zondag 23 juli 2023

Om en rond Rotterdam ...

 Een week familiebezoek.

Mijn broer en zijn vrouw waren weer terug van vakantie en daardoor kon ik weer eens op bezoek en blijven logeren. Daar ik geen auto ter beschikking had (mijn man had de auto heel dringend nodig!) heb ik een mooie KIA Seed gehuurd want ik had meer plannen dan alleen in Krimpen a/d IJsel te blijven waar mijn broer woont. Het was kort plannen omdat ik niet precies wist of en hoelang ik een auto ter beschikking had en of het uit kwam om naar mijn dochter en nicht te gaan. Ik wilde sowieso met mijn dochter afspreken en naar mijn nichtje en haar man in Rijswijk om boeken af te leveren en eindelijk hun nieuwe huis eens te kunnen zien. Gelukkig is dat allemaal gelukt en heb met mijn dochter die ook behept is met het fotografie virus (net als mijn broer trouwens) kunnen afspreken. 

Op zaterdag dan eerst naar mijn nichtje in Rijswijk waar ik voor de lunch was uitgenodigd. Het appartement is schitterend en had ik de mogelijkheid en de middelen gehad dan had ik daar zo voor getekend. Rijswijk daar liggen voor mij ook herinneringen aan mijn tante (zus van mijn moeder) waar ik menigmaal als kind op bezoek ben geweest samen met mijn moeder en later natuurlijk ook. Met mijn nichtje en haar man heerlijk bij kunnen praten over o.a. mijn zus (de moeder van mijn nichtje) en heel veel meer waar ook ik mijn ruime bijdrage aan heb kunnen leveren. Fijn om eens duidelijk uitleg te kunnen geven wat er zo in mijn leven passeert en daar werd ik niet erg vrolijk van. Maar de mens is flexibel en leven volgens een bepaalde modus is dan heel goed mogelijk. 

Op zondag dan met mijn lieve dochter afgesproken bij de Zevenhuizerplas. Dit is een natuurgebied wat tevens ook een recreatiegebied is. Jammer dat het die dag verschrikkelijk hard waaide. Daardoor lieten weinig vogels zich zien. Na afloop hebben we lekker geluncht. Waarna ik weer terug ben gereden naar Krimpen a/d IJssel wat niet ver van deze locatie is. Het was een heel gezellige dag. Aalscholvers, en ontelbare hoeveelheid meerkoeten, hoog en te snel visdiefjes en ganzen en moedige rietgorzen ver weg in het riet. 

Ik schreef al dat mijn broer ook fervent fotografeert. Met hem ben ik dan een dag naar het link > Het doove gat geweest waar veel vogels te zien zijn. Zeker moet dat in het voorjaar een fantastische plek zijn om rond te kijken. Veel watervogels en visdiefjes. De tweede locatie later in de week was Link > de Berkenwoudse Driehoek. Een meer dan Hollands landschap kun je haast niet vinden. Prachtig polderlandschap met veel plas dras voor de vogels. Daar, bleek achteraf dat ik een purperreiger op de foto had gezet. Deze soort broedt ook in deze polders. Steltkluut komt daar ook voor. Na lang zoeken is het helaas niet gelukt deze soort waar te nemen. Ik hoop daar in het volgende voorjaar nog eens rond te lopen. Bedankt lieve broer voor de gastvrijheid. 

Zo dit was een lang verhaal dus nu maar wat plaatjes. Dank voor jullie reacties op mijn vorige post over de bijeneters. Inmiddels heb ik begrepen dat er twee jongen in dat nest zitten en zullen waarschijnlijk al uit zijn gevlogen. Ook daar wil ik de komende dagen nog naartoe om die te kunnen zien. Als het weer tenminste meewerkt want er is regen voorspeld voor de hele komende week. Afijn we zien wel. Bekijk de foto's groter in de diareeks door op een foto te klikken. 

Molen bij het Doove gat. 


Polderlandschap bij Berkenwoude 






Aalscholvers Phalacrocorax carbo  trotseren de harde wind. Zevenhuizerplas



Fuut Podiceps cristatus





Meerkoet Fulica atra


Zwanenbloem Butomus umbellatus   

Kokmeeuw Chroicocephalus  


Visdiefjes Sterna hirundo De twee jongen zaten gewoon op het wandelpad en wachtten daar op de visjes die de oudervogels regelmatig kwamen brengen.










Dit visdiefje zag een insect vliegen en je kan mooi zien hoe hij/zij die volgt. 







