zondag 20 augustus 2023

August all is quiet ...

 Vogels zingen niet meer. Ze zijn in de rui en ze zijn aan het opvetten om zich klaar te maken voor de grote migratie richting het zuiden. Het is dus moeilijker om vogels te spotten mede doordat bomen en struiken volop in het blad staan. Maar er zijn van die uitzonderingen als je bij bepaalde waterpartijen gaat kijken waar vis voorradig is zoals o.a. de Luysen, De Banen of Schoorkuilen. Daar kun je elk jaar doortrekkers waarnemen zoals ooievaars, lepelaars en zwarte ooievaars. Ook dit jaar kon ik twee zwarte ooievaars waarnemen. Weliswaar op grote afstand dus de foto's zijn nou niet echt denderend plus dat toen ik de ooievaar in vlucht fotografeerde er nog veel laaghangende bewolking hing. Uiteraard zijn er weer genoeg weidebeekjuffers en juffers bij het water te vinden zoals bij de A-beek. Kleine vuurvlinders bij het Wijffelterbroek. Ook op diverse plekken prachtige zweefvliegen kunnen vastleggen. Wat een mooie misleiding in hun tekening wat predatoren moet afschrikken want niet elke vogel wil een wesp als prooi, behalve de wespendief dan. Die heb ik tot nu toe dit jaar maar een keer hoog in de lucht kunnen waarnemen toen ik naar de bijeneters ging kijken. Door de natte maand juli waar veel regen is gevallen zie je volop paddenstoelen uit de grond schieten zoals de grote parasolzwam. Raar, als je met 28 graden loopt te puffen en dan paddenstoelen tegenkomt. In elk geval is in onze omgeving nu voldoende regen gevallen om het grondwaterpeil weer op niveau te krijgen en geen droogte zoals vorig jaar. Alles is dan ook weelderig groen en nog volop planten in bloei maar ook al weer bessen van diverse struiken, zoals vlierbes, meidoorn en lijsterbes.

Boomkikkers, ja augustus en september zijn de maanden om deze wonderschone kikkertjes te zien en dan ook in een mooi decor met rijpe bramen die net die kleur aanbrengen ter verandering aan al het groen. Het zal dan ook niet verbazen dat ik hier weer een hele reeks van op de plaat heb gezet. 

Maar genoeg gezever hier weer een reeks aan platen van de hierboven beschreven waarnemingen. 

Zwarte ooievaar Ciconia nigra






Vlierbes Sambucus

Gelderse roos Viburnum opulus

Zonnebloem Helianthus annuus  



Dodaars Tachybaptus ruficollis

Grote groene sabelsprinkhaan Tettigonia viridissima


Grote parasolzwam Marcolepiota procera


Fitis juveniel  Phylloscopus trochilus 

Kleine vuurvlinder Lycaena phlaeas




Weidebeekjuffer male and female Calopteryx splendens


Juffer Zygoptera



Blauwtje Lycaenidae

Stadsreus Volucella zonaria

Doodskopzweefvlieg Myathropa florea

Boomkikker Hyla arborea















Dank voor jullie bezoek aan mijn vorige post en dank voor jullie reacties. 

John Legend 




15 opmerkingen:

  1. De ooievaars zijn toch mooi Roos. Ik heb alleen een lelijke zwarte ooievaar in vlucht. De boomkikkers zijn ook prachtig, ik kan ze nooit vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hooi Roos
    Dit ziet er weer geweldig uit die foto's ik heb er van genoten erg mooi
    Groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Valt echt niet tegen hoor Roos. Erge mooie foto’s. Je weet ze toch steeds weer te vinden zoals de boomkikker bijvoorbeeld. Ik heb daar moeite mee. Ik heb weer genoten van je foto’s. Groetjes Karin M.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Roos,
    Geweldige foto's in je blog.
    De zwarte ooievaar is toch wel echt bijzonder om te zien, zelf heb ik ze nog nooit gezien.
    Dan het boomkikkertje, je kan echt goed zien hoe klein die is met de braam erbij, je moet dan ook wel heel goed kijken om hem te kunnen vinden, ik vind ze echt helemaal top.
    Ik heb weer genoten van je blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. As you say, Roos, August is quiet from a birding perspective as birds enter their moult and prepare for migration in other ways, but as your pictures equally reveal there is much to please the eye of a keen naturalist. Great representation of nature’s wonderful diversity here. All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Roos.

    Prachtige serie laat je zien.
    Mooie natuur.
    De Kikkers en de Zwarte ooievaar zijn prachtig.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. It is comforting to know that you are still out and about, Roos, and taking wonderful photos. Your delightful shots of the boomkikkers with the blackberries show just how small these fabulous creatures are - as you know, a real favourite for me.

    I was also delighted to see your photo of a mating pair of White-legged Damselfly (Platycnemis pennipes) - my favourite of all the UK damselflies.

    My very best wishes - stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  8. geweldig wat een heerlijke serie het boomkikkertje daar kijk ik ook naar uit maar helaas nog niet kunnen vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Thanks for the really great photos. Unbelievable.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Roos
    da wird man neidisch bei so einer super Auswahl von Bildern, der Schwarzstorch ist ein wunderschöner Vogel, Danke fürs zeigen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Roos,

    Je hebt weer erg veel gezien en gefotografeerd tijdens het struinen door het Kempen-Broek. Zwarte ooievaars worden ook ieder jaar vaker waargenomen, ze doen het blijkbaar steeds beter. De stadsreus zie ik steeds vaker voorbij komen in blogs, ik heb hem nog nooit gezien. Je boomkikkertjes zijn prachtig, mooie compositie en houdingen, ik ben er dit jaar nog niet voor op stap geweest.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag Roos,
    Zwarte ooievaars zijn toch wel een bijzondere soort in NL, ik heb ze alleen nog maar in het buitenland gezien. Met boomkikkers is dat anders. Ik kom ze af en toe tegen, minder dan enkele jaren terug, maar zoveel als jij er laat zien (bovendien in een omgeving met bramen) is er al lang niet meer bij. Zouden ze gevangen worden of is er een andere verklaring? Weidebeekjuffers zie je in West-Nederland niet, helaas, en het zijn juist van die prachtige juffers. Je laat hier weer een mooie diversiteit zien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. zwarte ooievaar, prachtige zonnebloemen, weidebeek juffers en ook nog eens veel boomkikkers, zomaar wat van mijn favorieten uit jouw mooie serie. Bij jou zie je dus nog wel aardig wat boomkikkers. Ik heb er in de duinen dit jaar welgeteld 2 of 3 gezien....2 grote en maar 1 kleintje, voorgaande jaren kon ik eind juli, begin augustus soms wel 10 kleintjes vinden. Het gaat hier niet goed met de boomkikkers. De weidebeekjuffers heb ik ook al even op mijn wensenlijstje. Een soort die niet vlakbij zit en ik ga ook niet reizen voor 1 specifieke soort waar ik de weg niet ken.... wie weet volgend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Roos,
    De eerste drie foto's van de zwarte ooievaar vind ik prachtig! Je hebt weer heel veel gezien tijdens je omzwervingen. Mooie sprinkhaantjes, prachtige zweefvliegen en kleine vuurvlinders. Maar dan die juffers, zo mooi, vooral de weidebeekjuffers. De boomkikkers op de bramen is een schitterende serie. Ik heb ze hier niet in de buurt, anders wist ik het wel ;-)
    Top blog...ik liep wat achter, maar ga nu meteen naar je nieuwere blog kijken
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Podziwiam Twoje obserwacje. Piękne serie zdjęć. Zawsze z ochotą oglądam!

    BeantwoordenVerwijderen