woensdag 2 augustus 2023

It is to much, in different ways ...

 De hele maand juli was een van de natste zomermaanden in vele jaren. Veel mensen klagen hierover maar ik ben er blij mee. Ondanks de vele buien heb ik tussendoor ook regelmatig de zon zien schijnen en een voordeel hierbij was dat de temperaturen rond de 22 graden schommelden en dat vind ik heerlijk. Genoeg warm om de insecten te zien vliegen die zo nodig zijn voor voedsel voor de jonge vogels. Boomkikkers die zich ook voldoende lieten zien. Ik hoef niet zo nodig te bakken op hete stranden of vanwege de grote hitte binnen moeten blijven bij de airco en pas in de avond of vroege ochtend je je weer buitenshuis kan begeven. Dan mis je toch een hoop van de mooie zomertijd. Deze hete temperaturen komen nu veelvuldig voor in de landen die zuidelijker zijn gelegen en dat rondom de aarde. 45+ is geen uitzondering. Bosbranden, opwarming van het zeewater, mens en fauna en flora hebben er enorm van te lijden. De opwarming gaat nu in een schrikbarend tempo. Het stemt mij niet vrolijk en ik maak mij grote zorgen. De oorlog in Oekraïne en de problemen in Israël stemmen mij ook niet erg vrolijk en ik hou mijn hart vast. Dit en nog meer zaken zorgen ervoor dat ik me erg onrustig voel en het maakt mij onzeker. Zie ik de dingen verkeerd ligt het aan mij? Vragen, die niet beantwoord kunnen worden. Dus ga ik er nog meer op uit dan normaal en geniet van alles wat ik tegenkom. Gisteren had ik een bijzondere ontmoeting met een vreselijk aardige man op de Kettingdijk. We hebben wat wetenswaardigheden uitgewisseld over locaties en wat daar aan vogels te zien is/was. O.a. de grauwe klauwier. Ik had mijn auto aan het begin van de Kettingdijk geparkeerd en daar liep ik naartoe om naar die locatie te rijden om de grauwe klauwier te gaan zien. Al lopend naar de auto vertelde de man over zijn zieke vrouw en dat hij daardoor wat weken niet de natuur in was geweest. Je mist dan delen van de voortgang van de natuur. Dat klopt want dat merkte ik ook na terugkomst van onze vakantie. Het verhaal over de ziekte van zijn vrouw heeft veel indruk op mij gemaakt en zei hem dat ze een moedige vrouw is. Hoeveel kan een lichaam aan en dan er toch weer voor gaan. Ik heb er veel aan gedacht en respect voor. Dan zijn mijn gezondheidsproblemen een peulenschil als ik het mag vergelijken. Later ontmoette ik hem weer op de bewuste locatie en hij wees me waar de klauwieren zaten. Prachtig. Bedankt lieve man en veel sterkte.

Ik ben dus in die dagen dat ik op stap was weer op diverse locaties geweest. O.a. De Luysen, De Doort, Kettingdijk, St. Maartensheide, Smeetshof en Wijfelterbroek.

Hierbij alweer een te grote serie waarin ik bij de foto's het e.e.a. vertel. 

Bij de bijeneters Merops apiaster is er nog een nest waar de jongen niet zijn uitgevlogen. Weliswaar op afstand nog wat foto's kunnen maken van de oudervogels die met prooi aan kwamen vliegen. 




Een juveniel roodborst Erithacus rubecula had totaal geen angst om dichtbij te komen zitten. Even later had hij een juveniel tijgerspin/wespspin Argiope bruennichi te pakken. 



Mazzel om ook de wespendief Pernis apivorus aan te treffen. Een van mijn favoriete roofvogels. 

Op diverse locaties in De Luysen trof ik het ijsvogeltje Alcedo athis aan. Dit is een juveniel mannetje 




Op de Kettingdijk een lijster Turdidae met prooi voor zijn/haar jongen. Als ik het goed zie zijn het kleine hagedissen/salamanders

Op weg naar de locatie van de Grauwe klauwier zag ik deze reebok Capreolus capreolus in een weiland lopen. Snel ging het niet en het zag er onregelmatig uit. Zou hij wat mankeren? Later op de foto's thuis kon ik inderdaad waarnemen dat zijn linker voorpoot stukken dikker was dan normaal. Het arme dier zal pijn hebben. Desondanks zag hij er verder goed gezond uit. Ik hoop dat zijn verwonding zal herstellen. 




Ze zijn naar mijn idee vaker te zien, de stadsreus/Hoornaarzweefvlieg Volucella zonaria een mooie grote zweefvlieg. 

Boomkikker Hyla arborea in het Wijffelterbroek 


Grauw klauwier Lanius collurio male 

Juveniel Grauwe klauwier 

IJsvogel Alcedo althis



Roerdomp Bolaurus stellaris verscholen in het riet en in vlucht 





Moerassprinkhaan Stethophyma grossum


Tijgerspin/wespspin Argiope bruennichi 



Bruin zandoogje Maniola jurtina

Boomkikkers Hyla arborea en een grote groene sabelsprinkhaan Tettigonia virdissima  In De Doort. Drie foto's van kikkertjes niet groter dan 1cm en een volwassen exemplaar zo'n 4cm.   

Distelvlinder Vanessa cardui een van de weinigen die ik dit jaar heb kunnen waarnemen. Het gaat niet goed met de vlinders. 

Gehakkelde aurelia Polygonia c-album

Grasmus Sylvia communis juveniel 


Dikkopje Hesperiidae

Dagpauwoog Aglais io

Citroenvlinder Gonepteryx rhamni

Distelvlinder Vanessa cardui





Phegea vlinder Amata phegea


Platbuik libel Libellula depressa

Grote weerschijnvlinder Apatura iris














Kleine vuurvlinder Lycaena phlaeas 

Weidebeekjuffer female Calopteryx splendens

Dank om weer tot het einde te geraken van deze serie. Ook dank voor jullie reacties op mijn vorige blog. Groeten, en blijf gezond. Roos. 



19 opmerkingen:

  1. Dearest Roos. I am so sorry to hear of your troubles. The world is a very difficult place at the moment and you have my full sympathy. However, I am delighted to find that you are able to take comfort by getting out and enjoying nature and, by you showing us your wonderful photos, we too can have the uplifting pleasure of remotely joining in with your adventures. Thank you!

    There are not many of this wonderful mix of species that I have seen this year, and three of them I have never seen.

    Please take very good care. Best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos,
    Wat leuk dat je die aardige man tegenkwam en dat jullie een goed gesprek hebben gehad.
    Hij heeft je weer een mooie plek gezegd waar je de klauwier kunt vinden.
    Je hebt wel veel vlinders gezien, hier is het nog steeds heel droevig gesteld met de vlinders, heel af en toe zie ik er eentje, dat is ook voor de libellen zo.
    Heel mooi vind ik de ijsvogels de boomkikker en de grasmus, perfect scherp heb je alles gefotograferd, mijn complimenten.
    Ik deel je zorgen wat betreft de onrust en klimaatverandering in de werled, het gaat wel heel snel nu, het weer bevalt mij ook goed, niet die hitte dat hoeft van mij niet want dan kan je niet veel meer, tja in huis zitten en dat vind ik zonde ik ben veel liever buiten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig Roos wat je allemaal gezien en gefotografeerd hebt.
    Dit is echt genieten, wat een soorten.
    En wat staan ze er mooi op.
    Ben stiekem een beetje jaloers ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Roos.

    Wah Roos dit is een fantastische serie.
    Het een in nog mooier dan het ander.
    Super de Bijeneter en de IJsvogel
    Prachtig de Roerdomp.
    Het juveniel Roodborstje is echt super.

    Prachtige serie.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig Roos je zou bij jou niet zeggen dat het af en toe behoorlijke hoosbuien langskomen wart een serie zo een kan nooit te lang zijn de bijeneter en het ijsvogeltje vind ikzelf heel bijzonder en het boomkikkertje dat krijg je ook niet zomaar voor je lens zonder de overige geweldige foto,s te kort te doen vind ik het puur genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. The world as we know it is falling apart, Roos, of that there is little doubt. Thanks for presenting nature’s beauty in your inimitable way, always a great variety with superb photography. I am happy to hear of your encounter with the man whose wife is sick. We need human connections too and so often women are nervous around men they don’t know. It’s good to read of the exceptions. Take good care of yourself. Best wishes - David

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hello. It was a pleasure to look at your photos. They are fantastic. Greetings.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve zus weer lekker bezig geweest zie ik. De Juffer is wel heel fraai.Hoe krijg je het voor elkaar een Roerdomp te schieten!? Groet Broer Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie serie weer Roos! Gelukkig dat je in de natuur je rust wat kunt vinden, waar ik mezelf ook in terug zie.
    Bijeneters komen volgend jaar wel weer 😍

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Roos.

    Wat een diversiteit aan prachtige foto’s. Jij bent er echt veel op uit kunnen gaan, dat is toch genieten en wij dan weer van jouw foto’s. Heel bijzonder die lijster met een salamander/hagedis. Mooi en waardevol die ontmoeting met die man op de Kettingdijk, zet alles wellicht in een ander perspectief.
    Groetjes,
    Toos

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Roos, wederom een prachtig Blog. Wat een mooie soorten heb je gescoord. Grauwe klauwier, Roerdomp en zelfs Bijeneters. Het kan niet op. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Roos,
    Ik heb vrij brede schouders, maar ik heb toch het leed van de wereld er maar afgeschud..Ik hoop dat je er ook wat rustiger mee om kunt gaan, want dat is niet goed voor je en je kunt niet meer dan je best doen. Mooi mens ben je als je een troostend woord deelt onderweg. Mooi mens als je zulke fantastische foto's met ons deelt!
    Bijeneters, klauwieren, roerdomp, IJsvogels juweeltjes van foto's, maar ook de schattige juv. roodborst en grasmus, vertederend! Bij de Grote weerschijnvlinder viel mijn mond open....die is zo mooi en wat een kans kreeg je om het van alle kanten en in close-up op de foto te zetten, schitterend! De boomkikkertjes super. De gewonde ree, sneu, maar wie weet verstuikt, dan komt het nog goed...Gaaf is de lijster met het hagedisje in de bek. De weidebeekjuffer is een mooie kers op de taart.
    Lieve groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Roos, ben het helemaal met je eens, voor mij was juli een heerlijke maand, met tussen de regen en wind door ook veel mooie momenten met wat zon en vooral......aangename temperaturen. Ja, jouw blog, is gewoon de ene mooie foto na de andere, vlinders, libellen, vogels. geweldig. De boomkikkertjes laten zich bij jou nog zien, in mijn gebiedje mag ik blij zijn als ik er 1 kan vinden. De serie van de grote weerschijnvlinder is top, deze mooie vlinder zie ik hier aan de westkust ook niet. Prachtige blog weer

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Roos,
    was für ein genialer Post, Bienenfresser, Eisvogel der Rehbock und dazu die tollen Details der Schmetterlinge so etwas schaut man sich gerne an, meine Topbilder ist die Rohrdommel im Schilff, super gesehen ich wäre bestimmt vorbei gelaufen.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hej Roos, Här var det många vackra bilder. Men, kungsfiskaren sticker alltid ut....den är otroligt vacker tycker jag.
    Hälsningar Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ros,

    Gave serie weer. Na onze ontmoeting in de Luijsen ben ik er niet meer geweest. Maar jij laat hier zien dat terugkomen toch succes oplevert. Mooi dat je nog een foto van de bijeneter op een tak kon maken, ook daar ben ik niet meer geweest. De ijsvogel laat zich toch weer wat vaker zien merk ik. Bijzondere prooi voor een zanglijster, dat heb ik nog nooit gezien. Zielig dat pootje van die ree, ik denk dat hij gebroken is geweest. Het is je dan toch nog gelukt om een roerdomp te fotograferen, geduld beloond. Mooie vlinders ook, de distelvlinder heb ik dit jaar ook maar een keer gezien hier in de tuin. Maar het meest bijzondere van je blog vind ik toch wel de grote weerschijnvlinder, prachtige soort en je hebt hem er erg gaaf op staan. V.w.b. het weer ben ik het helemaal met je eens.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heb je weer veel gezien Roos. Prachtige foto's. De bijeneter blijft verrassen. Ik vraag me af waar je die kunt zien. En het boomkikkertje in het Wijfelterbroek ! Het was er op wachten, maar nu is het dus zo ver. Fijn om te zien. De Klauwier is ook heel bijzonder. Van de weerschijnvlinder heb je ook prachtfoto's gemaakt..

    BeantwoordenVerwijderen