Kaardebol Dipsacus

Rietzanger Acrocephalus





Witte kwikstaart Motacilla alba

Gewone oeverlibel Oorthetrum cancellatum


Purperreiger Ardea purpurea  


Rietgors Emberiza schoeniclus



40 opmerkingen:

  1. I am happy that all the family arrangements worked out well, Roos. I remember Rotterdam only as a huge industrialized port. Your photographs are up to their usual high standard, and I especially enjoyed the cormorants lined up on the posts. I hope there will be many more such pleasant outings for you. Best wishes - David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello David, thank you so much for you kind words. And Rotterdam is indeed a big harbor but also a beautyful city rebuild after the war. Have a look with Google.
      Warm regards,
      Roos

      Verwijderen
  2. Prachtige blog! Schitterende foto’s 👌🏼 Mooi verwoordt Roos, zeer gezellig dat je bij ons op bezoek was. Samen een goed gesprek is fijn 🥰 Karen (nichtje van Roos)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Roos,
    Schitterende serie foto's laat je zien van je bezoek bij je familie, leuk dat je broer ook een fervent fotograaf is.
    Ik heb genoten van al je foto's, zo leuk al die aalscholvers op het paaltje, ook de visdiefjes vind ik geweldig en de purperreiger is super, leuk dat je die kon fotograferen, zo vaak zie je die niet.
    Ik heb wel iets, wat jij een waterhoen (Gallinula chloropus) noemen wij de meerkoet (Fulica atra) de waterhoen ziet er heel anders uit, op de foto die je laat zien staat de meerkoet.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Irma, dank voor je reactie en ja gelijk veranderd meerkoet, dat is zo. Zonder na te denken waterhoen getypt. Dank.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  4. Lieve zus , ja het was gezellig en leuk om weer eens samen vogels te " schieten". Ps. ik zei nog tegen je ....dat is waarschijnlijk een Purperreiger Groet Broer Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt dat je dat zei. Door het tegenlicht moeilijk te zien. Bij bewerken kwamen de kleuren naar boven en werd het duidelijk.
      Roos

      Verwijderen
  5. I confess to it taking me a little while to work out who was who in your account of your visit to family, Roos. It must be my age that's causing my confusion - something that is happening with increasing regularity!

    How wonderful that you managed to be with so many of your family in such a short space of time and that plans worked out well with the car hire.

    You photography is, as always, delightful, and I particularly liked the tern images, which are far better than the ones of my own that I have just started processing!

    I have never seen a Purple Heron although they do sometimes appear in UK.

    My best wishes - stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry Richard for causing confusion with who is who in my family. It is my writing or the translation that messed up things. I do not believe your age has anything to do with it. Thank you for liking my photos of the Terns.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  6. Beautiful Sedge Warbler and the Tern feeding their young, thanks Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Roos,
    Je bent druk geweest. Family quality time ;-) Kostbaar!
    Ook hele mooie omgeving bezocht met hele mooie impressies op de gevoelige plaat.
    Vooral de aalscholvers zo mooi op een rij en zo mooi kleurend bij de paaltjes én de visdiefjes. Die ene die een vlieg in vlucht vangt, hoe is het mogelijk dat je dat kon vastleggen, SUPER !
    En dan jonge visdiefjes gewoon op het pad, tsss....dat is echt geweldig. Je hebt je kansen goed benut. Wat een heerlijke foto's.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Maria, dank je wel :) de foto's met de vlieg was puur toeval. Zag het pas op de foto bij het bewerken.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  8. Hallo Roos,
    das ist die perfekte Mischung, die Familie treffen, dazu einige Ausflüge machen und noch so schöne Bilder bekommen... so sollte es immer sein. Toller Post.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Roos,
    Weer zó ontzettend mooi. Die Aalscholvers op een rijtje... Geweldig!
    Dank je weer voor alle moois.

    Liefs,
    Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Petra. Als altijd leuk weer een reactie van je te lezen.
      Roos

      Verwijderen
  10. prachtige Foto,s Roos berkenwoude is voor mij bekend gebied zevenhuizerplas staat bovenaan mijn lijstje ja de aalscholvers op de paaltjes prachtig .een heerlijke serie trouwens

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooie foto's! Prachtig. Dat was even genieten voor mij. Dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Un reportaje espectacular, todas las fotos son extraordinarias. Enhorabuena Roos, un fuerte abrazo desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke serie van een voor mij bekend gebied. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag Roos,
    Het was zo te lezen een goed idee om je familie in het westen weer eens op te zoeken. Daarnaast kwam het natuurlijk ook goed uit dat je het fotograferen met familieleden kon delen. Je laat hier mooie stukjes Nederlands landschap zien. Wat een geluk dat je het gezinsleven van visdiefjes kon volgen en vastleggen. Zo'n kans krijg je niet vaak. Het zijn prachtige actiefoto's geworden. En dan ook nog een purperreiger fraai in beeld.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fantastic Roos, and I was truly in love Cormorants, and I love with Great Crest Grebes and Terns. Lovely.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hooi Roos
    wat is dit mooi vooral die visdiefjes in het polderlandschap zie je altijd veel dingen,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Thanks for the great photos. I liked a lot.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Roos, leuk dat je eens met je familie kon afspreken. Mooi je visdiefjes. En zo lekker dichtbij. Mooie fotos. Je hebt lekker veel gezien tijdens je bezoek aan Nederland. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Roos,

    Wat leuk als je familiebezoek kunt combineren met fotograferen. Fijn als die hobby breed in de familie gedragen wordt. Je hebt lekker gebruik gemaakt van de geboden mogelijkheden, mooi die familie visdieven. En als je ook nog een purperreiger kunt fotograferen zijn die uitstapjes daar meer dan geslaagd. Leuk om je recent in de Luijsen ontmoet te hebben.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ad, dank voor je reactie. Het was zeker leuk je gesproken te hebben wat tevens prettiger communiceren is in reacties op onze blogs.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen