vrijdag 22 februari 2019

Een korte winter


Het stelt niet veel meer voor, de winters in Nederland en omringende landen. We hebben wat sneeuw gehad die ook weer snel smolt. Schaatsen is er niet meer bij want de wateren vriezen nog amper dicht. Toch krijgen we overwinteraars uit hoger gelegen landen omdat daar nog wel lange winters te beleven zijn. Zo zien we dus veel ganzen in de velden en ook kramsvogels, koperwieken en er worden bijzonderheden waargenomen zoals de notenkraker en kleine trap. Deze vogels zijn voor mij net te ver weg om even op en neer te rijden. Ik geniet dus van de foto's van de mensen die ze wel op de foto hebben gezet. Ook wordt er in kranten aandacht aan besteedt. Ik hou het dus op vogels en dieren die bij mij in de buurt zijn waar te nemen en geniet daar volop van. Ik ben ook niet zo'n twitcher om met vele anderen zo'n bijzonderheid op de foto te moeten hebben.

De foto's die ik hier laat zien zijn dus gemaakt op plekken waar ik het hele jaar wel vaker kom zoals De Luysen, De Doort en Stevolplas.

Boomklever Sitta europaea

Buizerd Buteo buteo







Mus Passer domesticus

Ree bok Capreolus capreolus

Spreeuw Sturnus vulgaris
Buizerd Buteo buteo

Kramsvogel Turdus pilaris









 

Koperwiek Turdus iliacus


 
Pimpelmees Cyanistes caeruleus








30 opmerkingen:

  1. Roos,hier word ik stil van,het is net of ik wer in Diepenheim ben alleen was het toen nog geen winterse taferelen,dit is voor mij intens genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Great series of images, Roos, all nicely framed like a picture gallery. I can identify the species and of course many others can, but I suspect there are readers unfamiliar with the birds who would appreciate them being identified.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello David, thank you for liking the captures and you are right that not everyone knows their names and added the names by now.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  3. Hoi Roos, Voor prachtige vogel foto's hoef je geen beroemdheden op te zoeken. Wat een gave serie! Wat heb je veel buizerds gezien en bijzonder mooi weten te fotograferen. De koperwieken en kramsvogels zijn ook plaatjes! Ook de pimpelmees en de spreeuwen tussen de bessen. Schitterende sfeerplaten. Ook de verstilde sneeuwplaten van uitgebloede bloemknoppen, vacht tussen het prikkeldraad met sneeuw en die klonten op het hek. Je moet het maar zien! Een mooie Post waar ik weer heerlijk van heb genoten.
    Groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. A delightful collection of images, Roos, with your artistic talent shining through! I particularlyl like the Fieldfare and Redwing images (haven't seen so many of them here this winter), but you Buzzard images are my favourite.

    With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Richard. Always nice to read your thoughts and findings about my photos.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  5. Hi Roos,
    Wonderful set of Winter images, we at the moment are basking in sun with very balmy temperatures.
    Love the last few images with the snow and ice, your Fieldfare, Redwings and Nuthatch images are super but the Buzzard images are a delight.
    All the best, John

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Unas fotos fantƔsticas, me han gustado mucho todas y en especial las del busardo posado, me parecen extraordinarias. Roos enhorabuena por este bello trabajo, un fuerte abrazo desde el norte de EspaƱa.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Roos.

    Hele mooie serie vogels laat je voorbij komen.
    Super mooie foto's Roos.
    Het is genieten van deze mooie natuur.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Roos
    vantastie in beeld gebracht.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Roos,
    Super mooie serie foto's laat je zien.
    De buizerd en kramsvogels zijn echt super om te zien.
    Ook nog met wat sneeuw, ik denk dat je dat vanaf nu wel weer kan vergeten, het is nu gewoon warm.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Roos,

    Prachtige foto's van rundum hause. Ik ben ook niet zo'n twitcher, ben ook niet naar de notenkraker geweest. Jij bewijst hier dat in je directe omgeving genoeg mooie, fotogenieke dingen te fotograferen zijn. Ik vind je pimpelmeesje, de spreeuwen en de kramsvogel tussen de bessen heel mooi, maar je buizerd vind ik echt fantastisch en dan wil ik vooral nr. 5 noemen, die kan zo aan de muur, prachtig met die zachte achtergrond en de onscherpe kaardenbollen op de voorgrond.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je enthousiaste reactie op mijn blog Ad.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  11. Wat een prachtige foto's Roos. De buizerd vind ik super gaaf gemaakt.
    Maar de pimpel tussen de besjes is zoooooooooo mooi !!!!
    Mijn complimenten .
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je enthousiaste reactie Tinie.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  12. Hoi Roos,
    Ik ben ook niet zo'n soortenjager, maar als er een leuke zeldzaamheid redelijk dichtbij zit wil ik nog wel eens gaan kijken (notenkraker bijv). Voor mooie foto;s heb je niet per se bijzondere soorten nodig, dat bewijs je maar weer met de buizerd-serie: prachtige plaatjes. Hoewel een veel voorkomende soort toch niet makkelijk om zo vast te leggen. Koperwiek en Kramsvogel moeten bij ons ion het duingebied ook veel voorkomen, maar ik wil ze dit jaar maar niet zien. Ook je Kramsvogelserie is erg geslaagd.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Roos,
    Zoals Dick al zei laten koperwieken en kramsvogels het deze wintermaanden afweten in het duingebied. Vermoedelijk niet genoeg te eten. Jij hebt wel mooie kansen gehad om ze vast te leggen. De buizerd heeft je ook volop kansen geboden, want je komt met een fraaie reeks. Goed dat je niet naar de kleine trap gekomen bent. Hij zit meestal nogal ver weg, zoals ik zelf ook gemerkt heb. De notenkraker was wel goed benaderbaar, en bovendien een prachtig fotomodel. Jouw winterse beelden maken nog wel even duidelijk in welk jaargetijde we zitten, ook al is de indruk die we momenteel buiten hebben heel anders.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Kees voor je reactie op dit blog.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  14. De pimpel tussen de rode bessen, wat een mooi gezicht! En die tweede foto van de buizerd, hij kijkt super verbaasd. Het zijn allemaal echte winterfoto's met van dat heel koele licht, mooi.
    groeten
    Roely

    BeantwoordenVerwijderen