zondag 3 maart 2019

Lente berichten in februari


Het is pas februari maar de temperaturen stegen tot ongekende hoogtes voor de tijd van het jaar. We konden zelfs op een terras genieten van de zon onder het nuttigen van een drankje en lunch.
Een bijzonderheid die ik in deze maand heb mogen fotograferen is de ransuil. De laatste keer dat ik deze vogel heb gezien was vele jaren geleden. Nu dankzij een tip van een familielid heb ik deze vogels kunnen zien en vastleggen op de plaat. Ook best wel bijzonder hazen kunnen vastleggen in de polder, te weten de Alblasserwaard in de buurt van het prachtige dorp Goudriaan. Mooi is ook dat het Zuid-Hollands Landschap landerijen van boeren opkoopt en daar plas-dras gebieden van maakt voor o.a. de grutto's en andere vogels die in dit soort landschap gedijen. Ik heb dan ook inderdaad daar grutto's kunnen fotograferen. Een vogel die veelvuldig voorkomt is de zwaan. Niet minder mooi, zeker als ze aan het baltsen zijn. De slechtvalken zijn natuurlijk ook druk doende met baltsen en het zal me niet verbazen als zij net als andere koppeltjes al een ei hebben. Helaas geen cam op dit nest dus nog even geduld.

Het zijn weer flink wat foto's geworden. Veel kijkplezier.
Ook wil ik jullie bedanken voor jullie reacties op mijn vorige blog. Ik ben daar blij mee!

Ransuil Asio otus





Haas Lepus europaeus











 


Grutto Limosa Limosa








Fitis Phylloscopus trochilus ?


Fuut Podiceps cristatus
 

 

 Sperwer Accipiter nisus


Scholekster Haematopus ostralegus

 
Grauwe gans Anser anser
 

Krakeend  Mareca strepera


Distelvink/putter Carduelis carduelis


Slechtvalk Falco peregrines


Knobbelzwaan Cygnini






 
Slechtvalk Falco peregrines
 



Glanskop Poecile palustris



Grote zilverreiger Ardea alba



Doolhofzwam Daedalea quercina
 


Spekzwoerdzwam Phlebia tremellosa
 
 

33 opmerkingen:

  1. Wat een mooie blog, met heel veel lentekriebels.
    Prachtig die ransuil. Maar de zwanen, dat verliefde koppeltje....die serie steelt de show voor mij, zo mooi. Ook de hazen heb je geweldig vast kunnen leggen.
    en met de grutto's en de sneeuwklokjes is het lentegevoel compleet.
    hele mooie blog weer
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos
    wat is dit mooi ik heb er van genoten.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Roos. Wat weer een mooie foto’s. Heerlijk lenteweer in Nederland (wij zijn in Spanje). Gr.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Toos, Inmiddels storm en regen dus geniet nog maar even van jullie verblijf in Spanje.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  4. Roor het is een heerlijk overzicht geworden ,maar de ransuil vind ik helemaal toppie om hem zo mooi verscholen toch te fotograferen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Roos,
    Sounds as if we have been having similar weather, crazy for the time of year.
    Some superb images, the Long-eared Owl is so good to see, I'm still waiting for a pal to take me to a site.
    Love the Hares having a chase about and eventually finishing the chase.
    You are always so lucky with the Peregrine falcons, look forward to updates through the season.
    All the best, John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Indeed it was Spring weather but to early for the time of the year. Now we have storm and rain.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  6. The shots are all wonderful, Roos, but the images of the Long-eared Owl are especially appealing. This is not a bird that is easy to find, and even harder to photograph since they camouflage so well. You are fortunate that someone notified you where to find this bird. I am sure the February weather was delightful, but it is at the same time a casue for concern as these abnormal conditions become ever more frequent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello David, thank you for your reaction. Yes the weather was to warm for the time of year. But now its back to normal. Lots of rain and wind and drop of temperature.
      Glad you liked the captures of the Owl.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  7. Hoi Roos.

    Prachtige foto's laat je zien.
    Wat bijzonder die Ransuil.
    En de Hazen wat super zijn die.

    Ik heb genoten van al het moois wat je laat zien.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. This is a wonderful set of images, Roos, and it has a strong feeling of spring about it. This, however, is a little worrying as we could get a return of winter at any time.

    I am very jealous of your super Long Eared Owl images. I would love the opportunity to photograph this species.

    With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for liking the photos of the Owl Richard. The weather is back with rain, wind and lower temperatures.
      And rain is still very much in demand for the levels are still to low.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  9. Hoi Roos,
    Wat een super mooie serie foto's zijn dit.
    Ik ben echt helemaal weg van de knobbelzwanen, prachtig vormen ze een hart zo samen.
    Ik heb van je blog genoten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Irma,
      Dank voor je reactie op dit blog en dat je de zwanenfoto's kan waarderen.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  10. Hele mooie fotos Roos. Vooral de uil. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Roos,
    Wat een heerlijk gevarieerde blog is dit! En zoals altijd prachtig gefotografeerd!
    De vogels met name de uilen en de slechtvalk wel hele fijne soorten. Prachtig weer die grutto's, beeldschone Knobbelzwanen en baltsende futen. De Grote zilverreiger op een tak is ook er leuk, weer eens wat anders dan in de wei. Ik weet ook de naam niet van deze stoere zwammen, wel dat ze mooi zijn! De Hazenserie is super!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, wat heb je weer een mooi gevarieerd blog Roos.
    De 1 nog mooier dan de ander en dan zoveel verschillende soorten.
    Prachtig om te zien.
    https://mijn-natuur.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Groetjes Tinie ;-))
    was ik vergeten

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Roos,
    Je hebt niets te klagen over wat je gezien hebt. Een ransuil is altijd bijzonder, want zo vaak krijg je niet de kans om ze te zien, laat staan om ze te fotograferen. De hazenserie is ook al heel fraai. Ik heb zo'n koppeltje ook wel eens bezig gezien. Ik was verbaasd over het uithoudingsvermogen van vooral de rammelaar. Zwanen op vrijersvoeten is ook steeds weer een prachtig gezicht, zoals je goed in beeld gebracht hebt. De grutto's zijn alweer terug. Ik benieuwd hoe het ze dit jaar zal vergaan. In ieder geval wordt de grond nu behoorlijk nat, goed voor het bodemleven waar ze van afhankelijk zijn.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees, dankjewel voor je reactie op dit blog. Ja ik voel me weer bevoorrecht met wat ik gezien heb. Over je zorgen voor de grutto ben ik het helemaal met je eens. Ook dit jaar maar duimen.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  15. Hallo Roos,
    dit is echt een prachtige post met een schitterende varia aan vogels en dieren.
    De zwanen maken echt heel veel indruk op me want die heb je werkelijk in prachtige poses kunnen fotograferen. ook je grote zilverreiger in de boom vind ik geweldig om te zien zonder je andere foto's te kort te doen :-) ik heb hier weer even heerlijk zitten genieten van al deze pracht van de natuur.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Helma en dat je genoten hebt.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  16. Je ransuil staat er prachtig op Roos. De "jacht" van de mannetjeshaas heb je mooi vastgelegd en ook de voorjaarsperikelen van de zwanen zijn schitterend. Vooral die met het hartje dat ze samen vormen vind ik mooi.
    Ik neem aan dat de paddenstoel een doolhofzwam is.
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Gerard, dank voor de benaming van de zwam en je reactie op dit blog.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  17. Hoi Roos,

    Altijd fijn als je een tip krijgt en de kans om ransuilen te fotograferen, zo vaak zie je ze niet. Echt prachtig je serie van de baltsende zwanen, wat een vertedering.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ha Roos, die hazen lusten er wel pap van, grinnik. Bij de konijnen af. Bij de Echtse valken zal het nu wel saai zijn, ooit verstoring gezien eigenlijk? De havik is een sperwer (rechtafgesneden staart) en de Zwartkopmees is een Glanskop (Matkop heeft iets andere kenmerken, en een heel ander zangetje). Je zwanen kunnen zo op een kalender zeg, of op Valentijnskaarten.
    Wat vliegt de tijd toch, ik loop zo’n end achter.
    Groeten
    Roely

    BeantwoordenVerwijderen