I did my masters degree on Barred Owls (Strix varia) back in 1987 and have always had a very warm place for this fascinating group of birds! I appreciate each post you do with respect to the season of the year, your camera giving the viewer a full taste of all creatures great and small with the changes. Thank you and all best wishes - Mark

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Mark, Thank you so much for your reaction om this post and specialy the Eagle Owl.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen