zondag 27 augustus 2023

Einde zomer nadert ...

 Je merkt het aan de wind die voelt anders en geeft al dat herfstgevoel. Het is nog steeds warm maar de nachten worden al frisser. Ook wordt het steeds eerder donker. Weer een seizoen voorbij en we gaan richting de herfst. Meer spinnen zijn dan waar te nemen en muggen zijn in grote getalen na al de regen van de afgelopen tijd ook van de partij. Bij het wandelen in waterrijke gebieden werd ik dan ook menigmaal gestoken met heftige reacties. De foto's van de vorige keer van de zwarte ooievaar waren niet naar mijn tevredenheid dus was ik opnieuw op zoek gegaan. In geen velden of wegen te bekennen en ik stond op het punt om naar een andere locatie te gaan voor de roerdomp toen ineens de zwarte ooievaar kwam overvliegen en nog redelijk laag ook. Dus nu zijn de vluchtfoto's stukken beter. Jammer dat hij niet ergens neerstreek maar juist hoger en hoger cirkelde om uit het zicht te verdwijnen. 

Zwarte ooievaar ciconia nigra





Niet ver van deze waarneming zag ik een boomvalk in een elektriciteitsmast zitten. Die had ik tot dan nog niet kunnen waarnemen op de plekken waar ik ze in voorgaande jaren veelvuldig heb kunnen zien. Dus ik was er blij mee. 

Boomvalk Falco subbuteo



Dan op de volgende locatie naar de roerdomp speuren die moet daar gewoon nog te zien zijn. De hele middag op de uitkijk en ook toen na het besluit om naar huis te gaan zag ik aan de waterkant een roerdomp vrij staan in het riet. Dus ben ik hem/haar blijven observeren en niet zonder succes. Het is prachtig om te zien hoe deze soort soms echt zo moeilijk te spotten valt en is het een waar zoekplaatje, want ineens kruipt hij op zo'n 20 meter verder in het riet omhoog om dan in vlucht weer 10 meter verder te landen. 

Roerdomp Botaurus stellaris



Zoekplaatje 





In de zonnebloemen een grote groene sabelsprinkhaan. Kikkers en padden kun je nu ook tegenkomen ze springen zo voor je voeten weg. Een hagedis kruipt recht omhoog tegenop een houten paal. Een futenpaar heeft nog steeds twee kleine  jongen en dat tegen eind augustus. Een grote viervlekwielwebspin Araneus quadratus verraadde zichzelf toen een vlinder zich kon losrukken van een draad van het web. Een kiekendief was ook even zichtbaar. 

Fuut Podiceps cristatus 




Grote groene sabelsprinkhaan Tettigonia viridissima 


Kiekendief Circinae

Bruinrode heidelibel Sympetrum Striolatum

Pad bufo bufo 

hagedis Lacertilia  

viervlekwielwebspin Araneus quadratus






Kikker Lacertilia

En bij mij in de straat hebben huiszwaluwen toch nog een nestje kunnen maken waarvan het jong al op uitvliegen staat. Is het geen schattig koppie? 

Huiszwaluw Delichon urbicum  


En in afwachting van de visarenden die nu ook moeten langskomen een foto van een exemplaar  die ik kon fotograferen in oktober 2017. Dit was zo een mooi exemplaar dat ik hier nog wel eens naar wil laten kijken. Misschien helpt het om ze binnenkort weer te kunnen fotograferen. 
Visarend Pandion haliaetus

Bij deze wil ik jullie weer bedanken voor jullie reacties op mijn vorige post. Ik waardeer dat altijd ten zeerste. 



28 opmerkingen:

  1. Hoi Roos.

    Pff, wat veel moois laat je voorbij komen.
    Mooi de Zwarte ooievaar, Sprinkhaan, Libellen, Pad en Hagedis.
    Prachtig zijn de Boomvalk en Roerdomp.

    Zeer mooie serie Roos.
    Super.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos,
    Schitterende foto's laat je zien.
    Mooi zo de zwarte ooievaar, je had geluk dat hij of zij zo mooi voorbij vloog.
    Schattig ook de huiszwaluw, hier zijn ze nu vertrokken, de visarend is helemaal geweldig zo mooi met de vleugels helemaal uit gespreid.
    Mijn favoriet is de spin, geweldig vind ik ze, ik heb ze nog niet zo groot gezien.
    Ik ben blij dat we richting de herfst gaan, kan je tenminste beter slapen, ik hou van een koude slaapkamer anders kom ik zo slecht in slaap.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wonderful photography, Roos. I particularly enjoyed the Black Stork and Bittern sequences. If I had such sightings it would have been the highlight of my year!

    Your Osprey image is fabulous!

    Your dragonfly pair are Sympetrum striolatum, which we call 'Common Darter'

    You are clearly not an arachnophobe with those superb close-ups!

    Best wishes from central England where the mornings feel distinctly autumnal

    Take good care - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Richard for the name of the dragonfly. Spiders are interesting creatures but I do keep my distant. Put them outside if found in the house. Close-up thanks to my lens.
      All the best,
      Roos

      Verwijderen
  4. Hooi Roos
    geweldige foto's de zwarte ooievaar zandhagedis de roerdomp mooi als je dat voor je lens krijgt,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. As always, Roos, a gallery of nature shots fit for a high quality book. Thanks for including spiders, those forgotten and unloved members of the wonderful world of predator and prey. Best wishes from Ontario - David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you David. Spiders I find them amazing cratures.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  6. Ja Roos dit is genieten van begin tot het eind hier kan ik heel lang van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. I love the Bittern, so graceful. The Osprey is brilliant. Thanks Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I love that the summer is coming to an end. I don't know about your area in Belgium but this year it's been horrible here in Spain. At least now we are getting some rain and cold nights again.
    The black stork photos are amazing, but I've fallen in love with your osprey picture. Congratulations!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your reacton on this post. Indeed Spain and all the countries around the Mediterranean Sea suffered from hight tempratures and fires. Also other countries on the globe. It is true horror for men and nature and the cratures in it. I fear this development. Here in Begium and the Netherlands it was ok. We had a verry wet July but that I did not mind. Good for nature and the levels of water. So for us this summer was ok.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  9. Wow, your photos are amazing. A pleasure to watch.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Pracht foto's Roos.
    Wat heb je de zwarte ooievaar mooi gevangen in de vlucht.
    En wat heb je ook een mooie spin te pakken met je lens (mooie naam heeft ie ook )
    Mooi om al die verschillende soorten te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Weer een interessant blog en mooi om te zien dat ook in deze tijd van het jaar zoveel te beleven valt in de natuur! Groetjes, Lies Lammers
    Beantwoorden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Lies. voor je reactie. Ik neem aan dat je dubbel had gepost. Vandaar dat ik de vorige heb verwijderd.
      En ja als je goed om je heen kijkt is er nog een hoop te zien.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  13. Hallo Roos,
    Het is teveel om op te noemen, gewoon!!
    Jij en slechtvalken....altijd goed en mooi! En dan de roerdomp prachtig! Bruinrode Heidelibellen zie ik ;-) mooi hoor! Ook de spinnen gaaf gedaan. De zwarte ooievaars had je nu wel goed in vlucht. en de uitsmijter visarend is adembenemend!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bardzo dziękuję za świetny reportaż. Udane zdjęcia i obserwacje. Podziwiam!
    Czarny bocian piękny! I rybołów!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Roos,

    Die zwarte ooievaar zat wel lekker laag zeg, een buitenkansje. Met roerdompen is het steeds hetzelfde, je moet vaak heel lang wachten voordat ze zich eindelijk eens laten zien en uit het riet komen. En je moet constant alert zijn anders heb je voor niks zitten te wachten want voordat je goed en wel ziet zijn ze vaak al weer weg. Deze liet zich mooi vliegend zien. Die hagedis staat er prachtig scherp op. Hele mooie platen ook van die wielwebspin.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen